خداحافظی با بحران کمبود برق/از پیک مصرف تابستان عبور کردیم

سرپرست وزارت نیرو با اشاره به افزایش مصرف در تابستان امسال، گفت: از نظر زیر بار بودن تاسیسات آب و برق فصل بسیار پرکاری داشتیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از صدا وسیما ستار محمودی با اشاره به اینکه همه سامانه های آب و برق با بالاترین ظرفیت در خدمت مردم قرار گرفت و حالا می توان گفت که از پیک مصرف عبور کردیم، اظهار داشت: این در حالیست که تابستان هر سال بیشترین مصرف آب و برق را داریم و امسال به دلایلی مانند کمبود بارندگی ها که کمتر از نرمال بود شرایط خاصی به وجود آمد. معدل بارش های سال آبی گذشته ۳۰ میلیمتر و ۵ درصد کمتر از سال قبلی بود ضمن آن که نسبت به یک سال نرمال که قبلا حدود ۲۵۱ میلیمتر بود سال زیر نرمالی را سپری کردیم.

وی با بیان اینکه از ۳۱ استان ۲۰ استان بارش کمتری داشتند به خصوص در مناطق کویری که نیازمند اعمال مدیریت بیشتر و تمهیدات ویژه ای در بخش های آب شرب شهری و روستایی بودیم، افزود: با وجود اینکه هر سال تعدادی از شهرهای ما دچار تنش آبی می شوند، امسال با آمادگی صنعت آبفای کشور ۲۰ شهر نسبت به پارسال کمتر در تنش آبی قرار گرفتند که تعمیر و نگهداری به موقع تاسیسات قبل از زمان پیک،   حفر چاه اطراف چاه هایی که دچار کم آبی شده بود، مدیریت داخل شبکه های آب شهری و سامانه های هوشمند آب شهری و مهم تر از همه همکاری هموطنان بسیار موثر بود. درخواست هایی که از مردم برای رعایت مصرف در زمان های پیک داشتیم به خوبی همراهی شد و تجربه خوبی در مفاهمه خدمتگزاران و مردم بود که بیشترین اثر را در تعادل تامین و مصرف برجای گذاشت.

سرپرست وزارت نیرو، به عبور از بحران کمبود برق اشاره کرد و از ثبت رکورد مصرف برق در مرداد امسال هم خبر داد.

وی با بیان اینکه امسال جزو معدود سال هایی بود که ۹۸ درصد سامانه های برق کشور در حدود ۳ ماه زیربار بود، گفت: نیروگاه های ما با ۹۸ درصد آمادگی، کار کردند و در معرض ریسک بزرگتری قرار داشتند، سامانه های دیسپچینگ یا کنترل مرکزی برق حدنصاب جدید برجای گذاشتند و با هزاران داده و دهها هزار فرمان و هماهنگی موفق شدند پهنه کشور را هوشمندانه مدیریت کنند و زیر بار قرار دهند. برای عبور از فصل پرمصرف بیش از ۳ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق اضافه شد و نزدیک به ۲ هزار مگاوات هم در مصرف مدیریت کردیم.

محمودی افزود: بخشی از آن با همکاری مصرف کنندگان صنایع بزرگ و مشترکان خاص به دست آمد که در قبال مشوق هایی که دریافت کردند کمک شد در مجموع بتوانیم پیک ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگاواتی مصرف برق را در هشتم مرداد امسال پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه پس از عبور پیک مصرف تابستان حدود ۱۵۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور از مدار تولید خارج شده است تا وارد مرحله تعمیرات شود، گفت: تا اردیبهشت سال آینده ظرفیت ۸۸ هزار مگاوات نیروگاه برق را وارد مرحله تعمیرات می کنیم چون برخی نیروگاه های ما در طول سال بیش از یک بار به دلایل شرایط نیاز به تعمیرات دارد.

سرپرست وزارت نیرو در عبور از پیک مصرف برق به نقش مردم اشاره کرد و گفت : همکاری ارزشمند مردم اهمیت ویژه ای داشت و در آن هنگام که نگران کمبود بودیم مصرف را مدیریت کردند تا به سلامت از دوره اوج مصرف عبور کنیم.

کد خبر 320508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.