فروش ۹ هزار تومانی مرغ در اصفهان را تکذیب می‌کنم/ثبات نرخ مرغ طی ۲۰ روز گذشته

نایب رئیس اول اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان گفت: طی ۲۰ روز اخیر قیمت مرغ در اصفهان بدون هیچ‌گونه تغییری فروخته می‌شود و عرضه این کالا با بهای حدود ۹ هزار تومان در شهر کذب است.

محمدعلی فروغی ابری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با بیان اینکه هر ساله با افزایش گرمای هوا نرخ مرغ با افزایش روبه‌رو می‌شود، اظهار داشت: در فصول گرم سال پرواری گوشت مرغ در استان اندک می‌شود و همین امر بر افزایش قیمت این کالا اثرگذار است.

وی پیرامون اینکه قیمت مرغ در برخی مغازه‌های شهر اصفهان با بهای ۸۸۹۰ تا ۸۹۰۰ تومان عرضه می‌شود، افزود: عرضه مرغ با این قیمت در بازار اصفهان کذب است، اکنون نرخ این کالای پروئتینی طی ۲۰ روز در شهر اصفهان ثابت مانده است.

نایب رئیس اول اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر قیمت مرغ گرم توزیعی ۸۰۲۰ تومان تعیین شده و چنانچه فروشنده خرید نقدی کرده باید کالای خود را درب مغازه ۸۴۰۰ تا ۸۴۵۰ تومان بفروشد.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت نوسانات نرخ مرغ تا چه زمانی ادامه دارد، بیان داشت: طی یک ماه آینده شرایط تولید مرغ در استان اصفهان مناسب‌تر خواهد شد، شاید با خنکی هوا قیمت‌ها بهتر شود، اما فکر نمی‌کنم نرخ‌ها خیلی ارزان‌تر شود، زیرا اکنون قیمت‌ها تقریباً واقعی شده است.

نبود هیچ‌گونه نظارتی بر قیمت جوجه سبب گرانی مرغ طی امسال

فروغی در پاسخ به اینکه میزان تولید مرغ استان اصفهان اکنون چقدر است، تصریح کرد: از تولید استان اطلاع نداریم باید از اتحادیه مرغداران استان و سازمان جهاد کشاورزی اصفهان بپرسید.

وی ادامه داد: می‌دانیم که تولید اصفهان جوابگوی استان است، اما با وضعیت قیمت‌های بالای جوجه نباید انتظار داشته باشیم که قیمت‌ها کاهش یابد و اینکه بهای مرغ به ۶ هزار یا ۶۵۰۰ تومان برسد این خبرها نیست.

نایب رئیس اول اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان پیرامون اینکه بهای جوجه با احتساب بهای کرایه بار و هزینه دستمزدها در حدود ۲۶۰۰ تا ۲۹۰۰ تومان در اختیار مرغداران گذاشته می‌شود، اظهار داشت: خرید نقدی جوجه ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان برای مرغدار تمام می‌شود، اما اکثر مرغداران عرفی خرید می‌کنند که با صدی سه درصد محاسبه شده و این برای تولیدکنندگان ضرر است.

وی افزایش نرخ جوجه را در گرانی مرغ طی سال جاری بی‌تاثیر ندانست و تصریح کرد: هیچ‌گونه نظارتی توسط مراجع ذی صلاح، ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط با مساله حیاتی تولیدکنندگان نیست.

افزایش ۱۷۰۰ تومانی نرخ جوجه در اصفهان از ابتدای امسال

فروغی با اشاره به افزایش ۱۷۰۰ تومانی نرخ جوجه از ابتدای امسال، گفت: به دلیل شیوع آنفلوآنزای پرندگان فوق حاد پرندگان شمار بسیاری از جوجه‌ها و مرغ‌ها در استان معدوم شده است.

وی در پاسخ به اینکه در دی ماه سال گذشته ۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در اصفهان انجام شد، چرا اکنون توقف جوجه‌ریزی در استان داریم، اظهار داشت: به دلیل شیوع آنفلوآنزای پرندگان فوق حاد پرندگان در استان اصفهان شمار بسیاری از جوجه‌ها و مرغ‌ها در استان معدوم شده است.

نایب رئیس اتحادیه گوشت سفید اصفهان پیرامون اینکه قیمت جوجه چرا به یکباره با افزایش بیش از ۲ برابر روبه‌رو شده است، افزود: دلیل این موضوع را نمی‌دانم؛ باید از دست‌اندرکاران این مسئله مهم را بپرسید.

وی با بیان اینکه استان اصفهان جوجه‌ریزی ندارد، تصریح کرد: این استان به دلیل نداشتن دستگاه جوجه‌کشی، بیشتر جوجه‌ها را از تهران، تبریز و شمال کشور وارد استان می‌کند.

کاهش ۱۵۰۰ تومانی نرخ مرغ در گرو سیر نزولی ۱۰۰۰ تومانی بهای جوجه

فروغی در پاسخ به اینکه کاهش قیمت جوجه تا چه میزانی بر نرخ مرغ تاثیرگذار است، اظهار داشت: اگر بهای جوجه یک‌هزار تومان کاهش یابد، ۱۵۰۰ تومان بر قیمت مرغ اثرگذار است، البته این موضوع بستگی به نرخ نهاده‌ها هم دارد.

وی پیرامون نرخ نهاده‌ها در بازار، افزود: تاکنون حرفی از گرانی نهاده‌ها نبوده، اما در بهار امسال جوجه‌ریزی در استان اصفهان نبوده و در استان‌هایی که جوجه‌ریزی صورت گرفته، قیمت ها گران عرضه شده است.

نایب رئیس اتحادیه گوشت سفید اصفهان با بیان اینکه طی ۵۰ روز جوجه‌ریزی در استان اصفهان نداشته‌ایم، گفت: اکنون جوجه‌ها را از تهران، تبریز، اردبیل و شمال کشور وارد استان می‌کنیم و هزینه‌های سنگینی را هم باید تقبل کنیم.

وی پیرامون اینکه چرا در استان اصفهان جوجه‌کشی انجام نمی‌شود، افزود: آب و هوای اصفهان اجازه این فعالیت را در استان نمی‌دهد و شرایط جوی استان مناسب برای جوجه‌کشی ندارد.

صادرات دلیل گرانی مرغ نیست

فروغی صادرات را دلیل گرانی مرغ ندانست و تاکید کرد: هیچ‌گونه صادراتی از اصفهان انجام نمی‌شود و فقط مرغ این استان به تهران حمل شده است.

وی یادآور شد: نه تنها افزایش شدید گرمای هوا بلکه خروج مرغ از استان اصفهان برای تأمین بازار تهران طی ماه گذشته سبب گرانی این کالای خوراکی در اصفهان شد.

نائب رییس اول اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان در پاسخ به اینکه آیا قیمت مرغ با خنکی هوا امکان کاهش قیمت دارد، اظهار داشت: اکنون مرغ در بازار اصفهان ۸ هزار و ۴۵۰ تومان فروخته می‌شود و قیمت این کالا با وجود افزایش نرخ نهاده‌ها و جوجه واقعی است.

وی ادامه داد: بعید می‌دانم حتی با تولید بالا طی ماه‌های آینده در اصفهان نرخ‌ها کاهش یابد، زیرا شرکت پشتیبانی استان ممکن است مقداری از مرغ تولیدی را ذخیره‌سازی کند، بنابراین قیمت‌ها به همین منوال خواهد ماند.

فروغی یکی از دلایل گرانی مرغ در اصفهان را در سال جاری خروج مرغ از استان اصفهان برای تأمین بازار پایتخت دانست و در پاسخ به اینکه آیا با توقف خروج مرغ از اصفهان به خارج استان و عدم درخواست تهران بازهم قیمت‌ها کاهش نخواهد داشت، بیان داشت: اکنون مرغ تولیدی اصفهان در استان مصرف می‌شود و همانند ماه‌های گذشته درخواست‌های زیادی از پایتخت نداریم.

وی افزود: ارسال مرغ از استان اصفهان به تهران طی فصولی گرم سال که تولید مرغ در شمال کشور کاهش می‌یابد، انجام می‌شود و با خنکی هوا فشار درخواست مرغ توسط پایتخت‌نشیان بر روی شمال است.

کد خبر 315505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.