فضای مجازی مهمترین ابزار تعاملات اجتماعی/هتک حیثیت کاربران پیگرد قانونی دارد

رئیس پلیس تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان اصفهان گفت: انتقال حتی یک متن کوچک می‌تواند اثرگذاری بسیار بزرگی بر جامعه هدف داشته باشد چراکه هرکدام از کاربران فضای مجازی بهره‌بردار و بهره‌مند از اطلاعات هستند درنتیجه همه کاربران حق دریافت اطلاعات خوب و مفید و مکلف به ارسال مطالب تأثیرگذار هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، گسترش شبکه‌های اجتماعی از یک‌سو و میل به انتشار تصاویر خصوصی افراد از سوی دیگر باعث شده هر روز در صفحه شخصی دوستان و آشنایانمان عکس‌ها و تصاویر جذاب و جدیدی را مشاهده کنیم.

گاهی افراد با ساعت‌ها وقت گذاشتن، عکس خود را فتوشاپ کرده و با هزاران دست‌کاری تصویری آن را در فضای مجازی منتشر می‌کنند تا شخصیت جذاب‌تری را برای عموم به نمایش بگذارند.

اما در این میان بعضی از افراد سودجو با بایگانی این تصاویر و انتشار آن در گروه‌ها و سایت‌های غیرمجاز اقدام به سوءاستفاده از آن‌ها می‌کنند.

این در حالی است که طبق ماده ۱۷ قانون جرائم رایانه‌ای هتک حیثیت از طریق انتشار تصاویر خصوصی جرم شناخته‌ شده و تأکید می‌کند که «هرکس به‌ وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت، تصویر، فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

این مجازات برای کسانی است که بدون تغییر در تصاویر نسبت به انتشار آن اقدام می‌کنند و قانونگذار برای کسانی که با تصویرسازی درصدد آبرو بردن افراد هستند نیز مجازات جداگانه‌ای از انتشار تصاویر خصوصی در نظر گرفته است، به طوری که بر اساس ماده ۱۶ قانون مزبور «هرکس به‌ وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی،‌ فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کرده و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به‌ نحوی‌که عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

فضای مجازی یک رسانه‌های نوین و پرقدرت است

سرهنگ مصطفی مرتضوی رئیس پلیس تولید و تبادل  اطلاعات  انتظامی استان اصفهان در گفت‌وگو باخبر نگار ایمنا با اشاره به گسترگی فضای مجازی می‌گوید: فضای مجازی به‌عنوان یک ابزار اطلاع‌رسانی عمومی بوده و جایگاه یک رسانه‌های نوین و پرقدرت اجتماعی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به تأثیرگذاری فضای مجازی بر شکل‌گیری افکار عمومی عنوان می‌کند: کاربران باید در نظر بگیرند هرکدام از اطلاعاتی که در اختیار مخاطبانشان قرار می‌دهند چه میزان بر افکار آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

سرهنگ مرتضوی بابیان اینکه فضای مجازی نوعی از بحران هویت را در میان طیف گسترده‌ای از جوانان به وجود آورده گفت: شبکه‌های اجتماعی مجازی، باعث تغییرات اساسی در نهادهای هویت‌ساز شده و عوامل معنا ساز هویتی را دستخوش تغییر کرده است.

تشویش اذهان عمومی پیگرد قانونی دارد

وی با اشاره به اینکه امروزه شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزار اصلی تعاملات اجتماعی است افزود: انتقال حتی یک متن کوچک می‌تواند اثر گزاری بسیار بزرگی بر جامعه هدف داشته باشد چراکه هرکدام از کاربران فضای مجازی بهره‌بردار و بهره‌مند از اطلاعات هستند؛ در نتیجه همهٔ کاربران حق دریافت اطلاعات خوب و مفید و مکلف به ارسال مطالب تأثیرگذار هستند.

 براین اساس طبق ماده ۱۴ قانون جرائم رایانه‌ای، هرکس به‌وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده، محتویات مستهجن را منتشر و توزیع کند، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

اما همیشه موضوع انتشار عکس‌های ناجور یا خلاف عفت از سوی خود فرد نیست؛ گاهی موضوع در خصوص انتشار تصاویر خصوصی دیگران در فضای مجازی و سوءاستفاده از آن است. پلیس همواره هشدار می‌دهد شهروندان هرگز فایل‌هایی مانند عکس، فیلم و کلیپ‌های خانوادگی را در رایانه، تبلت، لپ‌تاپ و گوشی تلفن همراه خود نگهداری نکرده و سعی کنند با تهیه یک حافظه جانبی تمام فایل‌های شخصی‌شان را در آن ذخیره و در یک جای امن نگهداری کنند؛ اما اگر کسی اقدام به انتشار تصاویر خصوصی دیگران کند، چه مجازاتی در انتظارش است؟

رئیس پلیس تولید و تبادل  اطلاعات انتظامی استان اصفهان بابیان اینکه متأسفانه افراد در انتشار اطلاعات حساسیت به خرج نمی‌دهند، افزود: افراد در هنگام نشر اطلاعات به این فکر نمی‌کنند که با انتشار یک فایل ممکن است باعث تشویش اذهان عمومی شده و اضطراب و نگرانی را جایگزین آرامش می‌کنند از طرفی زمینه شک و تردید و بدبینی را در زندگی افراد به وجود می‌آورند که تمام این رفتارها می‌تواند پیگرد قانونی داشته باشد.

سرهنگ مرتضوی در پایان با اشاره به این نکته که در قانون جرائم رایانه‌ای هم بر روی همین موضوع تأکید می‌شود، گفت: انتشار شایعه، تحریک اذهان عمومی به‌صورت، توهین و غیره برای اشخاص ایجاد مسئولیت می‌کند و به‌نوعی باید پاسخگوی عمل خود باشند درنتیجه کاربران فضای مجازی باید به‌گونه‌ای عمل کنند که با رعایت اصول و رفتارهای پسندیده انسانی در این فضا موجب آزردگی مخاطبان نشوند.

کد خبر 319074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.