توسعه فرهنگ سلامت همگانی؛ ملاک گذار از جامعه سنتی به مدرن

مدیریت شهری اصفهان با ایجاد ۱۶ خانه سلامت و بیش از ۱۴۰ کانون سلامت فعال در شهر اصفهان به نمادی بارزی برای ارتقاء سلامت اجتماعی شهر بدل شده است.

به گزارش ایمنا، سلامت اجتماعی در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی یکی از ملاک های اساسی گذار از جوامع سنتی به مدرن است. این پدیده به عنوان بخشی از فرهنگ سلامت همگانی هر جامعه ای در راستای امنیت اجتماعی، حمایت، رفاه، آسایش، عدالت اجتماعی دارای مضامین و معانی خاصی متناسب با فرهنگ آن جامعه است.

اهتمام دادن به روابط اجتماعی، جامعه پذیری ارزش ها و هنجارهای شهری، قانون مداری و شهروند محوری، مشارکت و استمرار در برنامه ریزی های  محلی در بحث ارتقاء سلامت اجتماعی مؤثر است. ارتقاء این پدیده در سطح کلانشهرها همراه با بهره وری، آگاهی بخشی، رشد سرمایه های انسانی و اجتماعی، تقویت اطلاع رسانی و افزایش مهارت های اساسی و اجتماعی شهروندان همراه است. تأکید بر روابط اجتماعی و انسانی ارائه خدمات و مراقبت های اجتماعی و بهداشت روانی همراه با رویکردهای سلامت محوری شهروندان در راستای بهزیستن شهروندان، تأکید بر روش های ایمنی شناسی در ساختار شهرها، همراه با پذیرش درک شهروندان، قابلیت اداره کردن شهر توسط شهروندان، ایجاد احساس جامع و یکپارچگی در میان شهروندان از نکات بارز در حوزه مطالعه سلامت اجتماعی در مدیریت شهری کلانشهرهای جامعه ایران است.

توجه به سلامت و بهداشت یکی از شاخصه های توسعه یافتگی به خصوص در میان کلانشهرهایی همچون اصفهان است به گونه ای که رشد و فزایندگی آن در جامعه نمود محسوسی خواهد داشت در همین راستا مدیریت شهری اصفهان با شکل گیری کمیته سلامت شهروندان در ستاد شهرداری و ایجاد خانه های سلامت در مناطق ۱۵ گانه شهری و کانون های سلامت در محلات اقدامی جالب توجه در جهت ارتقاء فرهنگ سلامت مردم انجام داد.

مسعود مهدویان فر، دبیر شورای سیاستگذاری سلامت شهرداری اصفهان در همین رابطه می گوید: در محله های شهراصفهان ۱۶ خانه سلامت و بیش از ۱۴۰ کانون سلامت فعال است که تلاش شهرداری اصفهان در سال ۹۶ در راستای افزایش تعداد این کانون ها تا مرز ۲۰۰ کانون است.

وی ادامه می دهد: شورای سیاستگذاری سلامت بر اساس سند سلامت شهرداری اصفهان فعالیت می کند که محورهای اصلی آن، تقدم پیشگیری بر درمان، اصلاح دانش و اطلاعات شهروندان در حوزه فرهنگ سلامت، اصلاح فضای شهری و توجه به اجزای یک شهر سالم و اصلاح تعاملات مخاطره آمیز شهری است.

این مقام مسئول شهری تاکید می کند: شهرداری اصفهان ۲۰ میلیارد ریال برای بهبود سلامت شهروندان اصفهانی و اجرای طرح های سلامت محور در سال جاری اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه موضوع سلامت در چهار بعد اساسی یعنی جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی در سیاستگذاری ها، مد نظر مدیران شهری بوده است، اضافه می کند: با توجه به شعار امسال سازمان جهانی بهداشت درباره سلامت روان و مقابله با هر نوع افسردگی، تلاش می کنیم تا اقدام های وسیعی در این زمینه انجام شود.

کد خبر 315331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.