تفاوت در کیفیت مدارس موجب افزایش ترافیک شهری

عمده دلیل افزایش ترافیک با آغاز سال تحصیلی کیفیت در خدمات مدارس ذکر می شود که خانواده ها به اجبار دانش آموزان خود را در مدرسه های دور دست ثبت نام می کنند و همین موضوع باعث افزایش ۲۰ الی ۳۰ درصدی حجم ترددهای شهری می شود.

به گزارش ایمنا، با آغاز سال تحصیلی جدید، اولین دغدغه ای که برای دانش آموزان و خانواده های آنها به وجود می آید، مسئله تردد به سوی مدارس است.

این دغدغه درحالی افزایش می یابد که مدارس با منازل، فواصل بسیار طولانی دارند به طوری که حداقل یک الی ۲ ساعت از وقت دانش آموزان برای سیر مسیر مدرسه تلف می شود.

البته خانواده ها عمده دلیل ثبت نام در مدارس دوردست را کیفیت خدمات دهی به دانش آموزان ذکر می کنند، از این رو این خانواده ها ناچارند تا فرزندان خود را به دلیل وجود رشته تحصیلی یا خدماتی خاص که تنها در مدرسه ای دور از منزل شان وجود دارد، ثبت نام کنند.

تردد ۸ هزار سرویس در شهر

در این میان اما تعداد سرویس های مدارس با روند صعودی افزایش یافته اند تا خانواده ها را از این دغدغه رهایی بخشند.

به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان، ۸ هزار و ۳۰۰ سرویس مدرسه در شهر تردد می کنند که حرکت این میزان خودرو، منجر به افزایش آلودگی هوا و ترافیک می شود.

این صحبت را حسین جعفری در حالی گفت که قرار بود نرخ کرایه سرویس مدارس افزایش داشته باشد از این رو شهرداری پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی داده بود که با توجه به افزایش ۱۲ درصدی حقوق های دولتی، نهایتا با افزایش ۱۲ درصدی این نرخ در شورای شهر موافقت شد.

شیرین طغیانی رییس کمیسیون عمران شورای شهر اصفهان در جلسه علنی شورای شهر گفته بود: اگر تمامی مدارس از کیفیتی مطلوب بهره مند باشند خانواده ها هم مجبور به جابجایی فرزندان خود در مسافت های زیاد نمی شوند.

افزایش خودروها نگران کننده است

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اصفهان نیز با بیان اینکه ۷۲ هزار دانش آموز در شهر اصفهان هستند که ۸ هزار و ۳۰۰ سرویس مدرسه حمل و نقل آنان را به عهده دارد میگوید: این میزان تاکسی برای شهر اصفهان پسندیده نیست و البته یک زنگ خطر هم هست.

علیرضا نصر اصفهانی ادامه می دهد: اگر این جابجایی با حدود ۱۰ هزار خودرو انجام شود، با توجه به آلاینده های زیست محیطی و ترافیک این اقدام هزینه بر و نگران کننده است.

وی ریشه ضرورت این جابجایی ها را ناشی از تفاوت نگرش خانواده ها در مورد خدمات مدارس و راهکار حل این معضل را در تعامل و همگرایی با اداره کل آموزش و پرورش بوسیله آسیب شناسی دقیق در این موضوع می داند تا این اعتماد به اولیا داده شود که مدارس هیچ تفاوتی به لحاظ خدمات دهی ندارند.

وی اظهار می کند: پیش بینی ها نشان می دهد که روزانه باید ۱۰۰ هزار تردد برای رفت و برگشت به مدارس انجام شود و این معضل فقط ناشی از مسافت های طولانی است.

رییس کمیسیون حمل و نقل شورا اضافه می کند: باید شورایی در آموزش و پرورش به ریاست استاندار اصفهان برگزار تا اقدامات پژوهشی لازم برای رفع این معضل انجام شود.

نصر اصفهانی عنوان می کند: باید مشخص شود که نگرانی اولیا چیست و چرا حاضر می شوند فرزندان خود را به مدارسی ببرند که فاصله طولانی با منازلشان دارد، استانداری و آموزش و پرورش باید به سخنان اولیا گوش بسپارند و جوابگوی دغدغه آنان باشند تا شاید از نگرانی آن ها برای ثبت نام فرزندان در مدارس نزدیکتر بر طرف شود.

رییس کمیسیون حمل و نقل شورا می گوید: این مهم باید به صورتی برنامه ریزی شود که ترددها در شهر به حداقل برسد و هیچ تفاوتی میان مدارس احساس نشود، طبیعی است که رفع این مهم دفعی نیست اما در برنامه ای میان مدت می توان این مهم را رفع کرد.

نصر اصفهانی اضافه می کند: اولیا هم بر مبنای واقعیت باید به مدارس اعتماد کنند تا شاهد این معضل نباشیم.

توسعه خطوط حمل و نقل عمومی

به نظر می رسد که باید برنامه ریزی مناسبی برای برقراری امنیت کامل در وسایل حمل و نقل عمومی برای دانش آموزان فراهم شود تا با آموزش استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی به دانش آموزان بتوانیم میزان قابل توجهی از تردد های سرویس مدارس در سطح شهر را کاهش دهیم.

اخیرا خیابان جی و شهید باهنر با اتوبوس های تندرو پوشش داده می شوند و ۳ فاز از مواردی که در شورای ترافیک استان تصویب شد محقق شده است همچنین ۳ فاز از خط یک مترو در اختیار شهروندان است.

نصر اصفهانی در این باره می گوید: امسال برای اولین بار دانش آموزان می توانند از مترو نیز استفاده کنند و تلاش ما در شورای شهر باید ارتقا ارائه خدمات در حمل و نقل عمومی باشد.

وی اظهار می کند: خانواده ها باید به فرزندان خود استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را آموزش دهند و ما هم باید شرایطی را فراهم کنیم که تردد دانش آموزان به سهولت با استفاده از وسایل نقلیه عمومی فراهم شود.

رییس کمیسیون حمل و نقل شورا با اشاره به اینکه باید «میدل باس» ها یا همان مینی بوس ها هم در شهر تردد داشته باشند تا شبکه حمل و نقلی تکمیل شود بیان می کند: تردد میدل باس ها منجر می شود که تردد در محلات به سهولت ممکن باشد.

تمامی این دغدغه ها به این دلیل است که تردد های خودرویی کاهش داشته باشد تا حجم ترافیک و میزان آلاینده ها نیز تا نزدیک به صفر کاهش یابد.

کد خبر 319338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.