۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
 فری لنسر شوید

کار از راه دور تا 20 سال پیش معنی نداشت. آدم ها یا توی خانه داشتند زندگی شان را می کردند یا سر کار عرق می ریختند.

مجله خبری ایمنا: کار از راه دور تا 20 سال پیش معنی نداشت. آدم ها یا توی خانه داشتند زندگی شان را می کردند یا سر کار عرق می ریختند. این که یکی بنشیند توی خانه، بالشش زیر سرش باشد و لپ تاپش هم توی بغلش و کار کند، قابل تصور نبود. حتی وقتی اینترنت دایال آپ به خانه ها آمد و جای تلفن ها را تنگ کرد هم کسی باورش نمی شد روزی برسد که به جز تلفن، بخش اعظم زندگی ما درگیر این تکنولوژی شود.

حالا خیلی ها به جای این که سر صبح از خانه بزنند بیرون و کرکره مغازه را بدهند بالا، همان توی رختخواب چشم شان را که باز کردند، لپ تاپ را روشن و روز کاری شان را آغاز می کنند. در این روزهای گرم تابستان که دانشگاه ها هم تعطیل شده و بیرون رفتن از خانه سخت است، می شود یک شغل بی دردسر دست و پا کرد که هم از خانه بیرون نرویم و هم درآمد داشته باشیم.

چطور می شود یک فری لنسر شد؟


فری لنسر یعنی چه؟

اصطلاح فری لنسر از ادبیات وارد اقتصاد شد. در قرن هجدهم والتر اسکات در رمان «ایوانهو» اصطلاح فری لنسر را برای سربازهایی به کار برد که در جنگ های قرون وسطا مزدورانه و بدون تعهد به ارباب مشخصی می جنگیدند. بعدها این اصطلاح به اقتصاد آمد و با گسترش وب آن قدر از آن استقبال شد که حالا با مفهومی به نام Freelancer Economy یا اقتصاد فری لنسرها طرف هستیم. نمونه آشنایی که همه ما از فری لنسرها دیده ایم رانندگان نرم افزارهای اسنپ، tap30 و ... است. 
تجربه موفق این نرم افزارها نشان داد خیلی ها دل خوشی از کار کردن برای یک کارفرمای مشخص ندارند و ترجیح می دهند به شکل آزاد کار خودشان را انجام بدهند. این راننده ها با بیرون آمدن از آژانس و تبدیل شدن به راننده هایی که با نرم افزارها مشتری جذب می کنند، تبدیل به فری لنسر می شوند. در حالت کلی فری لنسر به کسی گفته می شود که فعالیت حرفه ای تخصصی خود را انجام می دهد اما به یک سازمان یا شرکت خاص متعهد نیست. در واقع پروژه های کاری خودش را از شرکت ها و افراد مختلف می گیرد و کارفرمایش در هر پروژه تغییر می کند. 
در این مدل کار کردن چون کارفرمای ثابت وجود ندارد، محل کار مشخص و ساعت کاری هم معنی ندارد و هر کس می تواند ساعت کاری و محل کار خودش را انتخاب کند. مثال واضحش همان راننده های اسنپ، tap30 و نرم افزارهای مشابه هستند که هر زمان دل شان بخواهد، نرم افزارشان را فعال می کنند و مسافر می گیرند.
چه کسانی می توانند فری لنسر شوند؟

تقریبا همه!
فری لنسر بازه بسیار گسترده ای دارد اما مثال راننده های اپلیکیشن ها را فقط برای درک موضوع زدیم وگرنه آنچه به عنوان مفهوم فری لنسینگ در ایران جا افتاده و در این صفحه آن را توضیح می دهیم، کارهای غیر یدی است؛ یعنی کارهایی که بشود به صورت مجازی ارائه داد. با این حساب شغل هایی که نیاز به بده بستان فیزیکی دارند مثل تعمیر وسایل برقی، نقاشی ساختمان، آرایشگری و ... در این تعریف نمی گنجند.
هر مهارتی که بشود آن را تبدیل به صفر و یک کرد و از طریق یک سایت به دست مخاطبش رساند، می توان با دورکاری انجام داد. از کارهایی که نیاز به استعداد خاصی ندارند مثل تایپ گرفته تا کارهای تخصصی تری مثل ترجمه و برنامه نویسی در این دسته قرار می گیرند. در مجموع برای کار با سایت ها اگر شما در ترجمه، تولید محتوا و نویسندگی، طراحی های گرافیکی مثل صفحه آرایی و طراحی کارت ویزیت، عکاسی، تولید انیمیشن، برنامه نویسی وب، طراحی قالب سایت، توسعه اپلیکیشن موبایل تخصص دارید، می توانید فری لنسر شوید.

چطور می شود یک فری لنسر شد؟

از کجا باید کار را شروع کرد؟

همه کاره
اگر یکی از این مهارت ها را دارید، کافی است در گوگل سرچ کنید «فری لنسر» تا با لیست بلندبالایی از سایت هایی مواجه شوید که به عنوان واسطه ای بین کارفرما و شما فعالیت می کنند. با ثبت نام در این سایت ها و پر کردن رزومه و مشخص کردن توانایی های تان منتظر پیشنهاد می مانید.

از آن طرف خیلی ها هستند که حوصله سر و کله زدن با شرکت های تخصصی و رفت و آمد را ندارند و برای انجام دادن پروژه های شان به این سایت ها مراجعه می کنند. وقتی یکی از این افراد پروژه ای را در سایت ثبت کرد که با توانمندی های شما همخوانی داشت، با هم وارد مذاکره می شوید و سر زمان و قیمت و چگونگی تحویل پروژه توافق می کنید.
سایت های واسطه هم البته بنگاه خیریه نیستند و هر کدام از آنها قوانین مخصوصی دارند که سودشان را تامین می کند. در نتیجه قبل از هر کاری اول قوانین چند سایت را بخوانید، یک ماشین حساب کنار دست تان بگذارید و حساب و کتاب کنید که در پایان، هم شما راضی باشید و هم کارفرما چون بعضی سایت ها قوانین عجیب و غریبی برای خودشان دارند که در ابتدا مهم به نظر نمی رسند اما کمی که کار کنید و پروژه بگیرید، می فهمید که دارد سرتان کلاه می رود. از سایت های معروف برون سپاری در ایران، پونیشا، شبکه مترجمان ایران، پارس کدرز، ورکفا، پارس فریلنسر، تایپ آنلاین، تایپایران، دورکار و پرشین فریلنسر را می شود معرفی کرد.

چقدر زمان بگذارید؟

تخم مرغ ها در چند سبد
فری لنسرها خیلی وقت ها به عنوان شغل دوم به این کار نگاه می کنند؛ یعنی یک شغل ثابت برای خودشان دست و پا می کنند و در کنار آن اگر پروژه ای هم رسید که شرایطش خوب بود می پذیرند. در نتیجه تمام تخم مرغ های شان را در یک سبد نمی گذارند و به روش های دیگری هم برای کسب درآمد فکر می کنند. هر چند بعد از مدتی کار کردن شاید به سطحی از تقاضا و تعداد سفارش برسید که تمام وقت تان پر شود و دیگر نیازی به شغل اول تان نداشته باشید.
در مجموع این که هر کس قبل از فری لنس شدن تجربه کار در محیط های رسمی و شرکتی را داشته باشد خوب است، چون کارهای فری لنسری در ایران بیشتر به صورت فردی انجام می شود، درک و تجربه کار گروهی این وسط فدا می شود.

چطور می شود یک فری لنسر شد؟


نکته هایی که قبل از شروع کار باید به آنها توجه کنید:

کار کردن به این شکل و خارج شدن از آن قالب سنتی هر قدر که از دور سهل و جذاب به نظر برسد از نزدیک سخت و دشوار است. اینجا بخشی از سختی ها و فوت و فن هایی را که باید بدانید، لیست کرده ایم:

مقبولیت همگانی ندارد:
در حالی که به شکل سنتی هنوز خیلی از خانواده ها فکر می کنند شغل آبرومند و آینده دار، کارمند دولت یا یک سازمان بزرگ بودن است، فری لنسر شدن جرأت می خواهد چون آینده شغلی آن مبهم است و خیلی ها هنوز فری لنسر را معادل بیکار می دانند. بنابراین چه برای مقبول بودن در جامعه چه برای ازدواج باید سنگ های تان را با اطرافیان وابکنید.

باید مهارت مذاکره بلد باشید:
سختی کار همین جاست که شما باید کارفرما را متقاعد کنید که از بین همه فری لنسرهای آماده به کار، شما بهترین هستید. برای این کار شما باید پروفایل مناسبی برای خودتان دست و پا کنید. عکس واضح و رسمی برای خودتان بگذارید، مهارت های خودتان را به شکل واضح در پروفایل ذکر کنید. سوابق تحصیلی و کاری را هم فراموش نکنید. در همه این موارد هم باید اصل صداقت را رعایت کنید. این که در مهارت های تان تایپ و ترجمه و طراحی وب و صفحه آرایی را با هم ذکر کنید، حس خوبی به طرف مقابل نمی دهد.

سرتان کلاه نرود:
این که از ترس از دست دادن پروژه همیشه پایین ترین قیمت ها را پیشنهاد بدهید، درست نیست. همیشه با توجه به کاری که به شما پیشنهاد می شود، قیمتی را پیشنهاد بدهید که انجام کار برای شما صرفه اقتصادی داشته باشد و شما سود کنید. نکته ای که خیلی ها به آن توجه نمی کنند این است که یک کارفرمای حرفه ای که همیشه کارش را برون سپاری می کند، به کیفیت کار اهمیت می دهد و صرفا دنبال پایین ترین قیمت نیست. در نتیجه شما با ارائه یک کار حرفه ای با قیمت معقول آدمی حسابی رشته تان را به خودتان جذب می کنید و ناخودآگاه کلاس کاری مشتریان و پروژه ها را بالا می برید.

منبع: هفته نامه همشهری جوان

کد خبر 313303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.