سنگینی کیف مدرسه؛ عامل کمردرد در کودکان/ وزن کیف باید به طور مساوی روی هردو شانه منتقل شود

کمردرد و گردن درد یکی از بیماری های شایع در بزرگسالان است، به گونه ای که این بیماری در کودکان بسیار نادر است و اگر کودکی که در سنین مدرسه است، به علت کمردرد به پزشک مراجعه کند باید موضوع جدی گرفته شود و بررسی کامل جهت تشخیص انجام گیرد.

متخصص طب فیزیکی در گفتگو با ایمنا گفت: در سنین کودکی یکی از علل کمردرد و پشت و گردن، استفاده نادرست از کیف مدرسه است . بنابراین والدین باید ابتدا در خرید کیف مدرسه دقت کافی را انجام دهند و در مرحله دوم طرز استفاده صحیح از آن را به بچه های خود آموزش دهند

دکتر علیرضا مقتدری در پاسخ به این سوال که آیا باید برای کودکان کیف دستی خریداری شود یا کوله پشتی بیان کرد: خرید کوله پشتی برای کودکان بهتر است، زیرا کودک با گرفتن کیف به دست معمولا به همان طرفی که کیف را می گیرند منحرف می شوند، به خصوص اگر کیف سنگبن باشد یا کودک مجبور باشد مسافت بین خانه و مدرسه را طولانی طی کند.

وی در مورد پیشگیری از کمردرد در کودکان خاطرنشان کرد: وزن کیف باید به طور مساوی روی هردو شانه منتقل شود ، بنابراین کیف باید در وسط پشت قرار گیرد و از دو بند استفاده شود. باید توجه داشت که اگر کودک کیف را با اتصال یک بند حمل کند، کم کم مهره ها به همان طرف انحنای غیر طبیعی پیدا می کنند.

مقتدری در ادامه افزود: باید دو بند کیف قابل کوتاه و بلند کردن باشد تا با توجه به قد کودک تنظیم شود و کیف در مرکز پشت قرار گیرد. گذشته از دو بند روی شانه ها ، یک بند هم باید در پایین کیف روی کمر بسته شود تا هنگام راه رفتن کیف روی پشت به طرفین حرکت نداشته باشد، به طرفین منحرف نشود و دچار کمردرد نشود.

این متخصص طب فیزیکی تصریح کرد: بندهای روی شانه ها باید پهن باشد تا سطح تماس زیادی با شانه ها ایجاد شده و کشش آن ها توسط وزن کیف، شانه ها را اذیت نکند. در غیراین صورت کودک کیف را از شانه ها و پشت بر می دارد و به دست گرفته و حمل می کند.

 وی افزود: وزن کوله نباید بیش از 15% وزن بچه باشد و همچنین پهنای کوله پشتی نباید از پهنای شانه ها و تنه ی کودک بیشتر باشد.

مقتدری همچنین بیان داشت: اگر دانش آموز هنگام حمل کوله خود را به جلو خم می کند، یا بندها بلند هستند و کیف در پایین پشت و نزدیک باسن قرار می گیرد، که باید بندها را کوتاه تر کرد و یا این که وزن کیف زیاد است.

وی افزود: لازم نیست که کودکان همه روزه تمامی کتاب ها و دفاتر خود را حمل کند، بلکه باید فقط کارهای مربوط به همان روز را در کیف بگذارد.

متخصص طب فیزیکی تاکید کرد: اگر دانش آموز احساس خواب رفتگی در دست ها می کند، وزن کیف باعث کشیدگی ریشه های عصب گردن شده است که در این موارد توصیه می شود کودکان کیف خود را سبک تر کنند.

کد خبر 318448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.