طرح اشتغال روستاییان از اول مهرماه اجرا می‌شود/تا پایان برنامه ششم به ۳۸۰ هزار شغل می‌رسیم

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور با تاکید بر اینکه طرح اشتغال روستاییان تا پایان شهریور ابلاغ نهایی و از اول مهر ماه مراحل اجرایی آن آغاز می‌شود، گفت: برنامه ریزی کرده ایم که تا پایان برنامه ششم توسعه و پایان ۵ سال اشتغال را به رقمی نزدیک به ۳۸۰ هزار شغل در سال برسانیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ ابوالفضل رضوی شامگاه گذشته در برنامه گفتگو ویژه خبری پیرامون اجرای طرح اشتغال روستاییان، با اشاره به اینکه برای نخستین بار این طرح به منظور اشتغال روستاییان در قالب دو فوریت به مجلس تقدیم شد که مجلس آن را یک فوریتی بررسی کرد و در مرداد ماه به تصویب نهایی رساند در ادامه نیز رئیس جمهور آن را ابلاغ کرد، افزود: ما کار را جدی می‌دانیم و با وزارت کار و تعاون هماهنگی‌های لازم را انجام داده ایم که تا پایان شهریور ابلاغ نهایی انجام می‌شود و از اول مهرماه مراحل اجرایی آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: یک و نیم میلیارد تسهیلات از صندوق توسعه ملی گرفته شده است و نرخ میانگین سود برای روستاییان ۶ درصد و در کل زیر ۱۰ درصد است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور بیان داشت: همه مناطق استان‌ها در سراسر کشور آماده اجرای این هستند و در این باره طرح هایشان را ارائه داده اند.

طرح اشتغال روستاییان در چارچوب برنامه اقتصاد کلان است

در ادامه رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان داتش: این برنامه‌ای که امروز رئیس جمهور ابلاغ کرده در چارچوب برنامه اقتصاد کلان است و به منظور توسعه کسب و کارهای کوچک و بزرگ تدوین و برنامه ریزی شده است.

طلایی تصریح کرد: در سطوح میانی وزارت خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات و در بخش خرد وزارت کار و تعاون دست اندار کار هستند بنابراین باید هماهنگی‌های لازم انجام شود.

وی بیان داشت:همه باید بدانند فرصت مغتنمی ایجاد شده و پیش از این چنین مجالی فراهم نبوده بنابراین باید از اقدامات موازی پرهیز کرد، ضمن اینکه برای داشتن یک برنامه خوب باید از همه ابزارها بهره برد.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: باید در این طرح به بحث توسعه کار آفرینی، توانمند سازی جوانان در روستا و به ویژه ایده پردازی توجه کرد چرا که این امور الگوی کسب و کار را ایجاد می‌کند.

سخنگو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در ادامه برنامه، افزود: پس ار انقلاب اسلامی در بحث کشاورزی روستایی به ویژه در قسمت‌های زیر بنایی و زیر ساخت سرمایه گذاری شد، اما در بخش اشتغال سرمایه گذاری جدی نبود و در این سال‌ها شاهد رشد شدید مهاجرت روستاییان به شهرها و گسترش حاشیه نشینی در سطح کلان شهرها بودیم.

علی محمد شاعری بیان داشت: زمان بندی و نحوه تزریق تدریجی منابع تابع آیین نامه قانونی است و حداکثر تا ۲ ماه آینده به مرحله اجرا می‌رسد دراین باره سه اقدام مثبت که شامل بازپرداخت ٦ ساله، دوره تخصیص یک ساله و سود با نرخ میانگین ٦ درصد مشخص شده است.

تا پایان برنامه ششم توسعه باید اشتغال را به ۳۸۰ هزار شغل در سال برسانیم

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور همچنین افزود: براساس ماده یک این قانون که به اقتصاد مقاومتی اشاره دارد شتاب و سرعت را در برنامه کار خود قرار دادیم و به شکلی برنامه ریزی کرده ایم که تا پایان برنامه ششم توسعه و پایان ۵ سال اشتغال را به رقمی نزدیک به ۳۸۰ هزار شغل در سال برسانیم. سال گذشته ۱۸۰ هزار شغل ایجاد کردیم و امسال می‌خواهیم ۱۰۰ هزار شغل دیگر به رقم سال گذشته اضافه کنیم.

رضوی افزود: در راستای اجرای این طرح از از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکترا می‌خواهیم که تشکیل گروه پیشتازان توسعه روستایی را دهند و ما هم به آن‌ها تسهیلات ارائه می‌کنیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور بیان داشت: در این طرح جمعیت روستایی، نرخ بیکاری و عکس درامد سرانه روستاها مورد توجه قرار گرفته است، در این میان هم استان سیستان بلوچستان کمترین درآمد خانوار روستایی را دارد مضاف بر اینکه استان‌ها خراسان رضوی و چهار محال بختیاری نیز در لیست کم اشتغال‌ترین‌ها قرار دارند.

رضوی با اشاره به ماده ۴ این قانون، گفت: حتی با هماهنگی با وزارت صنعت و معدن مقرر شده برخی معادن کوچک که در برخی از روستاها در تملک کسی نیستند در اختیار روستاییان و اقتصاد این مناطق قرار گیرد.

در اجرای طرح اشتغال روستاییان نمایندگان مجلس دخالت مستقیم نمی‌کنند

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در ادامه با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس در اجرای این طرح دخالت مستقیم نمی‌کنند، گفت: نمایندگان مجلس در چارچوب آیین نامه قانونی تنها به ارائه توصیه‌هایی در قبال این طرح بسنده خواهند کرد.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز تصریح کرد: مسئولان اجرای این طرح در ادامه باید دقت لازم را داشته باشند که به پول پاشی متهم نشوند ضمن اینکه به بخش عرضه، تقاضا و محیط پیرامون توجه شود بدین معنی که وقتی به کسب و کار می‌رسیم شبکه‌ای وجود داشته باشد که زنجیره ارزش را کامل کند و شبکه خوشه‌ای وجود داشته باشد که عامل پشتیبان و نرخ بازگشت داشته باشد.

طلایی افزود: بنابراین باید پول درست تخصیص یابد تا بتواند ثمرات مطلوبی داشته باشد.

در بازار پوشاک ۱۲ هزار میلیارد تومان پول از مبادی رسمی و غیر رسمی کشور خارج می‌شود

رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور بیان داشت:  ۲ تا ۳ سال است که پیگیر فضای کسب و کار هستیم به طور مثال در بازار پوشاک به میزان ۱۲ هزار میلیارد تومان از مبادی رسمی و غیر رسمی پول از کشور خارج می‌شود ما باید ببینیم چه مشکلی وجود داشته است که بخش داخلی نتوانسته به آن ورود پیدا کند، در بحث بازار سنگ‌های قیمتی نیز ۱۰۰۰ میلیارد گردش مالی سنگ‌های زمینی و قیمتی است بنابراین بازار وجود دارد و کار تعریف شده است.

در ادامه محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به بحث انحراف منابع اشاره کرد و گفت: تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که در زمان طرح‌های این چنینی حدود ۵۰ درصد منابع منحرف می‌شوند در بحث مذکور هم عامل تعیین کننده صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری کشاورزی و صندوق کارآفرینی است ساختار صندوق‌ها هم به شکلی است که بیشتر به سمت تشکل‌ها پیش می‌رود و سهم افراد به مراتب برای اشتغال کمتر است.

نگرانی بابت انحراف منابع طرح اشتغال روستاییان

شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز دغدغه خود را در این باره مطرح کرد و گفت: تجربه نشان داده اگر دولت نظارت درستی نداشته باشه و تزریق تدریجی منابع در پذیرش طرح‌ها صورت نگیرد و بازاری برای عرضه هم وجود نداشته باشد، شاهد انحراف خواهیم بود.  

رضوی نیز در پاسخ به این دغدغه‌ها گفت: در این طرح بانک و صندوق مشخصی اعلام نشده بود، چون این گشایش را حاصل می‌کرد که ما آوردهایی را با میزان دو برابر از بانک‌ها بگیریم، اما مجلس بر روی مشخص شدن آنها تاکید کرد و ما هم اکنون با این شرایط عمل کنیم.

وی در ادامه افزود: به طور حتم در اجرای این طرح عجله نمی‌کنیم، اما به سرعت حرکت می‌کنیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور خاطر نشان کرد: معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه ناظر اصلی این طرح است ضمن اینکه هر ۶ ماه یک بار باید در این باره به مجلس گزارش عملکرد دهیم.

کد خبر 318739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.