تمرینات بدنی پس از یادگیری مطالب؛ شیوه جدید برای بهبود حافظه زنان

تفاوتی نمی کند که شما با شتاب خود را برای امتحان اماده می کنید و یا قصد دارید حافظه خود را بهبود بخشید، بررسی های جدید محققان نشان می دهد که انجام تمرینات فیزیکی پس از یادگیری مطالب باعث افزایش حافظه زنان می شود.

به گزارش گروه ترجمه سرویس علم و فناوری خبرگزاری ایمنا و به نقل از "مدیکال نیوز" انجام دادن تمریناتی مانند jogging (دویدن آهسته) پس از جلسات آموزشی، باعث افزایش حافظه در زنان جوان می شود.

به گفته محققان دانشکده روانشناسی در دانشگاه "نیو سات ویلز" در سیدنی تنها ۵ دقیقه انجام تمرینات فیزیکی سبک بعد از اتمام جلسه یادگیری کمک زیادی به افزایش حاقظه آنها می کند.

در این تحقیقات ۲۵۶ فرد مورد بررسی قرار گرفتند، به گونه ای که در دوره نخست آزمایشی ۷۴ دانشجوی دوره کارشناسی، ۳۸ زن و مرد ۳۶  ساله با میانگین سنی ۱۹.۹ سال به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول قبل از شروع یادگیری ۵ دقیقه ورزش هوازی سبک مانند " step exercise" و گروه دوم هیچگونه فعالیت بدنی انجام ندادند. سپس شرکت کنندگان ۵ دقیقه تمرین پس از زمان یادگیری را آزمایش کرده و ۲۴ ساعت بعد حافظه آنها مورد بررسی قرار گرفت.

نتیجه بررسی های صورت گرفته نشان می دهد تمرینات فیزیکی متوسط پس از مدت زمان یادگیری، تاثیر بهتری در بهبود حافظه زنان داشته و یادگیری مطالب را افزایش داده است.

همچنین بررسی های پیشین محققان دانشگاه بوستون نشان می دهد که ورزش می‌تواند سلامت مغز و کارایی شناختی را افزایش دهد. این تحقیقات حاکی از آن که بعضی از هورمون‌ها که در طول ورزش افزایش می‌یابند باعث افزایش حافظه می‌شوند.

در واقع هورمون‌هایی که فاکتورهای رشد معروف هستند رابطه ورزش و سلامت مغز را متعادل می‌کنند. هیپوکامپوس که نقش مهمی در یادگیری و حافظه دارد، تحت تاثیر این هورمون‌ها قرار می‌گیرد.

فاکتورهای رشدی از جمله BDNF ،VEGF و IGF۱ (فاکتور رشدی که شبیه به انسولین است) بر کارایی هیپوکامپوس تاثیر گذار هستند.

برای مثال BDNF بر روی سیستم‌ عصبی تاثیرگذار است و به این سیستم‌ کمک می‌کند تا ارتباط بین سلول‌های مغزی را تنظیم می‌کند. همچنین این فاکتور رشد باعث تحریک رشد نرون‌های هیپوکامیال و عروق خونی می‌شود.

در بررسی های صورت گرفته، محققان چند فرد سالم را مورد بررسی قرار دادند. آنها میزان هورمون‌های خونی را در این افراد اندازه‌گیری کردند و تاثیر افزایش هورمون‌ها را بر کارایی حافظه و آمادگی جسمانی  هوازی افراد ارزیابی کردند. نتیجه تحقیقات نشان داد که با انجام ورزش‌های هوازی میزان هورمون‌های خونی افزایش می‌یابد.

کد خبر 317332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.