مبلغ تخلفات ساختمانی بر مبنای زمان تخلف محاسبه می شود

به گفته مدیر کمیسیون های ماده صد مبلغ تخلفات ساختمانی بر مبنای زمان تخلف محاسبه می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمیسیون ماده صد قانون شهرداری در رسیدگی به انواع تخلفات ساختمانی صلاحیت ذاتی دارد؛ به این معنی که هیچ مرجعی حق رسیدگی به این تخلفات را ندارد و حتی دادگستری نیز به استناد صلاحیت عام خود از چنین صلاحیتی بهره مند نیست.

این کمیسیون متشکل از سه عضو اصلی شامل:  نماینده دادگستری،  نماینده وزارت کشور و نماینده شورای اسلامی شهر است.

ماده صد شهرداری در جهت نظم بخشیدن به شهرسازی و ساخت و سازهای شهری فعالیت می کند و مالکان اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن قبل از هر اقدامی به تفکیک اراضی یا عملیات عمرانی و ساخت ساز باید از شهرداری پروانه (مجوز) اخذ کنند و شهرداری مکلف به جلوگیری از عملیات ساختمانی بدون مجوز و خلاف پروانه صادره در زمین های محصور و غیر محصور می باشد .

البته ماده صد قانون شهرداری ها از جمله مواد بسیار کاربردی است که آنچنان که باید نسبت به شناخت و آگاهی آن اقدامی صورت نگرفته است.

با توجه به اهمیت موضوع و برای آگاهی بخشی به عموم و پیشگیری از تخلفات ساختمانی مردم و ارتقای آگاهی شهروندان ما را بر آن داشت تا در نوشتاری که در ادامه از نظرتان می گذرد، پاسخ برخی از سؤالاتی را که در بین شهروندان متداول است، از زبان"غلامعلی فیض اللهی- مدیرکمیسیون های ماده صد شهرداری اصفهان" اطلاع رسانی کنیم.

آیا امکان پرداخت قسطی جرایم ماده صد وجود دارد؟

اگر برای پرونده ای در کمیسیون ماده صد رأی مبنی بر جریمه صادر شده باشد و مالک توان پرداخت آن را به صورت یکجا نداشته باشد، مالک می تواند به شهرداری منطقه مراجعه و در شهرداری با توافقی که با شهرداری خواهد داشت، آن را به صورت تقسیطی پرداخت کند.

بخشنامه ای هم در این راستا از سوی وزیر کشور صادر شده که شهرداری ها می توانند جرایم ماده صد را تقسیط کنند اما نمی توانند به دلیل تقسیط، مبلغ جرایم را کم یا زیاد کنند.

اگر جریمه ماده صد پرداخت نشود، آیا حکم تخریب صادر می شود؟

این باز می گردد به پرونده هایی که مالک از پرداخت جریمه اجتناب می کند.

اگر مالک ساختمان از پرداخت جریمه امتناع کند، شهرداری منطقه می تواند پرونده را به کمیسیون ماده صد ارجاع داده تا به دلیل عدم پرداخت جریمه، حکم تخریب صادر شود.

در صورتی که مدت اعتبار پروانه ساختمانی تمام شده اما هنوز ساخت و ساز انجام نشده باشد، مالک باید چه اقدامی انجام دهد؟

پروانه ساختمانی مدت زمان مشخصی دارد و چنانچه از زمان آن بگذرد اما مالک هنوز اقدامی نکرده باشند، باید دوباره به شهرداری مراجعه و شهرداری طبق آخرین ضوابط به آنها پروانه دهد.

البته مبلغی که هنگام دریافت پروانه ساختمانی بابت تراکم و پروانه پرداخت شده است، محفوظ می ماند.

اگر زمان پروانه بگذرد و ساخت و ساز انجام شود، ساختمان به عنوان ساختمان بدون پروانه قلمداد می شود و در کمیسیون ماده صد باعث مشکلاتی برای مالکان شود.

مبلغ تخلفات ساختمانی بر چه مبنایی محاسبه می شود، زمان تخلف یا زمان رسیدگی به پرونده در کمیسیون ماده صد؟

به فتوای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبلغ تخلفات ساختمانی باید به زمان تخلف صادر شود، اگر ساخت خلاف یک ساختمان مربوط به ۳۰ سال پیش است و امروز پرونده آن در کمیسیون ماده صد مطرح باشد، باید مبلغ تخلف بر اساس ۳۰ سال پیش حساب شود چون وظیفه شهرداری بوده که در آن زمان به پرونده رسیدگی می کرد، حال که کوتاهی کرده باید ضرر آن را خود شهرداری بپردازد.

رأی عمومی دیوان عدالت اداری نیز به این موضوع اشاره دارد و در این خصوص رأی صادر کرده که تخلفات ساختمانی باید به زمان تخلف بررسی و محاسبه شود.

آیا وکیل می تواند به جای ملک یا ذی نفع در کمیسیون ماده صد جهت پیگیری پرونده حضور پیدا کند؟

خیر، زیرا در صدر تبصره یک ماده صد اشاره شده که مالک یا ذی نفع باید به کمیسیون ماده صد لایحه بدهد و دفاع را به وسیله لایحه ارایه کند؛ جایی اشاره نشده که مالک بتواند در کمیسیون از خودش دفاع کند بلکه اشاره شده لایحه دهد.

اما در جایی دیگر از آن اشاره شده که نماینده شهرداری ملکف است که در کمیسیون حضور پیدا کند و بدون حق رأی توضیحات درخواستی کمیسیون را ارایه کند.

گاهی در کمیسیون ممکن است سؤالی برای اعضا پیش آید و از مالک برای ارایه پاره ای توضیحات دعوت کنند، بنابراین وکیل به هیچ عنوان نمی تواند در کمیسیون حضور پیدا کند.

اگر مشکلی در روند پرونده شهروندان وجود دارد، می توانند با مراجعه به کمیسیون ماده صد که در معاونت شهرسازی ومعماری شهرداری اصفهان در محل پل چمران واقع شده، خیلی بهتر و سریعتر به نتیجه برسند.

کد خبر 318633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.