آشوب ایجاد کنید دخالت نظامی می کنیم

نخست وزیر عراق همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را بازی با آتش خواند و درباره عواقب آن هشدار دارد.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- حیدر العبادی با هشدار نسبت به برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق گفت: مشکلی میان اقلیم کردستان و دولت فدرال وجود دارد که باید در یک فضای برادرانه حل شود. نخست وزیر عراق افزود: ما یک قانون اساسی داریم که باید به آن پایبند باشیم، اگر این همه پرسی قانون اساسی و مرزهای عراق را به چالش بکشد؛ آنگاه احتمال دخالت نظامی بغداد نیز وجود خواهد داشت.

فواد معصوم رئیس جمهور عراق هم در پی بالا گرفتن مساله همه پرسی در کردستان عراق، سفر خود را به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل لغو کرد. فواد معصوم  اوضاع عراق را در پی مساله همه پرسی در کردستان خطرناک توصیف کرد و در اطلاعیه ای رسمی همه گروه های سیاسی و سران قوای مقننه و مجریه بغداد و کردستان عراق را به گفتگو دعوت کرد. رهبران کردستان عراق امیدوارند که نتایج همه پرسی ۲۵ سپتامبر، باعث شود تا دولت مرکزی عراق حاضر به مذاکره بر سر استقلال کردستان شود. این در حالی است که حیدر عبادی معتقد است همه پرسی، مذاکره در این مورد را پیچیده تر خواهد کرد. پارلمان اقلیم کردستان عراق روز ۱۵ سپتامبر (23 شهریور)، برگزاری همه‌پرسی استقلال در این اقلیم و همچنین در مناطق مورد مناقشه‌ای مانند کرکوک را به تصویب رساند. 

بلافاصله بعد از تصمیم پارلمان اقلیم کردستان، واشنگتن اعلام کرد که آمریکا از تشکیل کشور مستقل کردستان حمایت نمی‌کند. دولت آمریکا هشدار داد که همه پرسی استقلال می تواند تمرکز بر مبارزه با داعش در عراق را از بین ببرد.ایالات متحده و همچنین ایران و ترکیه، پیشتر هم مخالفت خود را با همه پرسی استقلال کردستان عراق اعلام کرده بودند. بویژه نخست وزیر ترکیه همه پرسی اقلیم کردستان عراق را مساله ای مرتبط با امنیت ملی ترکیه خوانده و تاکید کرده آنکارا با دولت مرکزی عراق برای منصرف کردن کردستان از برگزاری همه پرسی همکاری خواهد داشت. با این حال، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، گفته که مخالفت‌ها با همه‌پرسی را نمی‌پذیرد، چون مخالفان رفراندوم هیچ "پیشنهاد جایگزینی" نداده‌اند. آقای بارزانی افزوده که امیدوار است کردها ناچار نباشند بر سر مناطق مورد مناقشه‌ای مانند کرکوک بجنگند، اما اگر کسانی بخواهند در این مورد به اسلحه متوسل شوند، با آنها مقابله خواهند کرد.

کد خبر 319497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.