جشنواره ملی فرهنگی و ورزشی روستا بین المللی می شود/بازی های بومی محلی سرمایه های کشور است

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری گفت:

به گزارش ایمنا، سید ابوالفضل رضوی عصر پنجشنبه در حاشیه افتتاح نخستین جشنواره ملی فرهنگی، ورزشی روستا در جمع خبرنگاران در شاهین شهر افزود: یکی از هدف های برگزاری این جشنواره شناسایی و ثبت بازی های بومی و روستایی کشور است تا پس از آمادگی کامل داخلی با کشورهایی که از این نظر با ما نزدیک هستند بتوانیم رقابت های بین المللی برگزار کنیم.
وی اظهار کرد: با برگزاری این بازیها بصورت جهانی و بین المللی از یکسو روستاییان در جهان هویتی خاص پیدا می کنند و از سوی حضور بانوان روستایی در این مسابقات به جهانیان این پیام را می رساند که شرایط حضور و درخشش برای بانوان ایرانی در همه عرصه ها فراهم است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری افزود: در این جشنواره بازیهای بومی و محلی کشور به عنوان یکی از سرمایه های فرهنگی و ورزشی و آداب و سنتی که در روستاها محفوظ مانده بود به مردم معرفی می شود.
وی با بیان اینکه تاریخ برخی روستاهای کشور به بیش از ۱۰ قرن می رسد، گفت: با برپایی این گونه مراسم و جشنواره ها وسایل و بازی های سرگم کننده که موجبات تندرستی افراد جامعه را فراهم می کند شناسایی و به عنوان سرمایه های کهن به نسل جوان معرفی می شود.
رضوی تصریح کرد: متاسفانه یکی از ضعف های ما در کشور عدم مستند سازی است و به این منظور یکی از گام های مهم در راستای برگزاری این جشنواره با هماهنگی فدراسیون ورزشی روستایی وزارت ورزش و جوانان و سایر دستگاه ها بویژه بخش های غیردولتی و سازامن های مردم نهاد مستند سازی این بازی های در قالب این جشنواره ملی است.
وی با اشاره به حضور ۳۱ استان در رقابت های این جشنواره گفت: با توجه به همکاری جدی مسئولان شهرستان شاهین شهر و میمه، این شهرستان جداگانه در این جشنواره شرکت کرده که با احتساب آن تعداد استان ها و مناطق شرکت کننده به ۳۲ استان رسیده است.
رضوی در خصوص شناسایی و احیای بازیهای ورزشی بومی در روستاها گفت: آمار رشته های شناسایی شده بسیار است و تنها در استان اصفهان ۵۰۰ نوع ورزش بومی و روستایی شناسایی شده است و برنامه ریزی برای احیای این بازیها در دستور کار این معاونت قرار دارد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری افزود: در سال ۹۵ تعداد ۱۶۰ هزار نفر شغل پایدار و جدید در روستاهای سراسر کشور توسط دستگاه ها و نهادهای مختلف ایجاد شده است.
وی با اشاره به توجه ویژه دولت به توسعه روستاها  گفت: رویکرد دولت در روستاها بصورت کارشناسی اجرا شده است و توسعه روستاها به معنای واقعی در بحث های اجتماعی، اقصادی و فرهنگی صورت گرفته است.
رضوی با اشاره به تشکیل شرکت‌های مشارکتی روستاییان در سراسر کشور گفت: براین اساس امروز استان هایی همچون اصفهان، یزد، سیستان وبلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی، قزوین، کرمانشاه و زنجان در این زمینه موفق عمل کردند و در کشور نمونه هستند. /

کد خبر 316791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.