«امّ الکتاب» وبگاهی قرآنی برای همه عصرها و سطح ها

متخصصین حوزه علوم قرآنی در مؤسسه ام الکتاب با بهره گیری از امکانات فنی پیشرفته و به روز جهت عرضه ثمره تحقیقات تخصصی خود به عموم فراگیران و فعالان علوم اسلامی به ساماندهی و راه اندازی پایگاه اطلاعاتی جامع از متون قرآنی، تفاسیر، کتب قرآنی، مراجع و اسناد مکتوب در حوزه علوم اسلامی اقدام کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جذب مخاطبین عمومی، فراگیر کردن دسترسی به محتوای چند رسانه ای در قالب عکس، صوت، تصاویر ویدئویی و نرم افزارهای تخصصی و تسهیل دسترسی به منابع تفسیر و ترجمه و مباحث قرآنی در مقابله با جنگ نرم دشمن و انبوه محتوای غیر دینی فضای سایبری، متخصصین حوزه علوم قرآنی در مؤسسه ام الکتاب را بر آن داشت تا با هدف احیای تفکر شیعه به عنوان اساسی ترین و جامع ترین هدف بلند مدت مؤسسه، معرفی متخصصین و فعال در این حوزه بررسی صحت احادیث و ارتباط احادیث با آیات قرآن، پایه ریزی سریع ترین و جامع ترین موتور جستجوی علوم قرآنی و راه اندازی بزرگترین مرجع چند رسانه ای تخصصی، اقدام به توسعه پایگاه اینترنتی ام الکتاب کنند.

نتایج تحقیقات تخصصی انجام شده و تلاش مستمر خادمان قرآن و اسلام مشتمل بر بیش از یک ترا بایت اطلاعات است که در حال حاضر در دسترس همه علاقمندان و پژوهشگران قرآن کریم قرار گرفته است.

در این فرصت برای آشنایی هر چه بیشتر با فعالیت های گسترده این مؤسسه قرآنی، گفتگویی را با «حجت الاسلام و المسلمین سید محمد رضا ابطحی- مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت ام الکتاب نقش جهان» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

اهداف راه اندازی این سایت چه بوده است؟

مهمترین هدف به وجود آوردن سایت این بود که در کوتاهترین زمان ممکن به حداکثر اطلاعات لازم درباره یک موضوع دینی دسترسی پیدا کنیم و لازمه چنین مسأله ای این بود که تمام کتاب های فارسی شیعه مورد توجه قرار گیرد و با توجه به دیدگاه و بینشی که داشتیم در اولویت دوم کتاب های اهل تسنن هم مورد بررسی قرار بگیرد و اطلاعات آن درباره موضوعات دینی جمع آوری شود.

آماده سازی اطلاعات تا سال ۱۳۸۰ به طول انجامید تا اولین سایت قرآنی کشور با نام ام الکتاب در آن سال راه اندازی شد.

ما می خواستیم به صورت محدود درباره قرآن اطلاعاتی را آماده کنیم و البته این مسأله باعث شد ما تا سال ۹۰ تمام آنچه را که در توان داشتیم برای قرآن اطلاعاتی را به صورت دسته بندی شده آماده کنیم و به گونه ای که در ارتباط با هر آیه ای از قرآن، در هر کتابی و هر مطلبی وجود داشت، عین مطلب را زیر آیه قرار دهیم.

این کار باعث شد که برای اولین بار در طول تاریخ درباره یک آیه تمام محتواهایی که در کتاب های مختلف مطلب وجود دارد، موجود باشد.

طبیعتاً مراجعه کننده به آیه می توانست به تمام منابع و کتاب هایی که درباره آیه وجود داشت دسترسی پیدا کند.

این مسأله تا سال ۱۳۹۰ به اینگونه بود که هر آیه ای را فراخوان می کردند چیزی حدود ۴۰ صفحه حداقل مطلب مستند درباره آن ارایه می شد.

از سال ۹۰ به بعد یعنی در طول ۶ سال اخیر دو موضوع را همزمان دنبال کردیم، یکی اینکه در صدد برآمدیم بر روی موضوعات قرآنی کار کنیم، یعنی منحصر به آیه نباشیم و مخاطب وقتی یک موضوعی را انتخاب می کند بتواند از کتاب های مختلف با دسترسی به آیات هم مطالبی را در اختیار بگیرد.

 این اقدام باعث شد که ما حداکثر موضوعات دینی را هم قابل دسترسی کنیم به شکلی که گاهی تا ۴۰۰ صفحه مطلب راجع به یک موضوع به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می گیرد.

در کنار دیگر ابزارها مشغول به تولید دیگر اپلیکیشن های قرآنی شدیم که اپلیکیشن قرآن کریم مرحله نهایی خود را اخیراً طی کرد و در چهاردهمین نمایشگاه قرآن و عترت عرضه شد که می تواند با نگرشی جدی همراه با محیط های فراوان قابلیت دسترسی های زیادی را به ترجمه و تفسیر ارایه کند.

این اپلیکیشن در محیط اندروید در اختیار افراد قرار می گیرد.

نسخه قابل استفاده در محیط اپل هم آماده است و به محض اینکه از تحریم های موجود رفع منع شود، این قابلیت را داریم که تمام مطالب را در محیط اپل  ارایه کنیم.

اشاره ای به قابلیت ها و حجم اطلاعات داشته باشید؟

قابلیت بالایی که در مؤسسه ام الکتاب اتفاق افتاده این است که حجم بالای برنامه نویسی آن از خودش است و البته برنامه نویسانی را خود مؤسسه تربیت کرده است.

حجم مطالبی که بر روی سایت قابل دسترسی برای کاربران است، چیزی در حدود ۱.۳ ترابایت اطلاعات است که کاربران به هر نحوی درباره آیات قرآن چه به شکل آیه وسوره و چه به صورت موضوع، می توانند دسترسی پیدا کنند.

در رابطه با شخصیت های معصومین هم همین امکان وجود دارد به گونه ای که هر شخصیتی از امامان معصوم(ع) که روی سایت برنامه ریزی شده فراخوان کنند، هر مطلبی درباره آنها بخواهند را می توانند بیابند.

به عنوان مثال در رابطه با حضرت امام سجاد(ع) آنچه درباره احادیث و خطبه هایشان، شخصیت ایشان، فرزندان و خانواده و نقش ایشان در کربلا به صورت تفکیک شده بخواهند قابل دسترسی است.

در سایت مؤسسه ام الکتاب فضای گسترده ای را برای سخنرانی های قرآنی از شخصیت های مختلف آماده کرده ایم، به طوری که کمتر شخصیت قرآنی است که سخنرانی درباره قرآن داشته باشد و ما آن را بر روی سایت عرضه نکرده باشیم.

بخشی را نیز برای همه سخنوران برنامه ریزی کردیم که به عنوان مثال از اینجانب چیزی حدود ۴۵۰۰ سخنرانی موجوداست و این تعداد تا مرز حدود ۹ هزار سخنرانی تا پس از ماه مبارک رمضان افزایش می یابد و البته بخش عظیم سخنرانی ها درباره دعای جوشن کبیر، شرح دعای عرفه، موضوعات قرآنی و غیره می باشد که همه آنها به صورت رایگان به مخاطبان ارایه می شود.

تنها چیزی که لازم است کاربر برای ما هنگام ورود به سایت مرقوم نماید، نام و مشخصات اولیه آن هم برای گرفتن اطلاعات و فابل های حجیم است  و لازم به ثبت نام برای استفاده عموم نیست، اما اگر کسی بخواهد وارد محیط هایی برای سخنرانی و دانلود شود باید IP ارایه کند و سپس وارد شود.

ظرفیت های فضاهای مجازی امروزی کدامند؟

محیط هایی مثل شبکه های اجتماعی و زمینه هایی که فضای حقیقی به وجود می آورند، من معتقد نیستم این فضاها مجازی هستند بلکه بر این باور هستم که این فضاها حقیقی هستند و البته می طلبد سایت ام الکتاب که از اول پیشگام در ارایه مسائل دینی بوده، در فضای شبکه های اجتماعی هم نادیده گرفته نشود.

ما حجم انبوهی از اطلاعات را درباره این فضا آماده و بر روی سایت بارگذاری کردیم و پیش بینی کردیم در فضای اندرید تمام َاطلاعات را به گونه ای قابل دسترسی قراردهیم که نیازی نباشد حجمی بر روی گوشی افراد به خود اختصاص دهد.

در واقع مخاطبان می توانند با استفاده از مرورگر گوگل وارد سایت موسسه ام الکتاب شده و بدون اینکه حجمی از تلفن همراه آنها اشغال شود، از این امکانات استفاده کنند.

البته از افرادی که در این زمینه تجربه و تخصصی دارند و می توانند در این فضا ما را یاری کنند، با توجه به محدودیت های شدید مالی که وجود دارد و متأسفانه در ایران مباحث فرهنگی کاملاً غریب افتاده است، دعوت به همکاری می کنیم.

واقعیت این است که مظلومیت سایت های قرآنی و فعالیت های دیجیتالی زیاد است و هنوز برای مسؤلان و کاربران جا نیفتاده است، از این رو نیاز ما به افراد جوان که در این بخش اطلاعات خوبی دارند یا امکان دارد در برنامه نویسی بتوانند به ما یاری دهند، نیاز داریم./

کد خبر 315812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.