تأسیس مرکز پژوهش های اعتیاد شهرضا، طلیعه دوران جدیدی در مبارزه با اعتیاد

شهرضا – تأسیس نخستین مرکز تحقیقات علمی اعتیاد استان در شهرضا به منزله اتخاذ رویکردی مهم و البته تأثیرگذار در مبارزه با این آسیب اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، اعتیاد مهمترین آسیب هزاره سوم و بدترین تهدید اجتماع محسوب می‌شود، یک فرد در اثر مواد مختلف ممکن است معتاد شود و وقتی معتاد شد می‌تواند عده زیادی را به کام اعتیاد بکشاند.

معتاد یک بیمار است، این را تحقیقات علمی ثابت کرده اما راهکار مبارزه با آن در طول سالیان مختلف، تفاوتهای زیادی داشته است. امروزه محققان علوم اجتماعی و پژوهشگران آسیب های مدنی به این نتیجه رسیده اند که تنها تکیه بر روشهای مقابله ای و به اصطلاح بگیر و ببند، نمی‌تواند این معضل را مهار کند.

برای همین دولتها نیز به فکر ایجاد ساز و کاری مناسب برای مقابله کارآمد با این آسیب برآمده‌اند که یکی از ثمرات آن استفاده کارآمد از تحقیقات و مطالعات دانشگاهی است.

انتشار آمار و اطلاعات مربوط به اعتیاد همواره با محدودیتهای امنیتی مواجه بوده و در شهرستان شهرضا نیز قاعدتاً همین مسئله رعایت می‌شود بنابراین برای بررسی ابعاد مختلف اعتیاد و نقش بررسی های علمی در مبارزه با آن باید به نظرات متخصصان اکتفا کرد.

کاهش سن اعتیاد پدیده‌ای است که از سوی مراجع مختلف بارها به آن اعتراف شده و مسئله رسیدن سن مصرف این مواد به دوران حساس نوجوانی، ضرورت پرداختن به این معضل مهم اجتماعی را دوچندان می‌کند.

نرگس سعیدی – روانشناس در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا اظهار کرد: دوره نوجوانی هیچگاه برای والدین دوره راحتی نبوده و نخواهد بود، در طی گذر در مسیر بزرگسال شدن، نوجوانان تمایل دارند رفتارهای پرخطر انجام دهند، دست به آزمایش زده و خود و آنچه در زندگی شان است را کشف کنند.

وی اظهار کرد: فرایند جداشدن و استقلال یابی نوجوان به میزان زیادی باعث ناکامی و اضطراب والدین می‌شود، والدین می دانند که نوجوانشان باید اتاقی داشته باشد تا احساس استقلال، مسئولیت پذیری، تصمیم گیری و با جرات بودن کند، اما این والدین نمی توانند نگرانی نسبت به امنیت و سلامت و رفاه فرزندان خود را برطرف کنند.

این روانشناس تأکید کرد: والیدن باید قبل از ورود فرزندانشان به دوره حساس نوجوانی اموزشهای لازم در این زمینه را فراگیرند زیرا امروزه آسیبهای خطرناک همچون اعتیاد در جامعه وجود دارد که ابتلا به آن مسیر زندگی نوجوان و خانواده او را برای همیشه تغییر خواهد داد.

دکتر محمدحسن طالبیان – روانشناس و استاد دانشگاه به خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا گفت: اگر به اعتیاد به عنوان یک معضل اجتماعی در سطح ملی توجه کنیم بسیار کارسازتر است چون دیدگاه‌های منطقه‌ای در این خصوص نمی‌تواند ابعاد مختلف آن را تشریح کند.

وی اظهار کرد: اعتیاد در جامعه از حالت یک خطا خارج و به عنوان یک بحران بزرگ اجتماعی مطرح است، فردی که مواد مخدر مصرف می‌کند متأثر از عوامل مختلف به این بیماری مبتلا شده و در معرض آسیبهای بزرگی نیز قرار دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به دیدگاه‌های مختلف درباره معضل اعتیاد، بیان کرد: مجموعاً و بر اساس انچه از مطالعات علمی در این زمینه به دست آمده است می‌توان ادعا کرد که عواملی همچون افسردگی، هیجانات روحی، ناکامی و شکست از جمله علل گرایش به مصرف مواد مخدر هستند.

طالبیان اظهار کرد: باید مهارت نه گفتن را به فرزندان خود بیاموزیم، نمی‌توان یک نوجوان را که در حساسترین دوران حیات خود قرار دارد را بدون پشتوانه و آموزش در جامعه رها کنیم.

وی اذعان کرد: متأسفانه بیشترین میزان مصرف مواد مخدر سنین بین ۱۵ تا ۴۵ سالگی اعلام شده است، این همان سنینی است که فرد در اوج توانمندی برای یادگیری علمی و فنی و فعالیت مفید اجتماعی قرار دارد پس اعتیاد در این سنین به منزله از دست دادن بخش مهمی از سرمایه اجتماعی است.

تأسیس نخستن مرکز تحقیقات علمی اعتیاد استان در شهرضا به منزله اتخاذ رویکردی مهم و البته تأثیرگذار در مبارزه با این آسیب اجتماعی است.

محسن گلابی – فرماندار و رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این شهرستان، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از این شهرستان، بیان کرد: غلبه دیدگاه‌های انتقادی و جناحی به معضلات اجتماعی دامن می‌زند، باید با استفاده از روشهای علمی مسائل بررسی و حل مسائل بپردازیم.

وی ادامه داد: اعتیاد همواره به عنوان نخستین اولولیت آسیبهای اجتماعی مطرح بوده و همه تلاش دولتمردان برای مقابله با آن انجام شده است.

رییس شورای هماهنگی مباره با مدا مخدر شهرستان شهرضا گفت: لازم است از ظرفیت مشارکت مردم برای مقابله با این معضل استفاده شود چون در هرکجا کارها به مردم واگذار شد، موفقیت کامل به دست آمده است.

آرزو قوامی – مسئول دفتر امور اجتماعی فرمانداری شهرضا نیز در گفت و گویی با تأکید بر ضرورت بررسی علمی علل اعتیاد در جامعه، عنوان کرد: باید علل اعتیاد در جامعه شناسایی و حذف شوند اما برای این منظور استفاده از مطالعات علمی برای انجام اقدامات کارامد ضروری است.

وی گفت: هر روز انواع جدیدی از مواد مخدر وارد بازار می‌شود و به همین منظور نمی‌توان انتظار داشته باشیم که با همان روشهای سنتی با آن مبارزه کنیم.

علیرضا گلشنی – رییس مرکز تحقیقات علمی اعتیاد دانشگاه آزاد شهرضا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا عنوان کرد: معضل اعتیاد یک آسیب اجتماعی در سطح جهانی است که هر کشور بنابر شرایط محلی و موقعیت مکانی خود راهکاری برای مقابله با آن اتخاذ خواهد کرد.

وی اظهار کرد: باید راهکار ایرانی اسلامی برای مبارزه با اعتیاد پیشبینی شود زیرا نگاه ما با یک کشور سرمایه داری در این زمینه متفاوت است.

رییس مرکز تحقیقات علمی اعتیاد دانشگاه آزاد شهرضا تصریح کرد: در گذشته کاشت مواد مخدر به صورت علنی انجام می‌شد اما تعداد معتادان به اندازه امروز نبود، در حال حاضر منحنی اعتیاد، افزایش میزان مصرف را نشان می‌هد، به همین دلیل علل بروز چنین وضعی باید از نظر علمی بررسی و تحلیل شود.

گلشنی تأکید کرد: وقتی در حوزه مسائل فرهنگی دستور آتش به اختیار داریم باید از هر وسیله و ابزار ممکن برای مقابله فرهنگی با آسیبهای اجتماعی استفاده کنیم.

وی گفت: هنجارهای احتماعی غلط در زمینه استفاده از مواد مخدر، عدم مصون سازی خانواده‌ها در مقابل اعتیاد، عدم آموزش مناسب به افراد برای کنترل هیجانات روحی و روانی و دیگر آسیبهای اجتماعی نظیر طلاق و درگیریهای خانوادگی در معتاد شدن یک فرد مؤثر است.

رییس مرکز تحقیقات علمی اعتیاد دانشگاه آزاد شهرضا در ادامه این مطلب اضافه کرد: بیکاری و معضلات اقتصادی از جمله مهمترین علل اعتیاد افراد است چون اساساً فقر و ثرورت در معضلات اجتماعی تأثیر مستقیم دارد اما لازم است میزان تأثیر هر یک از این مواد طبق برآوردهای علمی بررسی و اعلام شود.

گلشنی تصریح کرد: تأسیس مرکز تحقیقات علمی اعتیاد دانشگاه آزاد شهرضا به عنوان نخستین مرکز در نوع خود در استان اصفهان یک گام رو به جلو و یک دستاورد قابل توجه در این زمینه مطرح است که باید از آن استفاده شود.

محمد حسن طالبیان – استاد دانشگاه آزاد شهرضا اظهار کرد: لازم است در کنار تأسیس مرکز علمی برای مطالعات دانشگاهی در حوزه اعتیاد، مراکزی نیز برای تخلیه هیجانات روحی نوجوانان و جوانان ایجاد شود که توسعه مراکز ورزشی در این زمینه بسیار مفید است.

وی ادامه داد: آموزشهای دوران مدرسه و دانشگاه نیز باید به گونه‌ای باشد که افرادی با ثبات شخصیتی و مستقل و آگاه نسبت به عواقب گرایش به آسیبهای اجتماعی، تربیت کند.

کد خبر 313347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.