ایجاد رصدخانه فناوری های نوین شهری در اصفهان

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان گفت: یکی از بحث هایی که در نمایشگاه بین المللی فناوری های شهری دنبال می شود، پیشنهاد ایجاد رصدخانه فناوری های نوین شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود محمدی در برنامه تلویزیونی «اینجااصفهان» اظهارکرد: اصفهان جایگاه ویژه ای در کشور در همه ابعاد به ویژه در زمینه علم و فناوری دارد.

وی با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه و جشنواره بین المللی فناوری های نوین شهری افزود: انتخاب اصفهان به عنوان اولین کریدور علم و فناوری و نقش بین المللی اصفهان مزید شد تا در راستای سیاست های کلی کشور در زمینه اقتصاد مقاومتی این نمایشگاه را برگزار کنیم.

 معاون برنامه ریزی شهرداری اصفهان ادامه داد: اقدام خاصی در راستای پیاده سازی اهداف کریدور علم و فناوری صورت نگرفته بود از این برگزاری جشنواره و نمایشگاه بین المللی فناوری های نوین شهری برنامه ریزی شد.

محمدی خاطرنشان کرد: طی ۲ سال گذشته سعی شد در زمینه های علم و فناوی شهرداری رسالت و نقش خود را ایفا کند.

وی اظهارکرد: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیلها و شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی به این نتیجه رسیدیم اصفهان قطب فناوری های نوین شهری باشد بنابراین برنامه ریزی شد تا جشنواره به شکل بین المللی برگزار شود.

معاون برنامه ریزی شهرداری اصفهان ادامه داد: این جشنواره طی ۲ سال گذشته برنامه ریزی شده اما با توجه به حجم برنامه در چند مقطع زمان تغییر یافت تا به زمان کنونی رسیدیم.

محمدی با تاکید بر اینکه امیدواریم این نمایشگاه ثمرات و دستاوردهای خوبی برای کشور داشته باشد، گفت: ۲۲ کشور در این جشنواره در یک سالن تحت عنوان انتقال تکنولوژی حضور دارند، بنابراین شرکت های دانش بنیان داخلی می توانند با دستاوردهای مقیاس جهانی آشنا شوند و بستری برای ارتباط آنان فراهم شود.

وی به برگزاری نمایشگاههای باور اشاره کرد و افزود: نمایشگاههای باور پیش زمینه نمایشگاه بین المللی فناوری های نوین شد، این نمایشگاهها در سالن های مختلف تولیدات داخلی را به نمایش گذاشتند.

معاون برنامه ریزی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه ۶ محور اصلی در این نمایشگاه لحاظ شده است، گفت: اولین محور این نمایشگاه فناوری های مالی و خدمات اداری است.

محمدی ادامه داد: شهرداری به لحاظ ماموریت های که دارد بخشی از فناوری ها به فضا و محیط شهر مثل فناوریهای زیست محیطی و حمل و نقل و بخشی به خود سازمان برای خدمت رسانی بهتر به شهروندان برمی گردد.

وی اضافه کرد: استفاده از سیستم مکانیزه شهرسازی و صدور پروانه که مخاطب آن مردم هستند و شهرداری مستقیم خدمات را ارائه می دهد از جمله این فناوری های مالی و اداری محسوب می شود.

معاون برنامه ریزی شهرداری اصفهان عنوان کرد: شهرهای آینده شهرهای فناور در حوزه ارتباطات و انتقال داده و اطلاعات هستند در این راستا اگر به سمت فناوری هایی که نیازی به جابه جایی مردم نداشته باشند، حرکت کنیم یک گام هوشمندانه برداشته ایم.

محمدی تاکیدکرد: فناوری های حوزه مالی و اداری تاثیرات خود را در حمل و نقل و محیط زیست به جای می گذارد.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از آسیب ها و چالش های شهرهای بزرگ ،آسیب های زیست محیطی است و اصفهان نیز از این آسیب ها دور نیست بنابراین یکی از محورهای اصلی جشنواره استفاده از فناوری های نوین در حوزه محیط زیست برنامه ریزی شد.

 وی توضیح داد که هفته گذشته در کتابخانه مرکزی برخی از پروژه های زیست محیطی مثل استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز به بهره برداری رسید.

وی عنوان کرد: در این جشنواره نیز با همکاری سازمان مدیریت پسماند بخش ویژه ای به فناوری های زیست محیطی اختصاص یافته است امیدواریم با تلاش سازمان پسماند، اصفهان در آینده بتواند به عنوان قطب فناوری های زیست محیطی در کل شهرداریهای کشور ایفای نقش کند و تجربه اصفهان مورد استفاده کل کشور قرار گیرد.

معاون برنامه ریزی شهرداری اصفهان اضافه کرد: بخشی از فناوری های زیست محیطی به خود شهرداری برمی گردد مثل تبدیل بازیافت زباله و تبدیل انرژی و بخشی به استفاده خود مردم بر می گردد.

محمدی اعلام کرد: در این راستا یکی از محورهای این جشنواره انتخاب ساختمان فناور است که به زودی فراخوان مسابقه این ساختمان اعلام می شود.

وی اظهارکرد: طبق این مسابقه به ساختمان فناور که بر اساس استانداردهای فناوری تهیه شود به عنوان برترین ساختمان انتخاب می شود و به صورت نمونه به شهروندان ارائه می شود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین نکات این ساختمان کاهش مصرف سوخت و استفاده از انرژی های پاک و خورشیدی، استفاده از بازیافت آب و آب خاکستری در مصارف شستشو است که طی ۲ ماه آینده فراخوان این مسابقه داده می شود.

معاون برنامه ریزی شهرداری اصفهان بیان کرد: حوزه فناوری های اطلاعات زیر مجموعه برنامه ریزی است بنابراین یکی از بخش های اصلی جشنوراه بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

محمدی با بیان اینکه فناوری اطلاعات مثل سیستم عصبی در انسان است، گفت:  شهرداری در سال های گذشته در سیستم ارتباطات و اطلاعات داخل شهرداری از طریق شبکه فیبرنوری اقدام کرده که اکنون ۲۰۰ کیلومتر شبکه فیبرنوری ایجاد شده است.

وی به اهداف برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد و ادامه داد: یکی از اهداف اصلی نمایشگاه این است که بستر ارتباطی بین مدیران شهری و استانی با حوزه های عملی و تخصصی که به تولید فناوری در حوزه شهری می پردازند برقرار شود.

معاون برنامه ریزی شهرداری اصفهان افزود: یکی از بحث هایی که در این نمایشگاه دنبال می کنیم، پیشنهاد ایجاد رصدخانه فناوری های نوین شهری است.

محمدی ادامه داد: در جای جای کشور افراد مختلفی کار می کنند اما هیچگونه ارتباطی با هم ندارند و این رصدخانه بستر تعامل و ارتباط را برقرار می کند.

وی اضافه کرد: امیدواریم در فرصت کوتاه عقب ماندگی مدیریت شهری از مدیریت شهر هوشمند طی شود تا مردم در ۲ سال آینده با محصولات شهر هوشمند بیشتر آشنا شوند.

کد خبر 314013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.