احیای حوضه زاینده رود با ایجاد تعادل بین منابع و آب جدید امکان‌پذیر است

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه به دلیل خشکسالی در بخش کشاروزی ۲۲ تا ۲۵ درصد سطح زیر کشت کاهش یافته است، گفت: احیای حوضه آبریز زاینده رود با ایجاد آب جدید و همچنین صرفه جویی و ایجاد تعادل بین منابع و مصارف حوضه امکان پذیر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا رسول زرگرپور در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با اشاره به اعتبارات مرتبط با مدیریت بحران در قانون بودجه سال ۱۳۹۶، اظهار داشت: براساس قانون حدود ۷ هزار میلیارد تومان اعتبارات مرتبط با مدیریت بحران در کشور در بودجه ی سال ۹۶، پیش بینی شده که در استان ها توزیع می شود.

وی با بیان اینکه به صورت کلی حدود ۸ تا ۱۰ درصد این اعتبارات هرساله به اصفهان اختصاص می یافت، تاکید کرد: مدیران دستگاه های اجرایی باید تلاش کنند که این حداقل ها را جدب نمایند و باید هر دستگاه ظرف ۱۰ روز آینده سهم خود را مشخص و جذب اعتبارات را پیگیری کند.

استاندار اصفهان به اعتبارات اختصاصی دستگاه های اجرایی در ارتباط با مخاطرات طبیعی نیز اشاره کرد و افزود: باید پیگیری های لازم برای جذب و تخصیص این اعتبارات صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مدیران در جذب اعتبارات ملی مدیریت بحران تلاش جدی تری کرده و کوتاهی های خود را جبران نمایند، عنوان کرد: لازم است پیگیری در خصوص افزایش سهم استان اصفهان در جذب اعتبارات توزیع شده در مورد شهرهای دارای تنش آبی کشور صورت پذیرد.

زرگرپور با اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص اطفاء حریق در مراتع طبیعی استان، اظهار داشت: براساس این گزارش بیشترین حریق طی ده سال گذشته مربوط به سال های ۸۹ و ۹۵ بوده است که بخشی از آن به پوشش گیاهی خوب مراتع در این دو سال باز می شود.

وی با بیان اینکه میزان حریق در ۴ ماهه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته ۷۸ درصد کاهش داشته است، افزود: آموزش، اطلاع رسانی و خرید تجهیزات اطفاء حریق در کاهش میزان آتش سوزی در مراتع تاثیر داشته است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در همه دنیا بر اثر افزایش درجه حرارت و سهل انگاری مراتع دچار آتش سوزی می شوند، تاکید کرد: باید در خصوص آموزش روستائیان و بومی های مناطق اقدامات زیادی صورت گیرد چرا که این آموزش ها هم در شناسایی و اطلاع رسانی حریق و هم در اطفاء حریق می تواند تاثیرگذار باشد و میزان خسارات را به حداقل برساند و کمک دهنده به نیروهای اطفاء کننده باشند.

وی بر تکمیل تر شدن تجهیزات تاکید کرد و افزود: باید با تکمیل تجهیزات و عملکرد بهتر شاهد کاهش حریق و خسارات اینگونه ای در مراتع باشیم.

زرگرپور به گزارش اداره کل فرودگاه های استان در خصوص ایمنی هوایی و تجهیزات شرایط اضطراری فرودگاه اشاره کرد و افزود: فرودگاه اصفهان معین فرودگاه های تهران و فرودگاه احتیاطی و جایگزین برای تمامی پروازهای خارجی است و باید ایمنی پروازها و حوادث هوایی جدی تر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه پیشرفته ترین تجهیزات آتش نشانی با به روزترین دستگاه ها در فرودگاه اصفهان مستقر هستند، افزود: باید کاستی ها و نیازهای فرودگاه تامین گردد تا در صورت بروز حادثه با مشکلی مواجه نشویم.

رسول زرگرپور افزود: علیرغم اینکه میزان حوادث هوایی کم است ولی با توجه به اینکه یک حادثه می تواند تلفات بالا و جبران ناپذیری داشته باشد تجهیز فرودگاه ها و برگزاری مانورهای فرودگاهی در کاهش خسارات می تواند موثر باشد.

وی در ادامه پیرامون گزارشی از مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی با توجه به خشکسالی های اخیر، اظهار داشت: احیای حوضه آبریز زاینده رود با ایجاد آب جدید و همچنین صرفه جویی و ایجاد تعادل بین منابع و مصارف حوضه امکان پذیر است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در آب شرب میزان مصرف هرنفر به طور میانگین در شبانه روز از ۱۸۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر رسیده است، اظهار داشت: در بخش صنعت نیز مصرف آب به ازای هر واحد تولیدی کاهش یافته بطوری که به ازای هر تن تولید ۶۵ درصد کاهش مصرف آب را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش کشاروزی ۲۲ تا ۲۵ درصد سطح زیر کشت کاهش یافته است، افزود: بااین وجود حجم تولیدات کاهش پیدا نکرده که نشان می دهد در بهره وری آب در بخش کشاورزی و افزایش راندمان آبیاری وضعیت مناسب است.

زرگرپور به فعالیت های تحقیقاتی جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: باید نتایج این تحقیقات در عمل ترویج پیدا کند و الگوی کشت کشاورزان به سمت ارقام کم آب بر سوق داده شود.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد که بخش های تحقیقاتی کارهای خوبی انجام داده اند و نیاز است که طی یک فرایند علمی اجرای این تحقیقات در بخش کشاورزی تسریع شود.

کد خبر 313783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.