حفر ۸حلقه چاه برای گذر از بحران کم‌آبی تابستان/ضرورت راه‌اندازی سامانه دوم آبرسانی اصفهان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تاکید بر اینکه باید سامانه دوم خط آبرسانی اصفهان بزرگ هرچه سریعتر راه اندازی شود، گفت: در تابستان اصفهان برای گذر از بحران کم آبی برای افزایش ظرفیت آب هشت حلقه چاه آب شرب حفر و دو رشته قنات بهسازی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا هاشم امینی پیرامون چگونگی مهار بحران کم آبی در تابستان، اظهار داشت: در تابستان سال جاری با اینکه با کمبود ۲.۷ متر مکعب در ثانیه آب به منظور تامین پایدار آب شرب مشترکین روبرو بودیم با این وجود علاوه بر فعالیت های حوزه مدیریت مصرف در بخش تامین آب نیز توانستیم با حفر هشت حلقه چاه و لایروبی و بهسازی دو رشته قنات در مناطقی که با بحران شدید مواجه بودند تبعات کم آبی را به حداقل برسانیم.

وی به حفر چاه آب در برخی شهرستانها اشاره کرد و بیان داشت: در تابستان سال جاری برخی از شهرهای استان با وجود اینکه تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ قرار داشتند اما به دلیل کم آبی و از سویی افزایش نیاز آبی در فصل تابستان تامین آب پایدار این شهرستان ها از طریق سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ امکان پذیر نبود بر این اساس با انجام مطالعات کارشناسی و کسب مجوزهای لازم از سوی مراکز ذیصلاح حفر چاه ها در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه در تابستان سال جاری هشت حلقه چاه در استان اصفهان حفر شد، ادامه داد: در تابستان سال جاری ۲ حلقه چاه در شهرستان سمیرم، ۲ حلقه چاه در شهرضا، یک حلقه در آشجرد فریدن، دو حلقه در شهرستان دهاقان، یک حلقه در منطقه ۳ شهر اصفهان حفر شد؛ همچنین لایروبی و بهسازی دو رشته قنات در شهرستان های خور و بیابانک و نائین در دستور کار قرار گرفت.

وی به چگونگی شناسایی محل حفر چاه ها اشاره کرد و افزود: برای حفر چاه های آب شرب در شهرستان هایی که با بحران کم آبی جدی روبرو بودند مطالعات سطح آبهای زیرزمینی، آبدهی سفره های زیرزمینی، عاری بودن آبهای زیرزمینی از هر گونه آلودگی و کیفیت سفره آبهای زیرزمینی به ویژه رعایت حریم مالکیت خصوصی و منابع آبی، عدم دسترسی آسان و هزینه های هنگفت انتقال آب از جمله مهمترین عوامل در حفر چاه های زیر زمینی در شهرستان ها بوده است.

امینی با اشاره به اینکه با حفر هشت حلقه آب شرب در سطح استان اصفهان حدود ۱۵۵ لیتر آب در ثانیه در مدار تامین آب شرب مشترکین قرار گرفت، افزود: براین اساس آبدهی دو حلقه چاه در سمیرم حدود ۱۶ لیتردر ثانیه، دو حلقه چاه در شهرضا حدود ۳۵ لیتر، دو حلقه چاه در شهرستان دهاقان حدود  ۳۳ لیتر، یک حلقه در فریدن حدود ۳۰ لیتر، یک حلقه در منطقه ۳ اصفهان حدود ۳۵ لیتر و تجهیز قنوات شهرستان های خور و بیابانک و نائین حدود ۶ لیتر در ثانیه بوده است.

وی تاکید کرد: حفر چاه آب برای تامین آب شرب در فصل تابستان در حقیقت راهکاری موقتی است در حالی که اگر می خواهیم پایدار بر مشکل کم آبی غلبه کنیم باید سامانه دوم خط آبرسانی اصفهان بزرگ هرچه سریعتر راه اندازی شود. درغیر اینصورت در پیک مصرف آب برای تامین پایدار آب شرب مشترکین با مشکل روبرو می شویم و گاهاً شاهد افت فشار آب در برخی از مناطق و شهرستانها هستیم.

کد خبر 317388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.