هنرسوگواری در آیین تعزیه خوانی دهاقان

دهاقان – با فرا رسیدن روزهای محرم دهاقان برگزاری آیین تعزیه خوانی رنگ و بویی دیگر دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان ،تعزیه خوانی یکی از آیین های سنتی و مذهبی شهرستان دهاقان است که با قدمتی کهن همچنان برگزار می شود.
این هنر آیینی و نمایشی در تکایا، روستاها و محله های مختلف شهرستان دهاقان برگزار می شود و هر قسمت مختص به کیفیت شهادت یاران حضرت امام حسین(ع) و واقعه ظهر عاشورا است.
علاوه بر ماه محرم، حوادث ماه صفر و شهادت امامان معصوم بویژه امام علی (ع)، در ماه مبارک رمضان نیز برگزار می شود.

سعید طبیبیان رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دهاقان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار داشت: تعزیه باید حقایق را برای مردم بازگو کند، از دروغ و نمایش های غیر واقعی پرهیز شود و مردم را به کیفیت اهداف قیام ها آشنا سازد.

وی با اشاره به اینکه اجرای تعزیه در شهرستان دهاقان سابقه دیرینه دارد و هیچ‌وقت غلط نبوده، اذعان داشت: امیدواریم این نمایش آیینی با متن‌های بهتری برگزار شود.

وی ادامه داد: افرادی که در تعزیه‌خوانی فعال هستند باید از صدای بلند و رسا و علم کافی برخوردار باشند و چهره‌ای مناسب نقش خود داشته باشند، هم‌چنین در محرم امسال مراسم سوگواری باید باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود که از نظرات همه افراد در این راستا استفاده می‌کنیم.

طبیبیان در ادامه عنوان کرد: بسیاری از بازیگران تئاتر از تعزیه وارد تئاتر شده‌اند و تعزیه سبب رشد و بالندگی تئاتر بوده است.

رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان دهاقان خاطر نشان کرد: تعزیه در ادیان مذهبی دیگر نیست و بیشتر در بین شیعیان برگزار می‌شود، گروه‌های تعزیه باید مدیریت شوند و با تمرین و تکرار نقص‌ها و مشکلات لفظی و بیانی را رفع کنند، در شب و روز عید غدیر مراسم جشن در حسینیه دهاقان با برنامه‌های متنوعی از جمله خطبه‌خوانی، مسابقه، تجمع سادات، مولودی‌خوانی و اطعام برگزار می‌شود./

کد خبر 319783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.