کشف مکانیسم جدید از روند افزایش دیابت نوع ۲ در جهان

پریون‌ها، پروتئین‌هایی موذی هستند که مانند عوامل عفونی در بدن افراد پخش شده و بیماری مرگ باری نظیر جنون گاوی را رقم می‌زنند.

به گزارش گروه ترجمه سرویس علم و فناوری ایمنا و به نقل از "گیزمگ"، بررسی های صورت گرفته توسط دانشمندان دانشگاه تگزاس نشان می دهد که دیابت نوع دوم می تواند مانند بیماری عفونی جنون گاوی به افراد منتقل شود.

این در حالی است که حدود ۶ درصد از جمعیت جهان از دیابت نوع دوم رنج می برند و امار سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که میزان ابتلای کلی افراد به این بیماری از حدود ۳۰ میلیون نفر در سال ۱۹۸۵ به حدود ۳۹۰ میلیون تا سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است.

تحقیقات جدید، مکانیسم تازه ای از روند افزایش دیابت نوع دوم را نشان می دهد که تاکنون کشف نشده بود و شیوه انتقال آن مانند بیماری جنون گاوی است. جنون گاوی یک بیماری کشنده قابل انتقال در گاو است که یک هفته تا چند ماه پس از بروز نشانه‌ها بالینی و آغاز مراحل پیشرفته بیماری باعث مرگ گاو می‌شود.

نشانه‌ها بالینی این بیماری شامل تغییر رفتار (لگد زدن، عدم همکاری با دامدار، تهاجم) کاهش وزن و بروز رفتارهای عصبی است.

این در حالی است که بر خلاف دیابت نوع یک، بیماری دیابت نوع دوم با بالا رفتن سن، عدم ورزش و چاقی افزایش می یابد و از ۵۰ سال گذشته تا کنون دانشمندان هنوز روند افزایش آن برای دانشمندان مشخص نیست.

محققان دانشگاه تگزاس با تمرکز بر روی برخی از ذخایر پروتئین غیرطبیعی موجود در بیش از ۹۰ درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ به این نتیجه رسیده اند که اکثر این افراد پروتئین "پلی پروپیلت آمیلوئید جزیره ای" (IAPP) را به شکل توده جمع می‌کنند.

نتایج بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که دیابت نوع ۲ می تواند شبیه بیماری های دیگر و از طریق این نوع از پروتئین های غلط منتقل شود.

محققان با تزریق مقادیر اندک این پروتئین در بدن موش ها دریافتند که ذرات این پروتئین در نهایت موجب مرگ بسیاری از سلول‌های بتای پانکراس که مسئول ساخت هورمون انسولین هستند، شده و علائمی مانند دیابت نوع دوم می شود. در واقع میزان کافی این پروتئین ها در پانکراس جمع می شود و باعث آسیب رساندن و کشتن سلول های بتای بدن می شوند.

کد خبر 313639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.