۴۲ درصد کلاس‌های درس وسایل گرمایشی استاندارد ندارند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۴۰ تا ۴۲ درصد کلاس‌های درس وسایل گرمایشی استاندارد ندارند، گفت: بخاری‌های غیر استاندارد هنوز در کلاس‌ها استفاده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا،  سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه «تیتر امشب» اظهار داشت: ۱۳ میلیون دانش‌آموز در حدود ۱۰۶ هزار مدرسه که شامل حدود ۵۰۰ هزار کلاس است، اول مهرماه سال تحصیلی خود را آغاز کردند و ۹۵۰ هزار معلم به آنها آموزش خواهند داد.

وی افزود: از سال تحصیلی ۹۲ـ۹۱ تعداد دانش‌آموزان رو به افزایش است و امسال هم ۲ درصد افزایش دانش‌آموز داشتیم و شیب افزایش رو به تزاید است و تا سال ۱۴۰۵ ادامه خواهد داشت.

بطحایی با بیان اینکه طبق بررسی‌های به عمل آمده، گرایش خانواده‌ها برای ثبت‌نام در مدارس بزرگتر است، اضافه کرد: تعداد مدارس ما کاهش داشته است اما تعداد کلاس‌ها افزایش یافته است.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: بر اساس سند تحول به سمت مدارس بزرگتر و مجتمعی حرکت می‌کنیم و مدارس کوچک در حال کاهش است؛ در مدارس مجتمعی هر سه دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه وجود دارد.

وی، مهم‌ترین برنامه در سال تحصیلی پیش رو را اجرای سریع‌تر سند تحول بنیادین دانست و گفت: تحول در محتوا و متن درس‌ها یکی از اولویت‌هاست و در سال جاری تحصیلی سعی خواهیم کرد بیشتر به مهارت‌آموزی بپردازیم و محیط مدرسه به محل تمرین زندگی تبدیل شود.

بطحایی اظهار داشت: رساندن ضریب پوشش آموزشی به ۱۰۰ درصد و تحصیل تمام دانش‌آموزان واجد شرایط، کار سختی است و در دوره ابتدایی بیش از ۹۷ درصد دانش‌آموزان واجد شرایط ثبت‌نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: در دوره متوسطه اول، امسال ۸۰ درصد و دوره متوسطه دوم هم بیش از ۷۰ درصد ثبت‌نام کرده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: اولویت اول این است که تمام کودکان لازم‌التحصیل در دوره ابتدایی پوشش داده شوند؛ در سال تحصیلی گذشته در برخی استان‌ها که افراد بازمانده از تحصیل بیشتری داشتند از طریق پویش خانه به خانه، اطلاعات افراد را به دست آوردیم و تلاش و سیاست هم رسیدن به عدد ۱۰۰ درصدی پوشش تحصیلی است.

 ۱۰۰۰ کلاس خشت و گلی داریم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ کلاس خشت و گلی در کشور وجود دارد، گفت: نزدیک به ۲۰۰۰ کلاس کانکسی داریم که سعی داریم طی یک برنامه کوتاه مدت، این کلاس‌ها جمع‌آوری شود.

وی ابراز امیدواری کرد تا پایان سال ۹۷ این کلاس‌ها به کلاس‌های استاندارد تبدیل خواهند شد.

بطحایی با بیان اینکه در برخی نقاط کشور، به دلیل گرما استفاده از کلاس آجری ممکن نیست، اضافه کرد: به دلیل نبود امکانات سرمایشی و خنک کننده‌ها در برخی نقاط کشور، کلاس های حصیری داریم.

 ۴۲ درصد کلاس‌های کشور وسایل گرمایشی استاندارد ندارند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۴۰ تا ۴۲ درصد کلاس‌های کشور وسایل گرمایشی استاندارد ندارند، افزود: بخاری‌های غیر استاندارد هنوز در کلاس‌ها استفاده می‌شود که با اعتبارات پیش‌بینی شده امیدواریم در برنامه ششم به وسایل گرمایشی استاندارد تبدیل شود.

وی خاطر نشان کرد: برای مواقع بروز خطر بنا داریم تا به نیروی انسانی، آموزش‌های لازم را بدهیم.

 امسال دانش‌آموزان با یک مهارت نیز آشنا می‌شوند

بطحایی با اشاره به ایجاد زمینه‌های بروز خلاقیت، گفت: در آموزش و پرورش در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم و دانش‌آموزان در کنار اینکه محفوظات علمی خوبی دارند، اما مهارت‌های لازم برای زندگی را فرا نگرفته‌اند.

وی به برنامه مهارت‌آموزی در سال تحصیلی جاری اشاره کرد و بیان داشت: امسال دانش‌آموزان در پایان سال تحصیلی، علاوه بر کارنامه نمره‌ای، با یک مهارت نیز آشنا خواهند شد که امیدواریم در پایان سال تحصیلی بتوانیم عملکرد آموزش و پرورش را با عدد و رقم در این زمینه در اختیار مردم قرار دهیم.

بطحایی ادامه داد: در این طرح سعی داریم مهارت‌ها به‌گونه‌ای آموزش داده شوند که مطلوب یک نظام آموزشی است زیرا در آموزش و پرورش عمومی در کنار مهارت پایه برای اشتغال، باید سایر مهارت‌ها نیز تمرین شود تا جرقه کارآفرینی در دانش‌آموزان زده شود.

«مدرسه» کانون آموزش نیست

وزیر آموزش و پرورش درباره ضعف‌های موجود در آموزش و پرورش گفت: یکی از مهم‌ترین نقایص این است که مدرسه کانون آموزش نیست و باید سیستم مدیریتی به سوی تفویض اختیار حرکت کند.

وی با اشاره به حدود ۷۰۰ صفحه مقررات برای اداره مدارس، بیان داشت: مدارس باید از حیث شایستگی‌ها تقویت شود.

 توسعه مدارس غیردولتی نباید منجر به بی‌کیفیتی مدارس دولتی شود

بطحایی بیان داشت: نظام تضمین کیفیت امسال به طور آزمایشی در بخش‌هایی از کشور اجرا خواهد شد تا مردم رتبه کیفیت مدرسه را در مقایسه با دیگر مدارس بدانند.

وی در خصوص افزایش مدارس غیر دولتی گفت: سیاست کلی این است که مشارکت‌های بخش غیردولتی افزایش یابد و فقط در حوزه آموزش و پرورش نیست.

بطحایی افزود: توسعه مدارس غیردولتی نباید منجر به بی‌کیفیتی مدارس دولتی شود و تفاوت و تبعیض هم نباید با گسترش این مدارس افزایش یابد بلکه باید به سمتی برویم که کیفیت مدارس دولتی افزوده شود.

مردم تخلفات مدارس را گزارش دهند

وزیر آموزش و پرورش در خصوص بروز تخلفات در مدارس غیردولتی اظهار داشت: تخلفات در این مدارس فقط در زمینه گرفتن پول نیست و اگر مدرسه غیر دولتی متخلف به تذکرات در هر زمینه‌ای توجه نکند برخورد جدی با آن صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: از مردم می‌خواهم مسئولانه در صورت مواجهه با تخلفات آن را گزارش کنند و از آن چشم‌پوشی نکنند.

دستورالعمل اردوها مورد بازنگری قرار گرفت

 وزیر آموزش و پرورش در خصوص اردوهای دانش‌آموزی و حوادث پیش آمده بیان داشت: دستورالعمل اردوها مورد بازنگری قرار گرفت و به زودی تصویب خواهد شد و و پیش‌بینی‌هایی برای ایمنی اردوها انجام شد به عنوان مثال از پلیس و یک آمبولانس در کنار سفرها و اردوهای دانش‌آموزی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در دستورالعمل جدید تأکید شده است که سفرهای طولانی حذف شده و سفرهای کوتاه برنامه‌ریزی شود.

 شیوه‌نامه جذب معلمان تعدیل شد

بطحایی در پاسخ پرسشی در خصوص شیوه‌نامه جذب معلمان گفت: بخشی از مسائل مطرح شده در آن شیوه نامه سوء تفاهم بود زیرا چک لیست بیماری‌ها در کنار دستورالعمل فرستاده شده بود که برخی از آنها حذف شد زیرا به این همه دقت نیازی نبود و شیوه نامه‌تعدیل شد تا نگرانی ها رفع شود.

وی درباره اجرای نظام هماهنگ پرداخت حقوق گفت: برنامه ششم تکلیفی بر دوش آموزش و پرورش گذاشته است تا نظام رتبه بندی معلمان را اجرا کند و بر این اساس از هفته آینده پیش نویس‌ها را بررسی خواهیم کرد تا به زودی به مجلس ارائه شود و با تکمیل و تصویب در آنجا به زودی شاهد اجرای آن باشیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص پاداش بازنشستگان گفت: اگر اعتبار بودجه سال ۹۶ تخصیص داده شود به زودی و به تدریج این پاداش‌ها پرداخت خواهد شد.

وی در واکنش به این جمله که «از یک خانواده به اسم مدرسه نیمه دولتی مبلغی بیش از یک میلیون درخواست شده است»، با بیان اینکه مدرسه نیمه دولتی نداریم، عنوان کرد: مدارس نمونه دولتی وجود دارند که فوق برنامه‌هایی بیش از مدارس دیگر اجرا می کنند و در چنین مواردی خانواده‌ها برای اطلاع از مبلغ دقیق به ادارات آموزش و پرورش مراجعه کنند.

کد خبر 320609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.