زنگنه: قراردادهای جدید نفتی وجذب سرمایه های خارجی اولویت وزارت نفت است

وزیر نفت با تاکید بر اینکه قرادادهای جدید نفتی و جلب و جذب سرمایه های خارجی اولویت وزارت نفت است، گفت: تا پایان سال ۹۶، در میدان آزادگان اقدامات ما ضربتی است تا تولید نفت خود را به بالای ۳۰۰ هزار بشکه برسانیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا بیژن نامدار زنگنه شامگاه گذشته در برنامه تیتر امشب پیرامون مهمترین اولویت های وزارت نفت در دولت دوازدهم، ابتدا با تشکر از رای اعتماد بالای نمایندگان ملت، اظهار داشت: این رای اعتماد بالای نمایندگان به بنده ابراز اعتمادی بود به وزرات نفت؛ من از نمایندگان و رئیس مجلس و فراکسیون ها تشکر می کنم و امیدوارم شایسته این اعتماد باشم و ماموریت های رئیس جمهور را بتوانم به خوبی در این چهارسال اجرا کنم.

وی درباره نخستین اقدامی که قرار است در وزارت نفت انجام شود، بیان داشت: در نخستین اقدام دستور کاری برای برنامه ای که به مجلس داده ام، تنظیم کنم. دو برنامه دارم یکی برنامه کوتاه مدت ضربتی که باهمکارانم بتوانم کارها را با برنامه ریزی به سرانجام برسانم و بعد برنامه ای که برای این ۴ سال تنظیم کنم و به سرانجام برسانم.

وزیر نفت افزود: رئیس جمهور و نمایندگان مردم و مردم مطالباتی دارند که امیدوارم بتوانم به خوبی به انجام برسانم و از عهده مطالبات برآیم.

وی تاکید کرد: اولین و مهمترین کار قرادادهای مهم نفتی است که جذب و جلب سرمایه و فناوری خارجی، چه برای میدان های مشترک نفتی چه برای افزایش بازیافت از میدان های در حال بهره برداری یک اولویت برای ما در صنعت نفت است.

 زنگنه با تاکید بر اینکه افزایش بازیافت یک امر حیاتی در صنعت نفت است، تصریح کرد: اگر افزایش صنعت نفت نداشته باشیم ذخایر نفتی را از دست می دهیم و قطعا تولیدمان به شدت افت خواهد کرد و از نظر تولید نفت به وضعیت بحرانی خواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه افزایش بازیافت علاوه برسرمایه نیاز به تکنولوژی دارد، گفت: تولید صیانتی یعنی بازیافت را بالا ببریم. در حال حاضر بازیافت ما زیر ۳۰ درصد است. قانون گفته سالی یک درصد افزایش یافته است. یک سری مذاکراتی در جریان با شرکت های نفتی در مورد توسعه میدان های نفتی است که باید در زمان کوتاه چند ماهه به نتیجه برسد، این برای ما بسیار مهم است.

وزیر نفت تاکید کرد: مهمترین اولویت من به عنوان وزیر نفت دولت دوازدهم است که مذاکرات فنی را نهایی کنیم بعد مذاکرات مالی و قراردادی به نتیجه برسد که اولویت با میدان های نفتی مشترک است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین برنامه کاری من میدان های مشترک است که باید ساماندهی شود، گفت: افزایش صادرات گاز نیز نیازمند تولید بیشتر گاز است لذا در پارس جنوبی باید بخشی که باقی مانده را هم به پایان برسانیم، برای صادرات گاز یک واحد ان ای جی داریم نیمه تمام است و باید به اتمام برسد که نیازمند منابع مالی است.

زنگنه ادامه داد: گازرسانی در روستا و شهرهای کوچک نیز بخش دیگری از تعهدات ماست که باید انجام شود که با اتمام آن به پوشش ۹۵ درصدی کشور می رسیم.

وی با بیان اینکه تولید پتروشیمی نیز بخش دیگری از اهداف ماست که باید بخش باقی مانده به کمک بخش خصوصی انجام شود، افزود: مسئله خاموش کردن تمامی مشعل ها از مهمترین اهداف وزرات نفت است و من برنامه ای جدی برای خاموش کردن آن دارم زیرا علاوه بر آسیب های زیست محیطی، ثروت ملی از بین می رود که در طول این چهارسال به این هدف خواهیم رسید.

 وزیر نفت گفت: قرادادهای جدید نفتی و جلب و جذب سرمایه های خارجی اولویت وزارت نفت است.

 وی افزود: افزایش بازیافت برای صنعت نفت یک امر حیاتی است که اگر به افزایش بازیافت نرسیم افت خواهیم کرد این هم به سرمایه و تکنولوژی نیاز دارد. تولید صیانتی این است که بازیافت را بالا ببریم.  

زنگنه در ادامه با تاکید بر اینکه مسئله اشتغال نیز برای ما بسیار مهم است زیرا این سرمایه گذاری ها باید به اشتغال در کشور ختم شود، گفت: نوسازی تاسیسات نفت از اولویت های وزارت نفت است، ما تاسیساتی داریم که بیش از ۷۰ سال است کار می کند و عملا مستهلک شده لذا نیازمند بازسازی و نوسازی است که این امر نیز جزو اهداف ما در دولت دوازدهم است.

وی همچنین درباره مذاکرات با طرف قطری، بیان داشت: طرف قطری نیز شروع به اقداماتی کرده اما سرعت ما بیشتر است. ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری باید در صنعت نفت در دو بخش بالادستی و پایین دستی صورت بگیرد، ۶۰ تا ۷۰ درصد هم به کمک جذب سرمایه خارجی باید تامین منابع شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ما با شرکت های خارجی به صورت جدی در حال مذاکره هستیم و حتی طرح هایی هم دریافت کرده ایم، گفت: من هر هفته پیگیر این جلسات و طرح ها هستم و یک به یک را بررسی می کنم، شرکت ها چندتا هستند مثل میدان منصوری که شرکت های روسیه و اندونزی را داریم و چند شرکت دیگر در سایر میدان نیز شرکت هایی برای سرمایه گذاری آمده اند و در حال بررسی و مذاکره هستیم.

وی پیرامون مهمترین اقدام برای افزایش ظرفیت تولید نفت، بیان داشت: تا پایان سال ۹۶، در میدان آزادگان اقدامات ما ضربتی است تا تولید خود را به بالای ۳۰۰ هزار بشکه برسانیم، ما خودمان چاه می زنیم و کارهایش را خودمان می کنیم، ضریب بازیافت این میدان نفتی زیر ۱۰ درصد است و بیش از ۹۰ درصد از دست ما می رود لذا باید شیوه های جدیدتری را برای بازیافت نفت پیدا کنیم.

زنگنه درباره صادرات گاز و خط لوله صلح  به پاکستان و عراق، افزود: در عراق دو خط لوله داریم، که صادرات گاز از نفت شهر به عراق شروع شده و در بصره نیز تا قبل از یایان سال خط لوله به بهره برداری می رسد، فقط مشکلاتی از نظر پرداخت داریم. طرف پاکستانی اما پاسخ روشنی به ما نمی دهد، برای این خط لوله میلیارد ها دلار خرج شده و دیگر هرگونه بهانه از سوی پاکستانی دیگر قابل قبول نیست.

وی در ادامه درباره بهینه کردن سوخت خودروها، گفت: قراردادهایی سال گذشته پس از گرفتن مجوز از شورای اقتصاد برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بار، مسافر، ناوگان درون شهری، مترو، اتوبوس و قطار امضا کردیم که این کار برای بهینه سازی صنعت سوخت در خودروها بوده است.

کد خبر 316119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.