قراردادهای کار باید در سامانه ثبت قراردادها ثبت شود/بیمه شدن کارگران ساختمانی تاآخر امسال

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با تاکید بر اینکه تمام قراردادهای کار باید در سامانه ثبت قراردادها ثبت شود در غیر این صورت مورد تأیید ما نخواهد بود، گفت: تا پایان امسال تمام کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند.

به گزارش ایمنا محسن نیرومند ظهر امروز به مناسبت هفته تعاون در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه یکی از شعارهای وزارت تعاون این است که باید با تعاون کار ایجاد کنیم و با کار به رفاه برسیم، اظهار داشت: از مرداد ماه ۹۵ تا پایان تیر ماه ۹۶ در استان اصفهان یک میلیون و ۱۰۰ هزار کارگر بیمه شده دارد که در واقع ۳ میلیون و ۲۰۰ نفر در استان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته تاکنون این اداره بیش از ۳۱ هزار شکایت دریافت کرده که باید به این شکایات رسیدگی و رأی صادر کنیم، افزود: در این مدت ۹ هزار و ۲۹۳ رأی صادره رسیدگی شده است، همچنین در هیأت‌های بدوی ۶ هزار ۵۰۰ و در تجدیدنظر هزار و ۲۱۵ مورد منجر به سازش شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با تاکید بر اینکه در سال گذشته توانستیم زمان رسیدگی به شکایات را کاهش دهیم، بیان داشت: مدت رسیدگی به شکایات در هیأت‌های تجدیدنظر از ۶۰ روز به ۵۲ روز کاهش یافته و در سال ۹۵ مدت رسیدگی به شکایات در هیأت‌های بدوی از ۳۸ روز به ۲۸ روز کاهش یافته است.

وی پیرامون حوزه بازرسی اداره کار، اظهار داشت: این اداره کل با ۶۸ بازرس نمی‌تواند همه واحدها را بازرسی کند که در روش نوین بازرسی برای حل این مشکل در ابتدا صلاحیت ایمنی واحدها را بررسی می‌کنیم.

نیرومند افزود: در روش نوین بازرسی بیش از ۷ هزار پیمانکار اصفهان را باید مورد بررسی قرار دهیم همچنین در سال گذشته ۳۴۲ پیمانکار بررسی شد که صلاحیت ۲۰۵ مورد تأیید صلاحیت شد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در حال حاضر باید همه کارگران عمومی و پیمانکاران آموزش ببینند که تأثیر آن ۲۸ درصد کاهش حوادث در سال گذشته است، گفت: کار دیگر ما برای کاهش حوادث کار تشکیل پلیس ایمنی است که در هر واحد از کارکنان خود واحد یک نفر را به عنوان پلیس ایمنی گماردیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان تاکید کرد: در سال گذشته ۷۱ جلسه کمیته بدوی و ۳۰ جلسه کمیته تجدیدنظر و ۶ هزار تقاضای فردی و ۵ هزار تقاضای گروهی را بررسی کردیم و شغل‌هایی که سخت و زیان‌آور به حساب می‌آید باید هر یک سال بیمه برای آن‌ها برابر یک سال و نیم به حساب آید و پس از ۲۰ سال بازنشسته می‌شوند.

وی تصریح کرد: شغل خبرنگاری بدون بررسی در لیست مشاغل سخت و زیان آور قرار گرفته است.

نیرومند در ادامه پیرامون بیمه بیکاری کارگران، بیان داشت: بیمه بیکاری برای حمایت از کارگران بیکار و یا کارگران واحدهایی تعطیل شده، قانونی شده است.

وی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون ۳۵ هزار و ۲۴۲ متقاضی بیمه بیکاری در استان اصفهان داشتیم که مورد بررسی قرار گرفتند.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، در حال حاضر ۲۴ هزار و ۷۹۷ نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری در استان اصفهان داریم که متاسفانه این آمار سالانه ۳۰ درصد رشد دارد که یکی از دلایل مهم این آمار رکود حاکم بر صنعت است.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد بیمه بیکاری کشور به دلیل صنعتی بودن آن مربوط به استان اصفهان است، اظهار داشت: برای افراد مشمول بیمه بیکاری آموزش‌هایی قرار داده می‌شود، در سال گذشته بیمه بیکاری ۱۵ هزار و ۶۳۹ نفر قطع شده است.

نیرومند در ادامه با اشاره به مبارزه با قراردادهای سفید امضا، تصریح کرد: تمام قراردادهای کار باید در سامانه ثبت قراردادها ثبت شود در غیر این صورت مورد تأیید ما نخواهد بود.

وی در تشریح این طرح، گفت: این طرح طی یک ماه گذشته اجرایی شده که قراردادهای سفید امضا کارفرمایان با کارگران از بین می‌رود؛ البته پیشنهاد این طرح و نرم‌افزارآن توسط اصفهان آماده شد اما طرح به صورت کشوری انجام می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان همچنین پیرامون بیمه کارگران ساختمانی، از سوی وزیر کار این نوید را داد که تا پایان امسال تمام کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند.

به گفته نیرومند، ۲۰۰ هزار نفر کارگر ساختمانی در استان اصفهان وجود دارد.

وی گفت: در سال ۹۳ بیش از ۲۱۰ شورای سازش داشتیم و در هر صنفی می‌توانستیم این شورا را تشکیل دهیم اما این شوراها از سال ۹۳ حذف شدند اما تمام تلاشمان را برای بازگشایی مجدد این شوراها انجام می‌دهیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در ادامه در خصوص نرخ بیکاری استان اصفهان، اظهار داشت: نرخ بیکاری استان اصفهان در سال ۹۵ مطابق با اعلام مرکز آمار ایران ۱۴.۶ درصد است که متوسط نرخ کشوری ۱۲.۴ درصد بود به نحوی که نرخ بیکاری استان اصفهان ۲.۲ درصد از کشور بیشتر است.

وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۵۱۹ هزار نفر شاغل و ۲۵۹ هزار ۹۹۷ بیکار در استان در پایان سال ۹۵ داشتیم، تاکید کرد: بیشترین نرخ بیکاری را در لنجان با ۱۸.۶ درصد سپس شاهین‌شهر و خوانسار قرار دارند.

نیرومند افزود: کمترین نرخ بیکاری را آران و بیدگل با ۵.۹ درصد دارد که در یک اقتصاد پویا بیکاری باید حداقل ۶ درصد داشته باشد همچنین نطنز با ۶.۵ درصد و برخوار با ۷.۱ درصد کمترین نرخ بیکاری استان را دارند.

 وی با اشاره به اینکه دولت طی چند سال اخیر به دنبال ایجاد زنجیره اشتغال است، گفت: یکی از این طرح ها، دینامیک و پویایی اشتغال در هر استان است که در استانداری اصفهان به تصویب رسیده و مطابق آن ۱۲ رسته شغلی انتخاب شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: در رسته ستاد اقتصاد مقاومتی پنج بسته برای اجرا تصویب شد که یک بسته آن مربوط به اشتغال و توانمندسازی نیروی کار است.

وی با بیان اینکه طرح اشتغال فراگیر در دستور کار این ستاد قرار گرفته است، تاکید کرد: براین اساس ۹۷۰ شغل باید در سال ۹۶ ایجاد شود که هنوز سهم استان اصفهان مشخص نیست.

کد خبر 317149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.