خصوصی‌سازی اولویت وزارت اقتصاد است/ دولت یازدهم قطار اقتصاد را به ریل اصلی خود برگرداند

وزیر اقتصاد و امور دارایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با ثبات اقتصاد، رشد اقتصادی ایجاد شده است، گفت: خصوصی سازی اولویت وزارت اقتصاد در دولت دوازدهم است و باید با پیاده سازی دولت الکترونیک و کوچک سازی چابک سازی دولت را فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا مسعود کرباسیان امشب (پنجشنبه) در پایان سفر خود و افتتاح پروژه های عمرانی استان اصفهان در هفته دولت در جمع خبرنگاران، با تبریک اعیاد قربان و غدیر و همچنین پاسداشت هفته دولت، اظهار داشت: امسال در سال اقتصاد مقاومتی با محور تولید و اشتغال قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم در شرایط تورم بیش از ۴۰ درصد و رشد اقتصادی منفی، نوسانات نرخ ارز، عدم ثبات مالی دولت را تحویل گرفت، افزود: شرایط موجود تصمیم گیری های اقتصادی را سلب کرده بود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی بیان داشت: در دولت گذشته با وجود فروش نفت بشکه ای ۱۰۰ دلار تراز تجاری کشور منفی بود و دولت بدهی زیادی به سیستم بانکی داشت و موسسات مالی غیر مجاز در کشور رشد کردند.

وی با تاکید بر اینکه با اقدامات مناسب دولت یازدهم قطار اقتصاد را به ریل اصلی خود برگرداند و اکنون تورم تک رقمی است، تصریح کرد: تراز تجاری خارجی کشور تا پایان سال گذشته مثبت بود و رشد اقتصادی بالای ۱۲.۵ درصد حاصل شد و مدیریت بدهی های دولت انجام شد.

کرباسیان تاکید کرد: دولت دوازدهم در استمرار دولت یازدهم است و بحث توسعه اشتغال و جذب منابع خارجی و تامین مالی، خصوصی سازی و مردمی کردن اقتصاد را در دستور کار قرار دارد و اکنون خصوصی سازی برای رد دیون نیست.

وی بیان داشت: در حال حاضر با ثبات اقتصاد، رشد اقتصادی ایجاد شده است و رئوس برنامه ششم توسعه و همچنین کاهش نرخ تورم استمرار خواهد یافت.

وزیر اقتصاد و امور دارایی افزود: بهبود فضای مستمر کسب و کار، کاهش تدریجی نرخ سود بانکی و کاهش وابستگی به نفت در دولت یازدهم پایه گذاری شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ سهم نفت در اقتصاد کشور ۴۳.۴ درصد بود که در سال ۹۵ به ۲۶ درصد کاهش یافته است؛ همچنین در سال ۹۰ سهم منابع عمومی کشور ۳۱ درصد بود که در سال ۹۵ به ۳۶ درصد افزایش یافته است.

کرباسیان خاطرنشان کرد: با اقتصاد مقاومتی شاهد رشد تولید و رفع موانع تولید هستیم به گونه ای که در بازه زمانی ۹۲ تا ۹۵، یک میلیون و ۹۶۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده است.

وی در ادامه پیرامون هدف سفر خود به اصفهان، بیان داشت: امروز شاهد افتتاح پروژه های خوبی در استان اصفهان بودیم و پروژه های بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۱۶۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید که ۷۰ درصد این طرح ها توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی، گفت: دولت سال قبل حجم بالای منابع را در اختیار واحدهای تولیدی کوچک و متوسط قرار داده است.  

وی در ادامه با بیان اینکه امروز هشت پروژه برق در استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی افتتاح شد، افزود: همچنین ۶۳۳ پروژه مخابراتی مورد بهره برداری قرار گرفت که در مجموع تمام این ۹۴۴ پروژه در امر تولید و اشتغال صورت گرفته است.

کرباسیان در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون کاهش نرخ سود بانکی که قرار است از روز شنبه در سراسر کشور اجرایی شود، گفت: در شرایطی که نرخ تورم ۱۰ درصد است باید سود بانکی کاهش یابد.

وی تاکید کرد: باید بهره وری و بازدهی پول تا ۲۰ درصد برسد البته کاهش نرخ سود بانکی باید به تدریج انجام شود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به اینکه نرخ بالای سود بانکی، ضدتولید و اشتغال است و باید کاهش یابد، تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی موجب افزایش تورم نخواهد شد و انتظارات تورمی را کاهش می دهد.

وی پیرامون وظایف وزارت اقتصاد در دولت دوازدهم، بیان داشت: عدالت مالیاتی یکی از جمله این وظایف است همچنین خصوصی سازی و مردمی کردن اقتصاد و دارایی های دولت، نباید به منزله رد دیون باشد و باید در ارتباط با جلب سرمایه های خارجی صورت گیرد.

کرباسیان با اشاره به اینکه اصلاح نظام بانکی در سیستم بانکی در دستور کار قرار دارد، گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی و منابع مالی از دیگر وظایف وزارت اقتصاد در این دوره است به نحوی که در هفته های اخیر جذب ۸ میلیارد یورو منابع خارجی محقق شده است.

وی تاکید کرد: ما باید با حذف ارزش پول ملی بتوانیم جلب سرمایه خارجی داشته باشیم.

وزیر اقتصاد و امور دارایی به بازار سرمایه و بورس اشاره کرد و افزود: قرار است اوراق قرضه در بازار ثانویه معامله شود.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت شفاف سازی در اقتصاد و مبارزه با رانت های ایجاد شده، گفت: اجرای قانون مبارزه با پولشویی، بهبود فضای مستمر کسب و کار و در کنار آن اجرایی شدن دولت الکترونیک از دیگر وظایف وزارت اقتصاد است.

کرباسیان در ارتباط با سوالی پیرامون دریافت بالای مالیات از اصفهان و تخصیص بودجه اندک از خزانه به این استان، گفت: دریافت بالای مالیات از استان اصفهان حاکی از توان بالای اقتصادی مردم این استان است و باید گفت اصفهان توانمند و غنی است.

وی با اشاره به اینکه دریافت مالیات از بین استان ها برای سازمان مالیاتی تفاوتی ندارد، تاکید کرد: خوشبختانه اصفهان، استان محرومی نیست همچنین طی سه سال گذشته ما رشدی برای دریافت مالیات از این استان نداشتیم.

وزیر اقتصاد و امور دارایی افزود: به ثمر رسیدن ۱۶۵۵ پروژه در سال ۹۶ با اعتباری بالغ بر ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نشان از توانمندی استان اصفهان است و همچنین اصفهان رتبه دوم صنایع کشور به یدک می کشد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون ایجاد معاونت اقتصادی در دولت دوازدهم، گفت: اقتصاد اولویت دولت دوازدهم است و هر تعداد افرادی که بتوانند هماهنگ عمل کنند ایجاد این معاونت بسیار ارزشمند است.

کرباسیان افزود: دولت یازدهم علیرغم وجود معاونت اقتصادی هماهنگ عمل کرد و اکنون این هماهنگی ادامه دارد و تاکید می کنم کاهش سود بانکی با همدلی و تشریک مساعی تیم اقتصادی دولت انجام شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه خصوصی سازی اولویت وزارت اقتصاد در دولت دوازدهم است، افزود: باید با پیاده سازی دولت الکترونیک و کوچک سازی آن شرایط چابک سازی دولت را فراهم کنیم.

وزیر اقتصاد و امور دارایی تصریح کرد: برای کوچک سازی دولت باید ایجاد اشتغال در بخش غیرعمومی و خصوصی باشد همچنین باید منابع تامین سرمایه را در راستای بهبود فضای کسب و کار بخش غیردولتی مهیا شود.

کد خبر 317604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.