پنج سال تا ورود به بحران کاهش ۴۰ درصدی تولید شیر/قفل منابع یارانه‌ای شیر باز شود

به اعتقاد کارشناسان پنج سال تا ورود به بحران کاهش ۴۰ درصدی تولید شیر فاصله داریم و باید قفل منابع یارانه‌ای برای شیر باز شود.

به گزارش ایمنا محمدرضا ملاصالحی در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰، اظهار داشت: صنایع لبنی از چندسال گذشته شیر را به قیمت مصوب خریداری نمی کنند، بنابراین سازمان تعاونی روستایی تلاش کرد تا تعادل عرضه و تقاضا را در بازار برقرار کند که تا حدودی این امر محقق شد، اما واقعیت این است که بخش زیادی از مطالبات دامداران با تاخیر ۳ ماهه در دست کارخانجات لبنی مانده است.

وی گفت: در ۵ سال گذشته قیمتی که مصرف کننده پرداخت می کرد ۵۰ درصد قیمت تمام شده بود که امروز این میزان به حدود ۴۰ درصد رسیده و در نهایت دامدار ضرر می کند.

رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور نیز در بخشی از این برنامه با اظهار نظر در این باره، گفت: قیمت جو نسبت به ۴ ماه گذشته رشد ۴۰ درصدی داشته که دلیل آن هم دریافت نکردن ارز مرجع بوده است، اگر قرار باشد شیر قیمت گذاری شود، باید به درستی باشد به این ترتیب قیمت شیر ۱۵۰۰ تومان برای گاودار درمی آید و کارخانجات با قیمت ۱۲۰۰ تومان خریداری می کنند که به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد.

سید احمد مقدسی ادامه داد: با وجود آنکه  قیمت در سال های اخیر رشد داشته، اما در زنجیره تولید تا مصرف حق دامدار نادیده گرفته شده است و از آنجایی که محصولات لبنی را نمی توان نگهداشت از این نقطه ضعف سوء استفاده می شود و همه فشارها روی دوش تولیدکننده قرار می گیرد.

مقدسی خاطرنشان کرد: امروز صادرات لبنیات بسیار پر رونق است، پس درخواست می کنیم بر اساس نرخ مصوب دولت، شیر کارخانجات لبنی از دامداران خریداری شود.

باکری دبیر انجمن صنایع فراورده های لبنی نیز در گفتگویی تلفنی با این برنامه تصریح کرد: اگر دامدار تنها خود را ببیند، اما زنجیره تولید تا مصرف را لحاظ نکند مشکل ساز می شود.

وی گفت: ما در همان ابتدای طرح پیشنهادی دولت مبنی بر تعیین قیمت ۱۴۰۰ تومانی شیر، مکاتباتی داشتیم که این قیمت در بازار تقاضایی نخواهد داشت و بازار است که قیمت نهایی را تعیین می کند.

دبیر انجمن صنایع فراورده های لبنی ادامه داد: در گذشته دولت با اعطای یارانه از مصرف کننده برای نوشیدن شیر و استفاده از محصولات لبنی حمایت می کرد که در حال حاضر این حمایت ها لغو شده است.  

وی تاکید کرد: از سوی دیگر قیمت ارز در گذشته حدود ۸۰۰ تومان بود که امروز به بیش از ۳۵۰۰ تومان رسیده است و همه این موارد  روی قیمت نهایی لبنیات تاثیر گذاشته است.

از سوی دیگر چندی پیش نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس نیز پیرامون وضعیت نابسامان بازار دام در کشور، گفت: حال صنعت دامداری خوب نیست، زیرا علاوه بر دامداران، شهروندان نیز برای گرانی لبنیات تحت فشارهای اقتصادی قرارگرفته اند؛ زیرا بسیاری از دهک‌های کم درآمد جامعه برای تامین لبنیات با مشکلات عدیده ای روبرو شده اند.

علی بختیار با بیان اینکه دولت بایدبا منابع یارانه ای نرخ لبنیات را به آرامش برساند، تصریح کرد: منابع یارانه ای شیر از محل هدفمندی یارانه  پرداخت نمی‌شود و این امر  موجب می شود؛ دامداران و مصرف کنندگان نتواند در یک بازار  مصرفی متعادل حضور به عمل آورند.

وی با بیان اینکه دولت دوازدهم فکری به حال عدم رضایت دامداران و مصرف کننده از بازار محصولات لبنی کند، گفت: میزان مصرف شیر نسبت به سرانه جهانی پایین تراست.

 بختیار با بیان اینکه پنج سال تا ورود به بحران کاهش ۴۰ درصدی تولید شیر فاصله داریم، تصریح کرد: قفل منابع یارانه‌ای برای شیرباز شود.

 وی افزود: کاهش مصرف شیرو لبنیات بویژه در میان کودکان ونوجوانان هزینه های سرسام آوری را به سرانه سلامت کشور وارد می‌کند و این درحالی است که هم اکنون سودگرانی لبنیات در شرایطی به جیب دامداران  نمی رود که مصرف کننده هم توان خرید لبنیات را ندارد بنابراین اگر دولت دوازدهم در زمینه تامین لبنیات شهروندان سیاستهای تجدید نظر را در پیش نگیرد با بحران کاهش تولید شیر و لبنیات در کشور  روبرو می‌شویم که این امر  بطور  حتم  امنیت غذایی و سلامت کشور را تهدید می‌کند.  

نماینده  مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس با بیان اینکه کشتار دام‌های شیری خطرجدی برای اقتصاد دامداری های کشوراست، یادآورشد:دامداران چرا باید شیر را که با هزینه  تولید بالا  به چرخه بازار مصرفی رهنمون می‌شود را  همسو با  قیمت آب معدنی  بفروش برسانند، زیرا  این امر  موجب می شود تا دام های شیری در مسیرکشتارگاه قراربگیرند.

کد خبر 319266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.