جای مشاغل مزاحم در محله نیست

کمیته فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، ۳۰۰ تابلوی تبلیغاتی شهر اصفهان را به موضوع "مشاغل مزاحم" اختصاص داده است.

به گزارش ایمنا، سر و صدای ساخت کانال های کولر و سنگ بری ها محله را برداشته و امان اهالی را بریده است. مهدی اکبری یکی از ساکنان این محله است که علاوه بر گله مندی از این همه سر و صدا، اسپری اش را نشان می دهد و می گوید: از وقتی این شغل ها به محله ما آمدند، تنگی نفس هم آرام آرام به سراغم آمد و حالا باید هرکجا که می روم این اسپری همراهم باشد از طرفی گوش هایم هم  دیگر توان شنیدن این همه سر و صدا را ندارند. خیابانی آن طرف تر هم که به راسته ماهی فروشان معروف شده هر رهگذری به خاطر بوی نامطبوع از آن محل فراری می دهد.

ماده ۵۵ قانون شهرداری ها از مشاغلی که مشکلات بهداشتی و زیست محیطی برای شهر و شهروندان ایجاد می کنند، به عنوان مشاغل مزاحم یاد می کند و شهرداری طبق این قانون مکلف است به صاحبان این مشاغل اعلام کند که ظرف مهلت مقرر نسبت به جابه جایی محل فعالیت خود اقدام کنند. چنانچه صاحبان این نوع مشاغل نسبت به اخطارهای اعلام شده از سوی شهرداری مقاومت کردند، شهرداری می تواند نسبت به تعطیل کردن آن محل اقدام کند. 

مسعود حیدری مدیر امور حقوقی شهرداری اصفهان در این رابطه می گوید: چنانچه پس از انجام اقدام به تعطیلی شغل مزاحم، شاکی وجود داشته باشد، می تواند تا مدت ۱۰ روز شکایت خود را اعلام کند تا در کمیسیون ۳ نفره ای که اعضای آن به انتخاب شورای اسلامی شهر است، موضوع بررسی شود، البته چنانچه تصمیم بر تعطیلی واحد صنفی مزاحم قطعی شد، متصدی باید سریعتر نسبت به جابه جایی محل فعالیت خود اقدام کند.

البته در میان این ماده های قانونی فرهنگسازی عمومی و ایجاد تعهد شهروندان در برخورد با مشاغل مزاحم، از اهمیت خاصی برخوردار است. در واقع باید پیامدهای زیست محیطی، آلودگی های صوتی، ترافیک، بوی نامطبوع مشاغل مزاحم به شهروندان آموزش داده شود تا با حقوق خود آشنا شده و با مطالبه گری، موجب ساماندهی مشاغل مزاحم شود.

در همین راستا کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان با همکاری سازمان میادین به ارائه تبلیغات شهری در زمینه مشاغل مزاحم اقدام کرده است.

در این تابلوهای تبلیغاتی به مزاحمت مشاغلی همچون صافکاری و نقاشی، ماهی فروشی، کانال سازی، عمده فروشی، سنگ بری از لحاظ بوی نامطبوع و ایجاد سرو صدا اشاره شده است.

این دوره از تبلیغات کمیته فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با شعار "جای مشاغل مزاحم در محله نیست" به صاحبان این شغل گوشزد کرده است.

در این خصوص داستانک های «اجاره بی اجاره»، «متخصص ریه»، «یک سوزن به خود...»، «راه بندان»، «خسارت با کیست» نیز در باب مشاغل مزاحم و تبعات آن در ایستگاه های اتوبوس مورد توجه شهروندان قرار می گیرد.

علاقه‌مندان برای دریافت و مشاهده طرح‌های تبلیغات شهری کمیته فرهنگ شهروندی می‌توانند به سایت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به نشانی esfahanfarhang.ir مراجعه کنند.

یکی از مطالبات شهروندان از مسئولان، ساماندهی مشاغل و ایجاد فضای شهری آرام و ایمن است. ساختار اجتماعی شهر اصفهان توریستی و فرهنگی است که باید در هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای ساماندهی صنوف، به این ویژگی توجه شود؛ ساماندهی مشاغل آلاینده و مزاحم صیانت از حقوق شهروندان است که موجب زیبایی بصری و ایجاد آرامش بیشتر در شهر می‌شود.

مشاغل تولیدی، صنعتی، خدماتی با فعالیت در موقعیت مکانی نامناسب و سازمان نیافته علاوه بر تهدید سلامت شهروندان، به‌صورت مستقیم اثرات سوء و نامطلوبی بر آلودگی هوا می‌گذارند؛ متأسفانه این معضل در مناطق مسکونی اثرات حادتری به دنبال دارد. فعالیت برخی از صنوف و مشاغل در شهر آلودگی هوا، معضلات سمعی و بصری، سد معبر، ترافیک، از بین رفتن هویت تاریخی و اجتماعی به همراه دارد که اگر ساماندهی این مشاغل با جدیت دنبال شود، علاوه بر کاهش هزینه‌های مدیریت شهری و ارتقاء امنیت اجتماعی، تأثیر زیادی بر افزایش رضایتمندی شهروندان خواهد داشت.

کد خبر 318027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.