استفاده از جنین در تصادف های ساختگی

افزایش قیمت دیه فرصت مناسبی شد برای سودجویانی که از طریق تصادفات ساختگی جیبشان را پر پول‌تر کنند و در این میان سهم قربانیان اگر فوت و قطع نخاع نشوند، در بهترین حالت، دستی معیوب و پایی علیل است که چند صدهزار تومان ناقابل را نصیب‌شان می‌کند.

مجله خبری ایمنا: این روند تا جایی ادامه یافت که خبر پرت کردن عامدانه کودکان از سوی والدین مقابل خودروهای عبوری شنیده شد. کار این افراد به تشکیل باندهای تصادفات ساختگی رسیده است. پزشکی قانونی می‌گوید الگوهایی را ثبت کرده که از سراسر کشور جمع‌آوری شده و در هنگام مواجهه با نمونه‌های مشابه تشخیص ساختگی یا غیرساختگی بودن آن را می‌دهد، اما از سوی دیگر این باندهای هنجارشکن که کسب درآمد با جان را انتخاب کرده‌اند نیز بیکار ننشسته‌اند و دست به طراحی راهکارها و شیوه‌های نوینی برای این تصادفات ساختگی می‌زنند تا الگوهای ثابت در پزشکی قانونی را کنار بزنند.

 وجه غیرانسانی‌تر این موضوع، استفاده ابزاری از کودکان و حتی جنین چند ماهه از سوی پدر و مادر خانواده‌های فقیر برای دریافت دیه از طریق یک تصادف ساختگی است.  طبق اخبار منتشر شده در اغلب این باندها 80 درصد دیه به پیمانکار تعلق می‌گیرد و فرد آسیب دیده حدود 4 یا 5 میلیون تومان از این خسارت را دریافت می‌کند که البته تکرار این کار هم برای باندها، هم افرادی که تن به همکاری با این گروه‌ها داده‌اند، تصادفات ساختگی را به یک شغل کاذب پردرآمد برای آنها تبدیل کرده است.
 
این باندهای تصادفات ساختگی به صورت پیمانکاری کار خود را انجام می‌دهند و با استفاده از افراد به‌خصوص جوانانی که اعتیاد دارند، صحنه تصادف را با خسارت‌های جانی که از قبل به فرد وارد کرده‌اند، زمینه‌سازی می‌کنند و بعد از طی مراحل قانونی دریافت دیه، این هزینه را گرفته و تنها بخش اندکی از آن را به قربانیان خود اگر زنده بمانند، تحویل می‌دهند.
 

کسب مال نامشروع به قیمت جان

به گفته یحیی کمالی‌پور، عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در این ارتباط می‌گوید: ناهنجاری‌هایی چون تصادفات ساختگی ناشی از فقر اقتصادی است که برخی از افراد به آن روی آورده تا از قِبَل آن ضمن دریافت دیه، پولی به دست آورند، این ناهنجاری‌ها سبب تزلزل پایه‌های اعتقادی مردم نیز می‌شود.
 
هرچند که در این میان تنها سازمان پزشکی قانونی درگیر ماجرای تصادفات ساختگی نیست، ‌بلکه یک سوی دیگر این ماجرا شرکت‌های بیمه هستند که باید خود را ملزم به کارشناسی دقیق این موضوع کنند و نیز از نقش پلیس راهنمایی و رانندگی و دستگاه قضایی در جلوگیری از گسترش شکل‌گیری پرونده‌های ساختگی نباید غافل شد.
 
یادمان باشد در فقدان تصمیم‌سازی‌های درست این ما هستیم که باید هوشیارانه عمل کنیم؛ چراکه هر راننده‌ای می‌تواند قربانی تصادفات ساختگی باشد، بدون آنکه روحش هم خبردار شود. گروهی از کلاهبرداران به قدری طبیعی رفتار می‌کنند که شاید بازیگران حرفه‌ای هم نتوانند آن صحنه‌های خشن را به این خوبی بازی کنند.
 
پیش‌تر از این هشدارهایی را در این‌باره داده بودند که اگر دستگاه‌ها هر چه زودتر جلوی تصادفات ساختگی را برای دریافت دیه نگیرند، در آینده شاهد افزایش صحنه‌سازی قتل در تصادفات ساختگی خواهیم بود. اگر چه صحنه‌سازی برای قتل در تصادفات ساختگی هنوز شیوع نیافته است، اما موضوع ایجاد جراحات عمدی با هدف اخذ دیه آنقدر جدی شده است که بیشتر و دقیق‌تر مورد توجه قرار گیرد و تدابیر درخوری عملیاتی شود. 

منبع: روزنامه جوان

کد خبر 313998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.