تدوین دستور العمل تامین مالی انبوه سازان در بافت فرسوده

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: به زودی دستورالعمل نحوه تجهیز منابع مالی انبوه سازان برای ساخت و ساز در بافت های ناکارآمد شهری در ستاد ملی بازآفرینی تصویب می شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدسعید ایزدی در نشست خبری با موضوع بهسازی بافت های ناکارآمد شهری با بیان اینکه گفتمان قالب در مباحث سیاسی و اقتصادی هفته های اخیر بحث بهسازی و نوسازی بافت فرسوده بود که رئیس جمهور آن را در مجلس مطرح کرد، گفت: ما در بخش احیای بافت های نابسامان و ناکارآمد شهری همه وجوه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شامل بخش های زیست محیطی، اهمیت به معیشت ساکنان، بازسازی کالبدی و ارتقای فرهنگی بافت ها را در دستور کار داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در مرحله اول اجرای این فرایند شناسایی دقیق حجم بافت ها را انجام دادیم که شامل وجود محله های حاشیه نشینی در ۱۱۰ شهر، بافت های فرسوده در ۴۹۵ شهر و بافت های تاریخی در ۱۶۷ شهر می شود. به طور کلی ۱۴۰ هکتار بافت ناکارآمد در ۲۷۰۰ محله در سراسر کشور شناسایی شده است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: محله های حاشیه نشین هزار و ۱۰۰ محله با جمعیت بیش از ۱۱ میلیون نفر و مساحت ۶۱ هزار هکتار است. همچنین هشت میلیون نفر در بافت های تاریخی و فرسوده زندگی می کنند که شامل هزار محله بافت محله با ۵۵ هزارهکتار و ۶۰۰ محله در بافت تاریخی با ۲۴ هزار هکتار می شود. بنابراین در ۵۴۳ شهر که عمدتا کلانشهرها و شهرهای بزرگ هستند بافت نابسامان داریم.

وی با بیان اینکه یک سوم از مساحت شهرها و یک سوم مساحت شهرنشین ایران در محدوده های فرسوده، تاریخی و حاشیه ای زندگی می کنند، افزود: یک سوم جمعیت شهری ما بد مسکن بوده حادترین مسائل آنها ایمنی و عدم تاب آوری خانه های آنهاست که با کوچکترین پدیده های طبیعی مشکلات جبران ناپذیری به ساکنان و شهروندان وارد می شود و در مرحله بعد عدم امنیت و آسیب های اجتماعی که در این مناطق ۲۰ آسیب اجتماعی طبقه بندی شده و رسیدگی به پنج آسیب طلاق، اعتیاد، بزه و زنان و کودکان ویژه در اولویت گذاشته شده اند.

ایزدی تصویب سند احیا و بهسازی شهری در هیات دولت درسال ۹۳ را یادآورد شد و تصریح کرد: این سند سیاست های دولت برای مواجه با بافت های ناکارآمدزا تبیین شده است. همچنین در این سند از دستگاه های مختلف تقاضا شده نسبت به رعایت این سیاست همراه و هماهنگ باشند. البته در طول چهار سال گذشته اسناد مختلفی درخصوص سیاستگذاری در رابطه با احیای بافت های ناکارآمد در ستاد بازآفرینی شهری، شورای عالی شهرسازی و معماری و هیات دولت به تصویب رسانده ایم که اخیرا سند مواجه با بافت های تاریخی در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسیده است.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری از دیگر اقدامات دولت در احیای بافت های ناکارآمدزا تشکیل این ستاد در سال ۹۴ به ریاست رئیس جمهور و قائم مقامی وزیر راه و شهر سازی دانست و تاکید کرد: در این ستاد نمایندگان ۲۰ دستگاه از هر سه قوه حضور دارند که تاکنون در سطح ملی ۳۲ جلسه و در سطح استانی و شهری ۹۰۰ جلسه برگزار شده است. در این ستاد محدوده ها و محلات هدف بازسازی و تعیین شده و برنامه ها برای اجرا طراحی می شوند.

وی منابع دولتی در سال ۹۲ برای اجرای پروژه ها را ۳۷ میلیاردتومان عنوان کرد و افزود:  در حال حاضر این اعتبار به ۶۴۰ میلیارد تومان از ۹ ردیف بودجه عمرانی کشور به تصویب رسیده است.

ایزدی از دیگر اقدامات بهسازی بافت های ناکارآمد را تشویق بخش خصوصی برای احیای بافت های فرسوده دانست و گفت: انبوه سازان که با عنوان توسعه گر شناخته می شوند با تجهیز منابع مالی و آماده کردن ساکنان نقش کلیدی در اجرای این برنامه ها دارند ضمن اینکه دستورالعمل نحوه علمکرد انبوه سازان در بافت های فرسوده را تدوین کرده و به زودی  دستورالعمل تجهیز منابع مالی را در ستاد بازآفرینی به تصویب می رسانیم. همچنین هزار میلیاردتومان از محل بازگشت منابع مسکن مهر را به عنوان تسهیلات برای انبوه سازان در بافت های فرسوده قرار داده ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا بحال ۶۲ انبوه ساز از شرکت  عمران و بهسازی  تایید صلاحیت گرفتند تا در بافت های ناکارآمد سرمایه گذاری کنند بخصوص که انبوه سازان در طول سالهای گذشته مسیر اشتباه در سرمایه گذاری رفتند و به همین دلیل الان سه میلیون خانه خالی داریم.

در ادامه این نشست هوشنگ عشایری عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه ۴۰ پروژه در ابتدای دولت یازدهم با ۳۷ میلیاردتومان بودجه به این شرکت تحویل داده شد، گفت: الان ۶۸۰ پروژه با ۶۴۰ میلیارد تومان بودجه را عملیاتی کرده ایم.

عشایری افزود: در ۱۶۸ شهر کشور بیش از ۳۵۲ محله هدف بهسازی ۶۸۰ پروژه در دست اجرا داریم که در زیر پروژه ها به ۷۰۴ کارگاه اجرایی و بالغ بر فعالیت ۳۵۰ پیمانکار می رسد.

وی گفت:این پروژه های عمرانی شامل ۶۱ پروژه مدرسه سازی با مساحت ۶۴۲ هزار متر مربع، ۳۹ پروژه ساخت مراکز درمانی با مساحت ۲۶۳ هزار متر مربع، ۳۶ سالن ورزشی با مساحت ۴۲ هزار متر مربع، ۱۹ کتابخانه با مساحت ۱۱۳ هزار متر مربع، ۳۲ سرای محله با مساحت ۱۵۷ هزار متر مربع و ۴۸ مجتمع چند منظوره اعم از آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و محله ای بالغ ۲۸۸ هزار متر مربع در دست اجرا داریم. همچنین در بافت تاریخی نیز چند پروژه شامل کف سازی و جداره سازی بافت های تاریخی و در بافت های حاشیه ای نیز احیای آسفالت محلات جوی آب جدول کشی در دست اجرا داریم. همچنین ۳۴ پروژه انتقال آب و فاضلاب و ۲۱ پروژه شبکه توزیع برق و روشنایی در محلات هدف در دست اجراست.

عشایری افزود: ۱۴۰ پروژه مسکونی نیز در محله های ناکارآمد کشور مشتمل بر ۲۴۰۰ واحد مسکونی به شکل مداخله مستقیم دولت در ساخت و ساز در دست اجرا داریم که سرمایه گذار با در اختیار گرفتن اراضی متعلق به شرکت عمران و بهسازی ساخت و ساز کرده و سود شرکت را پس از فروش خانه ها پرداخت می کند. شرکت عمران و بهسازی نیز از این واحدهای مسکونی نیز برای اجرای برنامه های بهسازی شهری در محلات دیگر استفاده خواهد کرد. همچنین به انبوه سازان در این اراضی اجازه ساخت و ساز بیشتر از سه طبقه را به خصوص در بافت های تاریخی نخواهیم داد.

در ادامه این جلسه حسین متمول درباره پرداخت تسهیلات به ساکنان بافت های فرسوده و ناکارآمد گفت: در سال ۹۳ در هیات دولت به تصویب رسید که سالانه ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات بافت فرسوده پرداخت شود. به عبارت دیگر تا بحال ۹۰۰ هزار نوسازی می بایست پرداخت می شد اما نهایتا در طول سه سال گذشته ۱۱۴ هزار واحد مسکونی از سوی شبکه بانکی مورد پذیرش قرار گرفته است.

معاون شرکت عمران و بهسازی ادامه داد: در جلساتی که با بانک ها داشتیم نظرشان این بود که سازمان برنامه و بودجه یارانه ای برای جبران مابه تفاوت سود مصوب هیات دولت برای تسهیلات بافت فرسوده پرداخت کند که سازمان برنامه و بودجه از پرداخت این یارانه خودداری کرد. بانک مرکزی نیز حاضر به ارائه تضامین بازپرداخت یارانه تسهیلات بافت فرسوده نشد، نهایتا ۶۴ هزار پرونده پرداخت وام از سوی بانک ها در سه سال گذشته تشکیل شد و از این ۶۴ هزار پرونده تا به حال ۳۵ هزار متقاضی توانسته اند وام را با سود رایج ۱۸ درصد دریافت کنند. با این حال رئیس جمهور و دولت قول داده است که چند ماه آینده یارانه تسهیلات بافت فرسوده را به بانک ها پرداخت کند.

کد خبر 317002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.