افتتاح ۸ پروژه عمرانی در  ورنامخواست/فرهنگسراها زمینه ای برای رشد رفتارهای اجتماعی

لنجان_ شهردار ورنامخواست گفت: همزمان با دهه کرامت وسالروز میلاد امام رضا (ع) ۸ پروژه عمرانی شهرداری ورنامخواست با اعتباری بالغ بر ۱۸۲ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، جلال ربیعی در آئین بهره برداری از پروژه های عمرانی شهرداری ورنامخواست با اشاره به اینکه مدیریت شهری ورنامخواست بر انجام تمامی فعالیت ها بر اساس محورهای چشم انداز توسعه اجتماعی و فرهنگی شهر، تاکید دارد اظهار کرد: تغییر و بهبود نگرش مدیران و کارکنان شهرداری نسبت به انجام مطلوب کارها و حرکت به سمت مدیریت جهادی، مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای پروژه های عمرانی و خدماتی را به همراه داشته و ضمن افزایش تعاملات و تقویت اعتماد متقابل، موجب استفاده حداکثری از پتانسیل ها و ظرفیت های اجرایی و فکری شده است.

وی افزود: ما در دوره چهارم در مجموعه شهرداری ورنامخواست بنحوی به مدد نیروهای جوان و خلاق نسبت به سمت شناسایی نقاط ضعف و قوت همت کرده و بر انجام صحیح کارها متمرکز شدیم.

شهردار ورنامخواست با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی ایجاد مدیریت جهادی ایجاد طوفان ذهنی یا همان خلاقیت و تحول فکری است، تصریح کرد: توزیع عادلانه خدمات شهری و مشارکت مردمی در انجام کارها مهمترین اصول مدیریت را تشکیل می دهند و در حال حاضر تمامی شهرهای پیشرفته جهان به سمت رویکرد و چشم انداز شهر فردا حرکت می کنند.

وی با تاکید بر پرهیز از هر گونه شتاب زدگی در برنامه ریزی و تصمیم گیری های خرد و کلان ادامه داد: توجه به این مهم به ویژه در شهرداری ها امری بسیار مهم است زیرا تنها در این صورت است که موفق به بهره گیری صحیح و به موقع از ظرفیت ها، امکانات و پتانسیل های موجود برای رفع مشکلات شهری می شویم.

ربیعی اضافه کرد: در اجرای پروژه ها در شهر ورنامخواست، هم زمان سه شاخص کاهش زمان، هزینه و ارتقای کیفی مورد توجه قرار گرفته و با در نظر گرفتن شاخص های سه گانه پروژه های عمرانی شهرداری به طور متوازن به پیش رفته است.

وی عنوان کرد: در ۴ سال گذشته اجرای پروژه های بزرگ به کمک پشتوانه های موجود در شهر انجام شد و برای اجرای پروژه ها به فضاهای جدید تری وارد شدیم که بر اساس نگاه کلی به اجرای پروژه ها، پروژه های شهری بر اساس منابع مالی تعریف شدند.

شهردار ورنامخواست بیان کرد: بیش از ده ها پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در طول چهار سال گذشته عملیاتی شده است و امروز شاهد بهره برداری از چندین پروژه عمرانی از جمله بوستان ۱۹ هزار مترمربعی غدیر، فرهنگسرای شهروند، زورخانه شهدا و خیابان مولوی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که در این عملکرد عمرانی بی نظیر است اجرای بیش از ۱۸۱ هزار مترمربع آسفالت معابر و همچنین توسعه قابل توجه سرانه فضای سبز در این شهر است از سوی دیگر تعریض بسیاری از معابر به منظور تسهیل دسترسی از تلاش های دیگر شهرداری برای رفاه حال مردم به شمار می آید که خود نکته قابل توجه است.

شهردار ورنامخواست اذعان کرد: با تلاش های مستمر و جهادگونه علی رغم مشکلات فراروی شهرداری ورنامخواست بوستان غدیر که جزئی از پروژه احداث مجموعه بزرگ رفاهی تفریحی ۳۲ هزار مترمربعی است به بهره برداری رسید.

وی متذکر شد: این بوستان با مساحت ۱۶ هزار مترمربع شامل فضای سبز به مساحت ۸ هزار مترمربع، زمین اختصاصی اسکیت به مساحت ۲۵۰ مترمربع، زمین بازی والیبال و بسکتبال و مینی فوبتال به مساحت ۳۵۰ مترمربع، محوطه بازی کودکان با نصب ست کامل به مساحت ۲۰۰ مترمربع و محوطه اختصاصی ورزشی با ست ۲۲ تکه ای به مساحت ۲۰۰ مترمربع احداث شده است.

ربیعی تاکید کرد: احداث این مجموعه با ۸ هزار مترمربع فضای سبز به میزان قابل توجهی سرانه فضای سبز شهر را توسعه داده است همچنین مکانی مناسب با ظرفیت های خوب تفریحی در اختیار شهروندان عزیز قرار خواهد گرفت چراکه در کنار این مجموعه پارکینگی به مساحت ۳ هزار مترمربع احداث شده است.

وی در ادامه گفت: در تاریخچه ورزش زورخانه ای آمده است که ورزش و انجام حرکات پهلوانی جزء فعالیت های اصلی و روزمره ایرانیان در دوران باستان بوده چراکه این ورزش آمیخته به خصلت «فداکاری» و «جوانمردی» و مشتمل بر صدق و صفا، فروتنی، خودشکنی و پرهیز از خودخواهی، خودبینی و سفر باطنی به مرزهای لایتناهی حق پرستی، حق جویی و حق طلبی بوده و در یک کلمه اعتلای معنویت همراه با پرورش جسم و قدرت جسمانی در آحاد جامعه را به همراه داشته و دارد.

شهردار ورنامخواست خاطرنشان کرد: :باید توجه داشت که در گذشته نه چندان دور در اکثر شهرهای ایران «پهلوانان» در «زورخانه ها» یکی از متخلق ترین چهره های مردمی و تکیه گاه قابل اعتماد برای قشر ضعیف و مظهر احقاق حق، شجاعت، ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم و مقابله با ستم و ستمگری بوده اند و پهلوانی در تاریخ گذشته ما توام با گذشت، فداکاری، مردانگی و جوانمردی بوده و برای احیای این فضایل باید این فرهنگ را رشد و توسعه داد.
وی  تصریح کرد: برای رشد سنت ها و خصلت های ویژه پهلوانی که همان دیانت و جوانمردی است، باید فضای فرهنگی ورزش زورخانه ای حفظ و تقویت شود از این رو در راستای تقویت جایگاه ورزش و توسعه زیرساختهای ورزشی ورنامخواست ساخت و تجهیز زورخانه شهدای شهر ورنامخواست در دستور کار قرار گرفت.

ربیعی متذکر شد: زورخانه شهدای شهر ورنامخواست از دیگر پروژه های عمرانی شهرداری ر ورنامخواست است که با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج فرهنگ زورخانه ای و مرام پهلوانی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است و این پروژه در ۵۴۰ مترمربع زیر بنا با اعتبار ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تکمیل و به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه فرهنگسراها نقش بسزایی را در رشد رفتارهای اجتماعی مطلوب در سطح شهر ایفا می‌کنند، اظهار کرد: مجموعه‌های فرهنگی یکی از زیر ساخت‌های مهم فرهنگی به‌شمار می‌آیند که می‌تواند در پویایی فرهنگی جامعه نقش موثری داشته باشند و موجب رشد کیفی در تمام زمینه‌های فرهنگی، هنری، مذهبی و ورزشی ‌شوند.
شهردار ورنامخواست افزود: تحقیقات نشان می‌دهد در شهرهایی که تلاش می‌کنند تا مسیر توسعه خود را از جاده فرهنگ و به ویژه فرهنگ شهروندی عبور دهند وجود و حضور مکان‌هایی که در تقویت ارتباطات جمعی، رشد فرهنگ شهروندی و زندگی شهرنشینی و به ویژه فرهنگ سازی عمومی نقش اصلی و جهت دهندگی مثبت را ایجاد کنند بسیار لازم و ضروری است.

وی تصریح کرد: توجه به امور فرهنگی از سوی دستگاه‌های مختلف اجرایی همواره مورد تاکید بوده اما بخشی از بار فرهنگی جامعه همواره برد دوش شهرداری‌ است و این دستگاه در کنار رسالت اصلی خود باید به امور فرهنگی و ورزشی نیز توجه جدی داشته باشد چرا که هر اقدامی در راستای فعالیت‌های فرهنگسراها و مجموعه‌های فرهنگی، ورزشی در سطح جامعه انجام دهیم زمینه‌ای برای رشد فرهنگی جامعه خواهد شد.
ربیعی ادامه داد: امروزه توسعه فضاهای فرهنگی و ورزشی امری بسیار مهم و حائز اهمیت است از رو می‌توان گفت مجموعه‌های فرهنگی و فرهنگسراها نقش به‌سزایی را در غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان و ارتقای آگاهی‌های آنها دارند.

وی گفت: مجموعه شهرداری ورنامخواست طی مدت گذشته تصمیمات خوبی را جهت اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی در سطح شهرگرفته‌اند و این نشان از تعهد بالای کارکنان شهرداری جهت خدمت به شهروندان است و یکی از این پروژه‌ها احداث فرهنگسرای شهروند است.

شهردار ورنامخواست اضافه کرد: فرهنگسرای شهروند با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال احداث شده است و این مجموعه با زیربنای ۳ هزار و ۲۰۰ مترمربع در سه طبقه بنا شد که شامل گالری، نگارخانه، کتابخانه، سالن مطالعه برادران و خواهران، کلاس های آموزشی، بخش مدیریت و ثبت نام و انجمن ادبی به بهره برداری رسید.

وی بهره  برداری ازخیابان مولوی یکی دیگر از پروژه های عمرانی تاثیرگذار در کاهش ترافیک شهری در شهر ورنامخواست دانست و گفت:  این خیابان به منظور ایجاد دسترسی مرکز به جنوب شهر حد فاصل بلوار جانبازان و خیابان شریعتی با عرض ۱۶ متر و طول ۷۵۰ متر با اعتباری بالغ ۱۱ میلیارد ریال عملیاتی شده، مسیر اجرای این خیابان با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال تملک و آزادسازی گردیده، از نکات قابل توجه احداث این خیابان ساماندهی کامل تاسیسات آب، برق، گاز و اجرای شبکه فاضلاب بوده است.

ربیعی یاداور شد: اجرای ۱۹۰ هزار مترمربع، آسفالت معابر و لکه گیری ترانشه های فاضلاب در این شهر از پروژهای دیگر است که مبلغ ۴۰ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال هزینه را به خود اختصاص داده است.

وی توضیح داد: اجرای فاز دوم و سوم طرح دفع آب های سطحی با اعتبار بالغ بر ۳ میلیارد ریال عملیاتی شده است که مشکلات تجمع آب در زمان بارندگی را در خیابان شهید غلامی و معابر فرعی و همچنین خیابان صائب مرتفع ساخته است.

شهردار ورنامخواست خاطرنشان کرد: موقعیت جغرافیایی شهر ورنامخواست یکی از ظرفیت های خوب این شهر است که از جمله این ظرفیت ها می توان به همجواری آن با رودخانه زاینده  اشاره کرد آن  هم در نقطه ای از این رود که همواره آب در جریان است و وجود شالیزارها و رودخانه چشم انداز قابل توجهی را خلق کرده است.

وی با اشاره به اینکه طراحی پارک ساحلی ورنامخواست با رویکرد اقتصاد مقاومتی، توسعه گردشگری و جذب توریست انجام گرفت، افزود: بخشی از اراضی مورد نیاز برای  احداث پارک ساحلی در شهر ورنامخواست در اختیار مجموعه شهرداری قرار دارد البته لازم به توضیح است که این اراضی در گذشته با قیمت بسیار ناچیزی برای ایجاد شهر بازی در اختیار فردی قرار گرفته بود که متاسفانه شخص مستاجر به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نبود و عملکرد خوبی در این خصوص صورت نداده است.

شهردار ورنامخواست تصریح کرد: عدم مناسب سازی فضا، عدم بهره گیری از وسائل بازی استاندارد، عدم پرداخت اجاره ناچیز، منجر به پیگیری مجدانه شهرداری از طریق مراجع مربوطه از جمله اداره استاندارد و مراجع قضایی گردید که نهایتا  با اخذ نظر اداره استاندارد مبنی بر عدم استاندارد بودن وسائل شهربازی بازی موجود و حکم حقوقی دادگستری مبنی بر خلع ید و رای صریح دادستان مبنی بر تخلیه مکان، موفق به خلع ید مستاجر شدیم.

وی ادامه داد :باید توجه داشت که صنعت گردشگری یکی از مهمترین صنایع درآمدزا در جهان امروز است و از این جهت اکثر کلان‌شهرهای دنیا برای جذب هر چه بیشتر گردشگران همواره در حال برنامه‌ریزی و پیاده کردن طرح‌های مختلف هستند و این روزها دیگر اکتفا کردن به جاذبه‌های تاریخی گردشگری برای جلب‌توجه مردم و مسافران کافی نیست بلکه در دنیای مدرن گاهی به کاربردن تجهیزات جدید در ایجاد اماکن سرگرمی نقش قابل‌توجهی در جذب گردشگران دارد.

ربیعی اضافه کرد: باید توجه داشت عبور رودخانه زاینده رود از دل شهر ورنامخواست، باعث شد نگاه مجموعه شهرداری این شهر به سمت ایجاد پارک ساحلی زیبایی در این شهر گرددچرا که در فصل بهار و تابستان این شهر به دلیل همجواری با رودخانه زاینده رود پذیرای گردشگران فراوانی است لذا احداث پارک ساحلی در این شهر گامی دیگر برای افزایش رفاه حال شهروندان به شمار می آید.

وی عنوان کرد: گذران لحظه‌هایی در خنکای ساحل رودخانه، قایق سواری و ... از تفریحات در شهرستان لنجان محسوب می شوند از این رو می‌توان گفت احداث پارک‌ساحلی ورنامخواست روش مناسبی برای سپری کردن اوقات فراغت در کنار جمع صمیمی خانواده و دوستان است.

شهردار ورنامخواست بیان کرد: با افزایش جمعیت، توسعه و گسترش شهرنشینی و همچنین تراکم بیش از حد جمعیت و ایجاد ساختمان‌های متعدد باعث شده عموما شهروندان به تدریج از طبیعت دور شوند علاوه بر این مسئله زندگی شلوغ شهری نیز بر کمبود وقت برای فعالیت‌های اوقات فراغت، تفریح و سرگرمی در فضاهای شهری تاثیر فراوانی گذاشته است از این رو ایجاد فضاهای عمومی مانند تفرجگاه‌ها و پارک‌ها نه تنها می‌تواند مکانی مناسب برای استراحت و تفریح باشد بلکه می‌توانند به حفاظت از محیط زیست و کاهش آلایندگی‌ها نیز کمک شایانی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد:از سوی دیگر از آنجایی که گیاهان به عنوان اصلی حیات بشر، در زندگی انسان‌ها نقش بسیار اساسی را ایفا می‌کنند مجموعه شهرداری ورنامخواست همواره تلاش کرده در راستای رسیدن به شهری سبز گام‌های موثری را بردارد و امروز طراحی پارک ساحلی شهر ورنامخواست در حال انجام بوده و با پیش بینی اعتبار این مجموعه در بودجه سال جاری امروز کلنگ این مجموعه به زمین خورد.

ربیعی با اشاره به اهمیت و ضرورت افزایش سرانه فضای سبز گفت: با احداث پارک ساحلی که در زمینی با متراژ  ۸ هزار متر مربع، سرانه فضای سبز شهری بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

وی متذکر شد: از طرفی شهرداری ورنامخواست بر اساس یک تقسم‌بندی منسجم به فعالیتهای نوینی از جمله ساماندهی و افزایش سرانه فضای سبز درون شهری و پارک‌های محله‌ای مطابق با سرانه ورنامخواست به عنوان شهری صنعتی پرداخته تا رضایتمندی هرچه بیشتر شهروندان را شاهد باشیم.

شهردار ورنامخواست با تاکید بر پرهیز از هر گونه شتاب زدگی در برنامه ریزی و تصمیم گیری های خرد و کلان اضافه کرد: توجه به این مهم به ویژه در شهرداری ها امری بسیار مهم است زیرا تنها در این صورت است که موفق به بهره گیری صحیح و به موقع از ظرفیتها، امکانات و پتانسیل های موجود برای رفع مشکلات شهری می شویم.

وی عنوان کرد: در اجرای پروژه ها در شهر ورنامخواست، هم زمان سه شاخص کاهش زمان، هزینه و ارتقای کیفی مورد توجه قرار گرفته و با در نظر گرفتن شاخص های سه گانه پروژه های عمرانی شهرداری به طور متوازن به پیش رفته است.

ربیعی بیان کرد: در ۴ سال گذشته اجرای پروژه های بزرگ به کمک پشتوانه های موجود در شهر انجام شد و برای اجرای پروژه ها به فضاهای جدیدتری وارد شدیم که بر اساس نگاه کلی به اجرای پروژه ها، پروژه های شهری بر اساس منابع مالی تعریف شدند.

کد خبر 313883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.