بارش‌ها در سال آبیِ ۹۶-۹۵  پنج درصد کاهش یافت/افزایش ۲۰ درصدی بارش‌های فلات مرکزی

ارتفاع کل ریزش های جوی از اول مهر پارسال تا سی و یکم شهریور امسال که شامل سال آبی ۹۶-۹۵ می شود نسبت به سال آبی قبل از آن، ۵ درصد کاهش داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش های جوی از اول مهر پارسال تا سی و یکم شهریور امسال ۲۳۰ میلیمتر بود که این مقدار بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که ۲۴۱ میلیمتر بود پنج درصد کاهش داشت.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۴۸ سال اخیر) که ۲۳۸ میلیمتر بود، سه درصد افت کرد.

شرکت مدیریت منابع آب ایران، حجم بارش اول مهر پارسال تا سی و یکم شهریور امسال را ۳۷۹ میلیارد و ۴۶ میلیون متر مکعب برآورد کرده است.

به طور کلی، ایران دارای ۶ حوضه آبریز اصلی است که این حوضه ها شامل «دریای خزر»، «خلیج فارس و دریای عمان»، «دریاچه ارومیه»، «فلات مرکزی»، «مرزی شرق» و «قره قوم» می باشد که امسال نسبت به سال آبی قبلی، بارش ها در حوضه های آبریز «دریاچه ارومیه»، «مرزی شرق»، «دریای خزر» و «قره قوم» کاهش یافت و در دو حوضه «فلات مرکزی» و «خلیج فارس و دریای عمان» افزایش یافت.

بیشترین کاهش بارندگی ها مربوط به حوضه دریاچه ارومیه است که با ۲۰۸ میلی متر ارتفاع، نسبت به پارسال که ۳۲۶ میلی متر بود ۳۶ درصد و نسبت به متوسط دراز مدت که ۲۷۴ میلی متر بود ۲۴ درصد کاهش داشت.

بعد از حوضه «دریاچه ارومیه»، حوضه آبریز «مرزی شرق» با بیشترین افت بارش روبرو شد که با ۶۲ میلی متر ارتفاع، نسبت به پارسال که ۹۵ میلی متر بود ۳۵ درصد و نسبت به متوسط دراز مدت که ۱۰۲ میلی متر بود ۳۹ درصد کاهش یافت.

«دریای خزر» نیز از دیگر حوضه هایی بود که در سال آبی که دیروز به پایان رسید شاهد بارش های کمتری نسبت به قبل از آن بود؛ در سال آبی ۹۶-۹۵، ارتفاع بارش ها در این حوضه آبریز ۳۴۰ میلی متر گزارش شد که نسبت به سال آبی قبل از آن که ۵۱۳ میلی متر بود ۳۴ درصد و نسبت به میانگین دراز مدت که ۴۲۳ میلی متر بود ۲۰ درصد کاهش یافت.
حوضه آبریز «قره قوم» از نظر کاهش بارندگی ها در رتبه چهارم قرار گرفت؛ در سال آبی ۹۶-۹۵ ارتفاع بارش ها در این حوضه ابریز ۱۸۱ میلی متر گزارش شد که نسبت به سال آبی قبل از آن که ۲۵۳ میلی متر بود ۲۸ درصد و نسبت به متوسط ۴۸ ساله نیز که ۲۲۰ میلی متر بود ۱۸ درصد افت کرد.

در این بین، امسال ۲ حوضه آبریز «فلات مرکزی» و «خلیج فارس و دریای عمان» شاهد افزایش میزان بارش ها بود؛ در سال آبی ۹۶-۹۵ ارتفاع بارش ها در حوضه «فلات مرکزی» ۱۵۹ میلی متر گزارش شد که نسبت به پارسال که ۱۳۳ میلی متر بود ۲۰ درصد و نسبت به متوسط ۴۸ سال گذشته که ۱۵۴ میلی متر بود سه درصد رشد کرد.

«خلیج فارس و دریای عمان» نیز از دیگر حوضه هایی بود که در سال آبی که دیروز به پایان رسید شاهد بارش های بیشتری نسبت به قبل از آن بود؛ در سال آبی ۹۶-۹۵، ارتفاع بارش ها در این حوضه آبریز ۳۷۰ میلی متر گزارش شد که نسبت به سال آبی قبل از آن که ۳۶۴ میلی متر بود ۲ درصد و نسبت به میانگین دراز مدت که ۳۵۸ میلی متر بود سه درصد افزایش یافت.

کد خبر 320400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.