فاصله ایران در عرصه کوانتوم با دیگر کشورها کم است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: فاصله ایران در عرصه فناوری کوانتومی با سایر کشورها فاصله دوری نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایمنا، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در اولین همایش ملی فناوری کوانتومی که امروز در محل سازمان انرژی اتمی در حال برگزاری است، اظهار داشت: ما در حوزه فناوری خیلی راه در پیش رو داریم و در این مسیر باید از قانون اهرم استفاده کنیم تا با یک حرکت آسان مقدمه یک کار بزرگ را فراهم آوریم.

به گفته وی این اهرم می تواند اهرم ابتکار یا نوآوری کوچک باشد که در بزرگی را به روی ملت ما باز کند.

وی تاکید کرد: باید به دنبال روش های گوناگون برای تحول در مملکت باشیم زیرا نمی توان به صورت عادی و سنتی نسبت به مسائل فناوری و علم نگاهی داشته باشیم زیرا اینگونه دیر به مقصد می رسیم.

وی با تاکید بر اینکه در این مسیر نیاز به ریسک داریم، گفت: این حوزه نیازمند فناوران و اندیشمندان در حوزه های مختلف ارتباطات، شبیه سازی، محاسبات، حسگرها و زیست شناسی کوانتومی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر مهم بودن فناوری کوانتومی در کشور خاطرنشان کرد: این فناوری می تواند تحولات گسترده ای در سلامت، امنیت، امور دفاعی، حمل و نقل، ارتباطات، محاسبات و ... داشته باشد.

صالحی تاکید کرد: در حال حاضر با عنایت به افزایش و شتاب روزافزون تغییرات در عرصه فناوری های نوین و نیز به لحاظ پیچیدگی دَم افزون ساختارها و سامانه های مرتبط با این حوزه، انتخاب اولویت ها و اتخاذ تصمیمات شجاعانه و تحول آفرین در گشایش رقابت های منطقه ای و جهانی از اهمیت و حساسیتی دوچندان برخوردار شده و یکی از مهمترین چالش ها در برابر تصمیم سازان میدان سیاستگذاری در حوزه علم و فناوری قرار گرفته است.

وی افزود: بنا بر گواهی تحقیقات و مستندات علمی و پژوهشی تدوین شده توسط کاوشگران و پژوهشگران عرصه فناوری های جدید امروزه جهان شاهد دگرگونی های عمیق و ژرف در بخش فناوری های کوانتومی است که بدون تردید تحولات عظیم و گسترده ای را در بخش های مختلف سلامت، امنیت، امور دفاعی و نظامی، محیط زیست، حمل و نقل، ارتباطات و محاسبات در پی خواهد داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: از این منظر با در نظر گرفتن ظرفیت بالای اقتصادی این فناوری و با عنایت به اهداف مورد اشاره در سند چشم انداز توسعه کشور ضروری است تا موضوع تحقیقات و توسعه فناوری نوظهور کوانتومی بیش از پیش در جریان تبیین و تدوین برنامه کلان و راهبردی کشور مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی، در این میان سازمان انرژی اتمی ایران به عنوان یکی از پیشگامان و طلایه داران توسعه فناوری های راهبردی در سطح ملی و نیز به لحاظ جایگاه ویژه پژوهشگران و متخصصان صنعت هسته ای کشور در پیشبرد اهداف توسعه ملی از سال ۱۳۹۵ نسبت به تشکیل کارگروهی متشکل از کارشناسان زبده و خبره با حوزه فناوری کوانتومی اقدام کرده است.

صالحی افزود: به این واسطه تعامل و همکاری پژوهشی مشترک با دانشگاه ها، موسسات و مراکز تحقیقاتی برتر در داخل و خارج از کشور را در دستور کار قرار داده است و بنا دارد در نخستین گام خود راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه در هم تنیدگی را مدنظر قرار داده است.

وی افزود: امیدواریم با این برنامه ریزی های جامع، نظام مند و بلند مدت و با تلاش مسئولان اجرای این طرح شاهد تحقق اهداف رهیافت ترسیم شده در این زمینه در کوتاه ترین زمان ممکن باشیم.

صالحی تاکید کرد: البته که هم اندیشی و هم افزایی همه صاحب نظران و پژوهشگران این حوزه باعث گسترش افق های نوین و پدیدار شدن چشم اندازهای جدید خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما تلاش داریم کارها را برای ورود به عرصه کوانتوم در کشور فراهم کنیم ولی ورود به این عرصه نیازمند آزمایش های درهم تنیدگی فوتون ها، یون ها و الکترون هاست.

صالحی اظهار داشت: فاصله ایران در عرصه کوانتوم با دیگر کشورها خیلی زیاد نیست.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: البته که برخی کشورها کار خود را خیلی پیش از ما انجام داده اند که در حدود یک ماه اخیر در اخبار شنیدم چینی ها اولین ماهواره کوانتومی خود را به فضا پرتاب کردند اما کشورهایی مثل انگلستان یا برخی کشورهای دیگر در اروپا نقشه راه خود را در فناوری کوانتومی در سال ۲۰۱۶ تدوین کرده اند. این موضوع نشان می دهد که ما خیلی دیر شروع به کار نکرده ایم.

وی با بیان اینکه هدف ما دستیابی به بالاترین مدارج علمی است، گفت: برنده شدن جایزه نوبل آرزوی دوری در کشور نیست.

صالحی ادامه داد: به نمایندگی از صنعت هسته ای کشور از پژوهشگران دعوت می کنیم وارد میدان شوند و نظرات خویش را در دستیابی به اهداف کشور در زمینه فناوری کوانتوم ارائه کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اخیرا با اروپایی ها صحبت هایی داشته ایم، اظهار داشت: اکنون کشور ما در کلوب یون اتم عضو است، در این کلوب مجموع کشورهای اروپایی، تکنولوژی های پیشرفته را مورد بحث و بررسی قرار می دهند.

صالحی گفت: ما بعد از برجام در این کلوب قرار گرفته ایم و آنها آمادگی لازم را نشان داده اند که محققان ایرانی نیز در خصوص فناوری ها اظهار نظری داشته باشند.

به گفته وی اگر این فعالیت ها سامان بگیرد تعدادی از دانشمندان خود را برای گرفتن تجربه بیشتر به اروپا می فرستیم.

وی تاکید کرد: بی گمان هدف اصلی ما تحقق منویات رهبری است که باید با اغتنام فرصت و استفاده بهینه از ظرفیت ها این وظیفه را به انجام برسانیم.

کد خبر 316998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.