بازگشت دوباره کارخانه پلی اکریل به ریل تولید/۸۰۰ کارگر مشغول به کار شدند

کارخانه پلی اکریل اصفهان با گذشت بیش از ۶ ماه از تعطیلی رسمی خود بلاخره از امروز اول مهر ماه با فراخوان و بازگشت حدود ۸۰۰ کارگر خود دوباره آغاز به کار کرد.

به گزارش ایمنا، اواخر سال گذشته نامه ها و اطلاعیه هایی مبنی بر اینکه کارخانه پرسابقه پلی‌اکریل اصفهان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته و سهام آن دیگر در بورس عرضه نمی شود در رسانه ها منتشر شد. تیر خلاص آنجا رها شد که تنها یک هفته مانده به نوروز ۹۶ این کارخانه کاملا خصوصی به حدود ۲ هزار کارگر خود اعلام کرد که برای دریافت مستمری بیمه بیکاری به سازمان تامین‌اجتماعی مراجعه کنند. البته به گفته کارگران این کارخانه «از حدود سال‌های ۱۳۸۸ به بعد عملا کارخانه تعطیل بود و زمانی که این کارخانه به فردی واگذار شد، با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بود و بازده خوبی نیز نداشت».

در واکنش به این موضوع و صحبت ها ۲۷ اردیبهشت امسال علی ربیعی، طی نامه‌ای به اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس‌جمهور - ریشه‌های بحران در این کارخانه و نتایج تلاش‌های این وزارتخانه برای نجات پلی‌اکریل از مشکلات بازمانده از دولت گذشته را شرح داد.

در این نامه آمده بود: «همانگونه که مستحضرید شرکت پلی‌اکریل اصفهان که ۱۰۰ درصد مالکیت آن متعلق به بخش خصوصی است، صرفا به دلیل فوت مالک وقت در کشور آلمان و فقدان مالک جدید یا نماینده قانونی وی، دچار مسائل و مشکلات کارگری از جمله به تعویق افتادن پرداخت حقوق پرسنل به مدت ۹ ماه و نیز خروج از کار بخشی از پرسنل شده است.»

وعده وزیر کار برای راه اندازی فاز اول خط تولید پلی اکریل از ابتدای خرداد ماه

ربیعی با بیان اینکه «کمیته حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کارخانجات» اقدام به حفظ سطح اشتغال در این کارخانه کرده و در این زمینه نیز موفق بوده است، در نامه خود افزود: «هیات دولت به منظور مدیریت بحران‌های پیش روی شرکت موصوف، با تشکیل هیات اجرایی و تعیین مدیر دولتی، از آبان ماه سال ۱۳۹۵ عهده‌دار مدیریت مجموعه شد و در این راستا علی رغم اینکه هیچ مسئولیت و تعهد مستقیمی بر دوش دولت نبوده است، مبلغی معادل ۲۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض و نیز ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی جهت فعال‌سازی مجدد شرکت مذکور پرداخت شد.»

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در مورد حمایت این وزارتخانه از نیروی کار شاغل در کارخانه پلی‌اکریل گفت: «دستور پرداخت حقوق معوقه کارکنان آن شرکت که حدود ۲۳۸۰ نفر هستند حداکثر تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۶ صادر شده است. علاوه بر این، با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، یک هزار نفر از پرسنل مربوطه تحت پوشش مقرری بیمه بیکاری قرار گرفته‌اند. الباقی پرسنل (۱۳۸۰ نفر) بدون خروج یا ترک کار، تا به امروز مشغول تعمیرات و آماده‌سازی کامل کارخانه برای راه اندازی فاز اول خط تولید از ابتدای خردادماه سال جاری هستند.»

ربیعی در آن نامه پیش‌بینی کرد که فاز دوم شرکت مزبور از اول مرداد ماه جاری فعال و کلیه هزار نفر مقرری‌بگیران فعلی بیمه بیکاری این شرکت نیز از اول همان ماه مجدداً مشغول به کار شوند.

نقدینگی مشکل اصلی پلی اکریل

اما رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ۱۳ تیر ماه امسال در نشست خبری خود در خصوص آخرین وضعیت پلی اکریل اصفهان، گفت: امیدوار بودیم که کارخانه تا ماه های تیر یا مرداد امسال راه اندازی شود اما این برنامه با تاخیر مواجه شد که بیشتر آن مربوط به مسائل بانکی است.

اسرافیل احمدیه بیان داشت: پلی اکریل اصفهان اولین واحد منحصر به فرد در تولید اکرلیک است اما مواد اولیه آن باید از خارج وارد کشور شود همچنین در مورد تامین پلی استر مشکلی نداریم اما مشکل نقدینگی داریم.

وی با اشاره به اینکه تا چند ماه آینده مواد مورد نیاز این کارخانه وارد کشور می‌شود، افزود: پیش از این ۲۰ میلیارد تومان برای رفع مشکلات به این کارخانه تزریق شده بود و قرار است با عقد قراردادهای جدید ۲۰ میلیارد تومان دیگر نیز به این واحد تزریق شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با تاکید بر اینکه کارگران پلی اکریل تا مهر ماه بیمه بیکاری دریافت می کنند، تصریح کرد: با تزریق اعتبارات و واردات مواد اولیه و همچنین تعمیرات داخلی آن، کارخانه پلی اکریل اصفهان از مهر ماه وارد چرخه کار و کارگران آن دوباره مشغول به کار می شوند.

راه اندازی بخش‌های اساسی کارخانه پلی اکریل اصفهان اول مهر

همچنین هفته گذشته نیز رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان از راه اندازی بخش های تولید "پلی استر" و "نخ" به عنوان قسمت های اساسی کارخانه پلی اکریل اصفهان از اول مهر امسال خبر داد.

اسرافیل احمدیه با بیان اینکه جلسه بررسی و حل مسائل و مشکلات پلی اکریل ۲۵ شهریور با حضور معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، مدیران و مسئولان بخش های دولتی و خصوصی در استانداری اصفهان برگزار شد، افزود: در این جلسه مقرر شد که بخش خصوصی به صورت کارگزاری در کارخانه پلی اکریل اصفهان سرمایه گذاری کند و در برخی بخش ها نیز دولت این مجموعه صنعتی را با پرداخت تنخواه کمک کند.

وی با اشاره به اینکه پیش از این مقرر بود کمک مالی دولت به پلی اکریل به صورت تسهیلات پرداخت شود، گفت: باتوجه به اینکه دریافت اعتبار مالی برای حل مشکل کارخانه پلی اکریل اصفهان به صورت تسهیلات به رغم گذشت حدود پنج ماه به نتیجه نرسیده بود با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شد این کمک به شکل تنخواه در اختیار این کارخانه قرار گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اظهار داشت: هم اکنون حدود ۱۳۰۰ کارگر بیکار شده پلی اکریل اصفهان بیمه بیکاری دریافت می کنند که با راه اندازی بخش های تولید پلی استر و نخ این کارخانه، تعداد زیادی از این کارگران فعالیت خود را در پلی اکریل اصفهان از سر خواهند گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد: یک ماه پس از راه اندازی بخش های تولید "پلی استر" و "نخ"، بخش تولید مواد اولیه اکریلیک پلی اکریل اصفهان نیز راه اندازی شود.

بازگشت کارخانه پلی اکریل به ریل تولید

همچنین استاندار اصفهان در جلسه ۲۵ شهریور امسال با معاون وزیر صنعت، مدیران و مسئولین بخش های دولتی و خصوصی، اعلام کرد که با پیگیری مدیریت استان از طریق وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونین و مشاورین وی و همچنین بخش خصوصی برنامه ریزی لازم برای تامین مواد اولیه برای شروع بکار مجدد کارخانه پلی اکریل صورت گرفته و این کارخانه به تدریج در هفته های آتی کار تولید را آغاز خواهد کرد.

در این جلسه مقرر شد برای راه اندازی تدریجی خط تولید الیاف و پلی استر در طول هفته های آتی و پس از آن استمرار تولید و تولید اکریلیک طبق تفاهمنامه ای که با بخش خصوصی صورت پذیرفته است با تاکید بر نظارت، پشتیبانی و تامین شرایط و حمل و نقل در دستور کار قرار گرفته و مسئولیت مستقیم این فرایند توسط معاون محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود.

حل مشکلات کارخانه پلی اکریل برای استان بسیار حیاتی است

رسول زرگرپور اظهار داشت‌: راه اندازی و حل مشکلات کارخانه پلی اکریل برای استان بسیار حیاتی است چرا که تامین کننده معاش حدود سه هزار کارگر، کارمند و مهندس و مواد اولیه برای صدها واحد زیردستی است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در دیدار با رئیس جمهور، عنوان شد که پلی اکریل در زمان انقلاب تنها برند صنعت کشور بود، افزود: ایشان به مدیریت استان دستور دادند که هر اقدامی برای احیای این کارخانه لازم است صورت گیرد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه تاکنون تمام اقدامات مثبت و بعضا منحصر بفرد با توجه به حساسیت دولت صورت گرفته است، گفت:‌ همه معتقدند که پلی اکریل به عنوان واحدی که زیر مجموعه آن واحدهای زیادی فعالیت می کنند و دارای تعداد کثیر کارگران و برند صنعت ایران حتی در خاومیانه و آسیا است، باید هرچه سریعتر راه اندازی شود.

وی بیان داشت: با اقدامات دولت و تلاش های استانی امیدواریم که این مجموعه، مجددا و به تدریج آغاز بکار کند و با توجه به اینکه اکنون شرایط خاص و وی‌ژه ای است به عنوان یک منافع ملی با این کارخانه برخورد شود.

احتمال ممنوعیت ثبت سفارش واردات و یا افزایش تعرفه برای رونق دوباره پلی اکریل

زرگرپور تاکید کرد: این برنامه ریزی ها برای کوتاه مدت و بازگشت کارگران، و همزمان برنامه ریزی بلندمدت برای ادامه حیات این کارخانه در دستور کار مدیریت و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی خاطر نشان کرد: ما به عنوان مجموعه استانداری حاضر هستیم همه نوع کمک و حمایت را از این مجموعه داشته باشیم و تاکنون نیز این گونه بوده است.

محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت نیز پیرامون موضوع پلی اکریل، اظهار داشت: ‌برای رفع مشکل و راه اندازی این واحد حتی اگر لازم باشد ممنوعیت ثبت سفارش واردات و یا افزایش تعرفه را انجام دهیم، اقدام خواهیم کرد.

همچنین مقرر شده برای حمایت از کارخانه پلی اکریل و تلاش برای راه اندازی مجدد آن، تنفس پرداخت هزینه های سه ماهه برق، آب و گاز، مالیات و بازکردن LC و ثبت سفارش به میزان ۲ هزار تن در دستور کار قرار گیرد.

حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ کارگر پلی اکریل به کار بازگشته اند

با این وجود گویی این بار برنامه ها به نتیجه رسیده و این کارخانه دوباره به چرخه تولید بازگشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در گفتگو با ایمنا با اشاره به اینکه فراخوان بازگشت کارگران پلی اکریل آغاز شده است، اظهار داشت: تاکنون حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ کارگر پلی اکریل به کار بازگشته اند و فعالیت این کارخانه مطابق وعده های داده شده از امروز آغاز شده است.

اسرافیل احمدیه با تاکید بر اینکه طرح احیا و بازگشت دوباره پلی اکریل به تولید در چند فاز اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: در فاز نخست قرار است تا چند هفته آینده و در فاز نخست حدود ۳۵۰۰ تن پلی استر و نخ در کارخانه پلی اکریل اصفهان تولید شود.

وی ابراز امیدواری کرد تا در فازهای بعدی و با تامین مواد اولیه کارخانه پلی اکریل اصفهان به تولید اصلی خود برسد و منجر به بازگشت تمام کارگران خود به کار شود.

کد خبر 320470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.