افزایش ۵۵ درصدی اعضای هیات علمی/ شاخص دانشجویان تحصیلات تکمیلی سیر صعودی داشته است

تعداد کل دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال تحصیلی۹۳-۱۳۹۲ تا ۹۵-۱۳۹۴ روند افزایشی داشته است، بطوریکه از ۱۷۱ هزار و ۲۲ نفر در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ به ۱۸۹ هزار و ۹۶۷ نفر در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، در دولت یازدهم ظرفیت کلی پذیرش دانشجو افزایش ۱۱.۱ درصدی داشته است همچنین ظرفیت پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز سیر صعودی داشته به طوری که در آغاز دولت یازدهم از سال تحصیلی ۹۳-۹۲ تا سال ۹۵-۹۴، حدود ۲۰.۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

براساس اعلام معاونت آموزشی ظرفیت مقطع کاردانی از سال تحصیلی۹۳-۱۳۹۲ تا سال ۹۵-۱۳۹۴، حدود ۹.۱ درصد کاهش یافته است و به دنبال آن ظرفیت مقطع کارشناسی(پیوسته و ناپیوسته) افزایش یافته است بطوریکه در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴، حدود ۴۴ درصد از کل دانشجویان(۸۳۳۶۵ دانشجو ) در این مقطع تحصیل می کنند.

در مورد شاخص نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان ، این شاخص نیز سیر صعودی داشته است و از ۲۱.۴ درصد در سال تحصیلی۹۳-۱۳۹۲ به ۲۳.۲ درصد در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ رسیده است. بهبود این شاخص در راستای بند ب ماده ۱۶ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه می باشد و در دولت یازدهم ۸.۳۱ درصد افزایش داشته است.

شاخص سهم دانشجویان پزشکی و دکتری( پزشکی عمومی و دکتری تخصصی، فوق تخصصی) از کل دانشجویان علوم پزشکی از ۳۸.۸ درصد در سال تحصیلی۹۳-۱۳۹۲ به ۴۲.۵درصد در سال تحصیلی۹۵-۹۴ رسیده است.
این شاخص در دولت یازدهم ۳.۷ درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش، تعداد اعضای هیات علمی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۴ افزایش پیدا کرده و رشدی معادل ۵۵ درصدی داشته است. در سال ۹۴ تعداد اعضای هیات علمی به ۱۶۸۶۳ رسیده است. این شاخص در دولت یازدهم ۲۶.۱۹درصد افزایش داشته است و شاخص نسبت استاد به دانشجو نیز از ۱۰.۳ در سال ۹۰-۸۹ به ۱۰.۷ در سال تحصیلی ۹۵-۹۴رسیده است.


براساس اعلام معاونت آموزشی قطب های علمی نیز از سال ۱۳۸۹ لغایت ۱۳۹۴ رشد ۷۲ درصدی داشته است .

قطبهای علمی، مجموعه ای حقیقی یا مجازی از برجسته ترین اعضای هیئت علمی و همکاران غیرهیات علمی با امکانات و تواناییهای برجسته و متمایز و توان علمی بالا در یک زمینه علمی ـ تخصصی در علوم پزشکی و رشته های وابسته است که به فعالیت در عرصه آموزش، پژوهش و نیز ارایه خدمات بهداشتی- درمانی در زمینه تخصصی ذیربط مشغول است. مهم ترین ویژگی قطب علمی، تولید علم و نوآوری، ارتباط با صنعت و تولید ثروت و دستیابی به کیفیت برتر(مرجعیت) علمی و آموزشی در سطح ملی، منطقه ای یا بین المللی و پاسخگویی به نیازهای اساسی کشور و منطقه، در ارتباط با علوم پزشکی و در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله و نقشة جامع علمی کشور خواهد بود.

براساس اعلام معاونت آموزشی در مورد انجمن های فعال علمی از سال ۱۳۸۹ لغایت ۱۳۹۴ توسعه انجمن های علمی نیز رشدی معادل ۱۲ درصدی داشته است. در دولت یازدهم انجمن ها معادل ۴.۵ درصد رشد داشته اند.
براساس این گزارش تاسیس دانشگاه / دانشکده ، مجتمع آموزش عالی سلامت نیز به شرح زیر بوده است:

کد خبر 317292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.