مصرف آب زیاد در مبتلایان به نارسایی حاد کلیه باعث افزایش وزن می شود

آب در کلیه فعالیت‌های بدن و همچنین تنظیم حرارت بدن نقش دارد ، به گونه‌ای که بدون مصرف آب در مدت چند روز جان خود را از دست خواهیم داد.

متخصص تغذیه در خصوص مصرف آب کافی به خبرنگار ایمنا گفت:حداقل آب مورد نیاز روزانه در بدن نیزcc۲۳۰۰  لیتر است که حدود cc۲۰۰ آن ازطریق آب تولیدی از فعالیت‌های سوخت‌وسازی خود بدن تأمین می‌گردد وحدود cc۷۰۰ آن نیز از طریق آب موجود درغذاها به بدن می رسد .

دکتر مجید کلاهدوزان افزود: بنابراین باید حداقل  ۱۴۰۰ سی سی آب ازطریق مایعات به بدن برسد وعلاوه بر آن مصرف حداقل  ۶۰۰سی سی تا ۷۰۰  سی سی مایعات دیگر نیز توصیه می‌شود که این میزان در مجموع حداقل ۸ لیوان در شبانه‌روز است.

وی  با اشاره به این موضوع که مصرف آب باعث افزایش وزن نمی شود بیان داشت: درصد قابل توجهی از هر ماده غذایی را آب تشکیل می‌دهد و چون میزان کالری آب صفر است، میزان انرژی هر ماده غذایی با میزان آب آن رابطه معکوس دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی فولاد افزود: هر چه میزان آب ماده  غذایی بیشتر باشد، کالری آن کمتر است. اغلب غذاها به ویژه میوه‌ها و سبزیجات نظیر کاهو، خیار و گل کلم مقادیر زیادی آب دارند، اما چربی‌ها و شیرینی‌ها اغلب آب کمی دارند.

وی تاکید کرد: در بیماری‌هایی نظیر نارسایی حاد یا مزمن کلیه با مصرف بیشتر آب، اضافه وزن ایجاد می‌شود، اما این اضافه وزن در اثر افزایش توده چربی در بدن نیست، بلکه در اثر تجمع غیر طبیعی آب در بدن ایجاد می‌شود.

وی بیان داشت: افراد باید در هنگام بیماری، زندگی در آب و هوای خشک، سکونت در ارتفاعات، نوشیدن مقدار زیادی قهوه یا چای، عدم مصرف یک وعده غذا و  مقدار آب بیشتری مصرف کنند.

این متخصص تغذیه به افراد توصیه کرد تا ادرار خود را بررسی کنند، به صورتی که ادرار زرد تیره (اگر چای و سایر مواد رنگی نخورده باشند) نشانه آن است که کلیه‌های آنها مواد زائد را در حجم کمی از آب تغلیظ کرده اند و ادرار روشن نشانه مصرف مناسب آب است.

وی افزود: برخلاف گرسنگی که در افراد چاق، نشانه شروع فرآیند کاهش وزن، سلامتی و شادابی است، تشنگی، نشانه کمبود آب در بدن و شروع بسیاری از بیماری‌ها است.

وی به افرادی که شمارش لیوان های آب مصرف شده را فراموش می کنند توصیه کرد: هر کدام از اعضاء خانواده پارچ مخصوص یک لیتری برای خود در یخچال داشته باشند و هر نفر سعی کند دو نوبت آب پارچ را مصرف کند .

وی در ادامه بیان داشت: افرادی که علاقه به مصرف آب ندارند می توانند آب را به روش های مختلف نظیر اضافه کردن آب لیمو یا آب نارنج طعم دار کنند.

مولف کتاب درمان چاقی خاطرنشان کرد: افرادی که عادت به مصرف هر بار یک لیوان کامل آب ندارند، در ابتدا می توانند آب را  هر چند دقیقه یک جرعه بنوشند تا لیوان آب مصرف شود.

کد خبر 316895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.