شیوع چاقی در شهرها ۲ برابر روستاهاست/ ۶۰ درصد دانش آموزان روزانه شیر مصرف نمی کنند

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ٢١ درصد دانش آموزان اضافه وزن دارند و یا چاق هستند، گفت: ۶۰ درصد دانش آموزان روزانه شیر مصرف نمی کنند و ۳.۶ درصد دانش‌آموزان ما اصلا صبحانه نمی‌ خورند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، ایرج حریرچی در مورد وضعیت سلامت دانش آموزان گفت: ۱۶.۱ درصد دانش آموزان نیز لاغری مفرط دارند و وزن ایده آل ندارند و باید گفت، شیوع اضافه وزن و چاقی در شهرها دو برابر روستاها است. 

وی افزود: ۲۷.۵ درصد دانش آموزان، غذاهای غیر مفید در هفته مصرف می کنند و ٢٥.٧ درصد نیز هر هفته از نوشیدنی نوشابه استفاده می کنند. 

حریرچی با بیان اینکه ۱۵ درصد دانش آموزان هر هفته به طور مرتب فست فود مصرف می کنند، خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد دانش آموزان روزانه شیر مصرف نمی کنند و ٦٨ درصد نیز روزانه سبزیجات تازه و ٤٠ درصد دانش آموزان روزانه میوه مصرف نمی کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهارداشت: به دلیل محدودیت های مالی، حمایت ها از دانش آموزان در مناطق نیازمند انجام می شود و انتخاب الگوی غذایی نامناسب علت وجود این آمار در مناطق برخورداراست.

وی با بیان اینکه ۲۱ درصد دانش آموزان به غذا نمک اضافه می کنند، ادامه داد: دانش آموزان فقط یک روز در هفته ورزش می کنند و ٤٨ درصد آنها روزانه مسواک نمی زنند.

حریرچی گفت: طبق مطالعات علمی، ۲۷.۷ درصد دانش آموزان تری گلیسیرید بالا دارند، چراکه غذاهای چربی همچون فست فودها، سوسیس و کالباس و چیپس مقدار قابل توجهی تری گلیسیرید دارند. 

وی با بیان اینکه ۸۶.۸ درصد مادران دانش آموزان خانه دارند و می توانند غذای سالم را برای کودکانشان فراهم کنند، خاطرنشان کرد: سلامت دندان ها در کشور در دانش آموزان و بزرگسالان وضعیت مناسبی ندارد، به طوریکه در سنین ۳۵ تا بالای ۴۰ سال به طور متوسط ۱۲ دندان کشیده شده، پر شده یا دارای خردگی داریم و برای رفع مشکل در دو سال گذشته، در ٦٠ هزار مدرسه ابتدایی خدمات درمانی بهداشت دهان ارائه داده ایم که ٤٥ هزار نفر در این راستا آموزش دیدند. 

حریرچی گفت: تاکنون هفت میلیون دانش آموز را در ٤ دوره مورد وارنیش فلورایدتراپی قرار دادیم و در روستاها برای دانش آموزان، خدمات دندانپزشکی رایگان شده و یک میلیون و ٨٠٠ هزار بار خدمت ترمیم ارائه شده و یک میلیون و ٥٠٠ هزار نفر خدمت فیشورسیلانت دریافت کرده اند.

وی درخصوص کاهش میزان پوسیدگی دندان دانش آموزان اظهار امیدواری کرد و گفت: تعداد دانش آموزانی که فاقد مشکلات دندان هستند، دو برابر شده است و این شاخص از ۲.۹ در سال ۹۱ به ۱.۸ در سال ۹۵ کاهش پیدا کرده است.

حریرچی درباره نحوه نظارت وزارت بهداشت بر بوفه‌ های مدارس نیز ‌گفت:‌ در این زمینه تفاهم‌نامه ‌ای میان وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش در راستای ایجاد پایگاه تغذیه سالم در مدارس ایجاد شده است که تعاریف و اهداف آن در تفاهم‌ نامه اعلام شده و توضیح دادیم که چه مواد غذایی و با چه خصوصیاتی باید در بوفه‌های مدارس وجود داشته باشند.

وی به مواد غذایی مجاز و غیرمجاز بوفه‌ های مدارس اشاره کرد و گفت: موادی که وجودشان در بوفه‌های مدارس از نظر ما غیرمجاز است، شامل انواع چیپس‌ها، غلات حجیم شده، انواع یخمک، نوشابه ‌های گازدار، ماء الشعیر، دوغ گازدار، آدامس ‌های حاوی مواد قندی، سوسییس و کالباس و فرآورده‌های آنها، همبرگرهای کمتر از ۷۰ درصد گوشت، انواع سالاد الویه، انواع لواشک، آلو و آلوچه بدون بسته‌ بندی و فاقد مجوز وزارت بهداشت، فلافل، سمبوسه، پیراشکی، بستنی یخی، پاستیل، خیارشور و انواع سس‌ها است. 

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در عین حال مواد غذایی مجاز نیز شامل خشکبار، انواع آجیل، شیر و فرآورده‌های آن، نوشیدنی‌ هایی مانند آب معدنی، دوغ بدون گاز، آبمیوه بسته‌ بندی شده، انواع میوه‌ها، بیسکویت‌ های بدون کرم، انواع لقمه سالم و انواع آش، سوپ، سمنو و ... است، البته به شرط اینکه پخت آنها به صورت روزانه و بهداشتی باشد و در ظروف یک بار مصرف و بر پایه گیاهی سرو شوند و بلافاصله بعد از پخت هم توزیع شوند. 

حریرچی در خصوص نحوه نظارت و بازرسی های وزارت بهداشت روی اغذیه فروشی ها، تصریح کرد: وزارت بهداشت و گروه های صنفی شامل وزارت بازرگانی، تعزیرات و صنف مربوطه به وضعیت اغذیه فروشی ها و رستوران های مجاز نظارت می کنند و تذکرات لازم داده می شود.

وی در این خصوص افزود: در حوزه نظارت ها مشکل وجود دارد، چراکه برخی از رستوران ها و مواد غذایی موجود، از نظر بهداشتی مشکل دارند و برای مصرف خوراکی هایی همچون فست فودها، نوشابه ها و انواع سوسیس و کالباس ها با وجود مضر بودن، از نظر مقرراتی نمی توان منعی قائل شد. اما در خصوص غذاهای دیگر همچون سالاد و برنج، نظارت بهداشتی صورت می گیرد.


سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در خصوص حساب های سلامت گفت: هر کشوری سعی دارد حساب های ملی سلامت داشته باشد که استانداردهای آن توسط سازمان جهانی بهداشت تعیین شده است و طبق این حساب هر اقدام بهداشتی درمانی که با سلامت مرتبط است، اندازه گیری می شود. تعداد جداول حساب ملی مختلف است که در ایران طبق جداول ٤گانه بررسی می شود.

وی افزود: تا سال ٨٠ حساب ملی به صورت سالانه حساب نشده بود و آخرین حساب ها در سال ٥٠ استخراج شده بود، بنابراین سعی شد، از سال ٨٠ به صورت آینده نگر حساب ها بررسی شود.

حریرچی با بیان اینکه در سال ٩٢ آخرین حساب ملی برای سال ٨٧ بود و اکنون سال ٩٣ و ٩٤ حاضر است و در سایت مرکز آمار قرار دارد، خاطرنشان کرد: جداول مختلف، تامین کنندگان، از جمله وزارت بهداشت، دولت، بیمه ها و جیب مردم را تعیین می کند و بر اساس نوع خدمت تدوین می شود و همچنین در جداول مختلف هم رقم جاری و هم درصد پرداختی ها مشخص می شود.

کد خبر 319818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.