مقاومت اصفهانی‌ها شکسته شود، مسکن ارزان می‌شود/۳۰۰ میلیون تومان؛ کفِ قدرت خرید مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با اشاره به اینکه در بازار اصفهان و حتی در تهران نزدیک ۴۰ تا ۵۰ درصد معاملات خرید خانه تا مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان انجام می شود، گفت: تا پایان سال آینده اگر رونقی در بازار مسکن شاهد باشیم با افزایش قیمت مسکن نخواهد بود و بلکه رونق با کاهش قیمت مسکن خواهد بود.

رسول جهانگیری در گفتگو با خبرنگار ایمنا پیرامون اینکه رونق چه زمانی به بازار مسکن برمی گردد، اظهار داشت: زمانی بازار مسکن رونق پیدا می کند که مشتری برای خرید داشته باشد بنابراین برای بازگشت رونق فروشندگان باید خود را با شرایط بازار تطبیق دهد.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه خانه ها متناسب با تقاضای مردم ساخته نشده است، افزود: امروز بیشتر خانه ها در اصفهان و حتی پایتخت لوکس و بالای ۱۵۰ تا ۴۰۰ متر هستند و متاسفانه ما آپارتمان ۶۰ و ۸۰ متری به تعداد محدود در مرکز شهر داریم.

نزدیک ۵۰ درصد معاملات خرید خانه تا مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان انجام می شود

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان پیرامون اینکه برای خرید مسکن در شرایط فعلی حداقل نیازمند چه میزان پول هستیم، گفت: در بازار اصفهان و حتی در تهران نزدیک ۴۰ تا ۵۰ درصد معاملات خرید خانه تا مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان انجام می شود و اگر مردم کمتر از این رقم داشته باشند به ندرت قدرت خرید مسکن را خواهند داشت.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایمنا پیرامون کف قیمت هر متر آپارتمان در اصفهان برای خرید، بیان داشت:در خود شهر اصفهان کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای هر متر آپارتمان نداریم همچنین زمانی در کنار زاینده رود هر متر آپارتمان بین ۲۵ تا ۲۰ میلیون تومان به عنوان بیشترین رقم متراژ معامله می شد.

جهانگیری با اشاره به اینکه اصفهانی‌ها با گران شدن کالا بیشتر تمایل به خرید دارند و هنگامی که ارزان می‌شود، کمتر زیر بار خرید می‌روند چرا که معتقدند این کالا ارزان‌تر خواهد شد، افزود: این رفتارها در شهر اصفهان سبب شده تا بازار از رونق بیفتد و شاهد رکود در بخش ساختمان باشیم.

مقاومت اصفهانی ها برای ارزان تر شدن مسکن

وی با بیان اینکه در کل کشور شاهد یک درصد کاهش قیمت مسکن بودیم، ادامه داد: با وجودی که شاهد کاهش قیمت مسکن هستیم اما همچنان بازار مسکن در اصفهان رونق نگرفته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با تاکید بر اینکه تا این مقاومت‌ها از بین نرود نمی توان به تغییر رفتار بازار هم امیدوار بود، بیان داشت:‌ هم اکنون بازار خرید و فروش مسکن در کشور رونق نسبی دارد که دلیل آن ارزان تر شدن قیمت ها در بیشتر شهرها از جمله پایتخت است اما در شهر اصفهان به دلیل مقاومتی که در برابر ارزان تر شدن دارد، این اتفاق رخ نداد.

وی اظهار داشت: با توجه به خصلت حسابگری اصفهانی ها افرادی که در کار ساخت و ساز مسکن هستند با وجودی که وام و تسهیلات دریافت کرده اند تحت فشار نیستند به این دلیل نسبت به کاهش قیمت مسکن ایستادگی می کنند منتها آنها بلاخره مجبور به شکستن این مقاومت در زمان رکود خواهند بود و در آینده شاهد کاهش قیمت مسکن می شویم.

کاهش واقعی نرخ سود بانکی رونق بازار مسکن را به دنبال خواهد داشت

جهانگیری در ادامه با اشاره به کاهش بهره پول در بانک ها، بیان داشت: تا زمانی که بهره پول از نرخ تورم ما بیشتر باشد وضعیت بازار مسکن ما همین گونه خواهد بود.

وی با بیان اینکه پیش بینی نرخ تورم بین ۸ تا ۱۰ درصد است، افزود: با این وجود در حال حاضر نرخ سود بانکی در کشور به ۱۵ درصد کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با یادآوری اینکه حدود چند سال گذشته تورم بیشتر از بهره پولی بود و این موجب رونق کاذب بازار مسکن شده بود، گفت: جذابیت های تورم ۴۰ درصدی با نرخ سود ۲۵ درصدی بانک ها بسیار گرایش به خرید مسکن را افزایش داده بود.

وی در پاسخ به این سوال که در آن زمان قیمت مسکن نیز به طور کاذب افزایش یافت، گفت: اگر بازار مسکن رونق پیدا کرد به طور قطع قیمت مسکن همانند سال های قبل به صورت تصاعدی افزایش نخواهد داشت و حتی تا حدودی شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

کاهش بهره پول به نفع بازار مسکن است

به گفته جهانگیری، اگر این بار نرخ سود بانکی در عمل کاهش داشته باشد و در سیستم بانکی پیاده شود به طور قطع به نفع بازار مسکن خواهد بود.

وی با بیان اینکه قیمت مسکن بنا به تغییرات فصلی بالا و پایین هایی را تجربه می کند، گفت: اما اگر این بار بازار مسکن رونق یابد افزایش نخواهیم داشت چرا که نرخ تورم کنترل شده و سود بانکی آرام آرام خود را به نرخ تورم نزدیک می کند اما اگر نرخ تورم بیشتر از سود بانکی باشد بازار حبابی مسکن شکل می گیرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان مقاومت شهر اصفهان برای کاهش قیمت مسکن بیشتر است چرا که به دلیل مقتصد بودن و آینده نگری که دارند ساخت و سازهایی که داشته اند را گیر تسهیلات بانکی نیستند. بنابراین برای کاهش قیمت ایستادگی می کنند و بازار رهن و اجاره رونق یافته است.

وی در خصوص اینکه مقاومت مردم اصفهان چه زمانی شکسته خواهد شد، پیش بینی کرد: تا پایان سال آینده اگر رونقی در بازار مسکن شاهد باشیم با افزایش قیمت مسکن نخواهد بود و بلکه رونق با کاهش قیمت مسکن خواهد بود.

کد خبر 318105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.