نیمی از مادی های شهر ساماندهی عمرانی شده اند/ برنامه ریزی اصولی برای حذف پسماندها در شهر

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: باید حقابه شهر اصفهان تامین شود چرا که ۷ سهم از ۳۳ سهم آب حوضه زاینده رود متعلق به اصفهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا مصور صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: مشکل جدی شهری اصفهان مسئله تامین منابع آب پایدار برای فضای سبز شهر است که امروز با حکم دادستان ۵ حلقه چاه آب شهرداری اصفهان در حال پلمپ شدن است.

وی افزود: برآورد ما این است که بخشی از فضای سبز شهری را نتوان در ایام تابستان آبیاری کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه نباید درحق شهر اصفهان ظلم شود، ادامه داد: ما به حکم قانون پایبند هستیم ولی باید حقابه شهر اصفهان تامین شود، ۷ سهم از ۳۳ سهم آب حوضه زاینده رود متعلق به اصفهان است.

مصور اضافه کرد: اصفهان شهری با ۲ میلیون نفر جمعیت است و حیات این شهر به زاینده رود و به سر سبزی اصفهان بستگی دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان بیان کرد: سلامت و شادابی مردم موضوع معمولی نیست که راحت از کنار آن گذشت.

مصور با تاکید بر اجرای طرح ۹ ماده ای احیا زاینده رود گفت: اگر این حقابه به اصفهان داده نشود دیگر حیاتی در این شهر وجود نخواهد داشت.

وی افزود: راه چاره حل مسئله آب شهر اصفهان همدلی تمامی مسئولان است، همانند دریاچه ارومیه که با همدلی مسئولان این مشکل حل شد.

وی تاکیدکرد: متاسفانه مشکلات زاینده رود درگیر و دار مسائل سیاسی شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به چشم انداز ۱۴۰۰ شهر اصفهان در حوزه خدمات شهری گفت: برآورد ما این است تا آن زمان شهری با کمترین پسماند و بیشترین فضای سبزی را شاهد باشیم.

مصور اضافه کرد: بسیاری از سرانه های خدمات شهری در وضعیت مناسبی نیست و باید تا آن زمان تمامی این موارد به حد استاندارد برسد، همچنین مهمترین موضوعی که باید تا سال ۱۴۰۰ محقق شود کاهش هدر رفت آب به میزان صفر درصد است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بازیافت باید به میزان ۵۰ درصد تفکیک شود که در حال حاضر به نیمی از این موضوع رسیده است.

وی با اشاره به وظیفه شهرداری در خصوص مشاغل شهری گفت: شهرداری باید در این مورد زیرساخت ها را تامین کند و در این خصوص ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه در دست ساخت است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به مسئولیت خدمات شهری در مورد مدیریت بحران گفت: طبق گفته استاندار اصفهان مدیریت بحران به شخص شهردار اصفهان واگذار شده است اما این موضوع تنها روی کاغذ است، این درحالی است که امکانات ما در این موضوع محدود و سایر سازمان ها نیز از شهرداری در این راستا تبعیت نمی کنند و این موضوع در مدیریت بحران مهم است.

مصور تصریح کرد: امید است مشکلی در این مورد بوجود نیاید اما در صورت بروز مشکل شهر اصفهان آسیب پذیر خواهد بود.

وی اضافه کرد: شهر اصفهان در زمینه آب، نشست زمین به دلیل کمبود آب های زیرزمینی و محیط زیست ممکن است دچار بحران شود در واقع این مسائل تهدیدی برای شهر اصفهان خواهد بود.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به هزینه کرد ۶۶۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری یعنی ۲۴ درصد از بودجه کل شهرداری، در حوزه خدمات شهری گفت: ۶۶۰ نفر از پرسنل شهرداری در این حوزه مشغول به کار هستند و ۵ هزار مشاغل کارگری در حوزه خدمات شهری وجود دارد.

مصور اضافه کرد: روزانه باید ۱۸۴۰ تن پسماند را جمع آوری کنیم که ۱۲۰ تن زباله خشک است، حتی روزانه ۸۳۰ تن نخاله ساختمانی جمع آوری می شود.

وی با اشاره به پروژه های خدمات شهری در سال ۹۶ گفت: ۱۶۰۰ پروژه در سال جدید اجرایی شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به ۵۳۰۰ هکتار فضای سبز شهری گفت: از این میزان ۳۶۰۰ هکتار در دست شهرداری است. که ۶۰ میلیارد تومان برای نگهداری این فضا هزینه می شود.

آبیاری ۱۹ میلیون متر مربع از فضای سبز با سیستم های نوین آبیاری

مصور با اشاره به شبکه های آبیاری شهر اصفهان گفت:  در تلاش هستیم کل آبیاری شهر اصفهان با سیستم های نوین آبیاری شود؛ از این رو در ۲ سال اخیر سعی بر استفاده از سیستم های آبیاری قطره ای و سیستم هایی بوده که بتواند مصرف آب را در حین آبیاری بهینه کند.

وی افزود: تا امروز ۱۹ میلیون مترمربع از فضای سبز شهری با سیستم های نوین آبیاری می شود، البته هم آب اصفهان و هم خاک اصفهان دارای املاحی هستند که استفاده از این سیستم ها را دچار مشکل می کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به نیاز آب فضای سبز شهر گفت: ۵۴ میلیون متر مکعب فضای سبز شهر اصفهان به آب نیاز دارد اما در ۲ سال اخیر به دلیل کمبود آب، این مصرف به ۳۶ میلیون متر مکعب رسید و البته درصدد هستیم این مصرف آب را باز هم کمتر کنیم.

تامین ۳۰ درصد از آب فضای سبز تا ۲۰ سال

مصور با اشار ه به تصفیه خانه های تازه احداث شده شهر اصفهان افزود: احداث تصفیه خانه های سپاهانشهر و شاهین شهر با همدلی همه مجموعه شهرداری ۵، ۶، ۱۲ و ۲  و شرکت آب و فاضلاب و سپاه پاسداران و شهرداری شاهین شهر انجام شده است.

مصور تاکید کرد: اکنون در آغاز یک تلاش بزرگ برای رفع دغدغه ۲۰ سال آینده شهر در تامین منابع آب هستیم.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان توضیح داد: تصفیه خانه تکمیلی پساب سپاهان شهر آبیاری فضای سبز سپاهان شهرتا کوه صفه، مناطق ۱۳، ۶ و کمربند شرق با ۱۴۰ لیتر درثانیه را تامین می کند.

مصور عنوان کرد: در این تصفیه خانه پساب با بهترین و به روزترین روش ها تصفیه می شود تا مشکل تامین آب فضای سبز جنوب شهر حل شود.

وی اظهارکرد: خطوط انتقال به طول ۴.۶ کیلومتر در این محور پیش بینی شده تا آب را به نقاط مختلف جنوب شهر برسانیم.

مصور اضافه کرد: با احداث این تصفیه خانه ها حدود ۳۰ درصد از آب برای آبیاری فضای سبز شهری تا ۳۰ سال بعدی تامین می شود که با این کار شهرداری اصفهان به سهم خودش در مورد کمبود آب همکاری کرده است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان اضافه کرد: ما با اجرای این کار یکی از قطعه های پازل طرح جامع آب را اجرایی کردیم  تا یک قطره آب هم از اصفهان هدر نرود اما مسئولان مربوطه هم باید در سطح استان ۴ هزار حلقه چاه غیر مجاز را پلمپ کنند تا این چرخه به صورت درست ادامه داشته باشد.

مصرف آب چاه های شهرداری حساب شده است

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه برای همه چاه های آب شهرداری اصفهان کنتور نصب شده است گفت: مصرف آب این چاهها اندازی گیری و رصد می شوند و مصرف آب به دلخواه نیست، چه بسا شهرداری اصفهان در تامین آب به شرکت آب و فاضلاب هم کمک می کند.

مصور با اشاره به ساماندهی مادی ها و انهار شهر افزود: ۳۲۰ کیلومتر طول مادی های شهر است و ۵۲ درصد از آنها ساماندهی عمرانی شده اند و ۲۰ کیلومتر از این مادی ها در ۲ سال قبل احیا شده اند.

روزانه ۲۰۲ میلیون تومان هزینه نظافت شهر است

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به مدیریت پسماند شهر اصفهان گفت: برای نظافت شهر اصفهان روزانه ۲۰۲ میلیون و سالانه ۷۴ میلیارد تومان برای آن هزینه می شود.

مصور افزود: روزانه ۱۲۰ تن مواد قابل بازیافت از شهر اصفهان جمع آوری می شود و این عدد در گذشته ۹۰ تن بوده است زیرا این مواد در شبکه های غیر مجاز جمع آوری می شده است اما با اصلاح این رویه خواستار این بودیم تا پسماند مستقیم به کارخانه های بازیافت برود.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به پسماندهای شهر اصفهان گفت: برای استفاده بهینه از پسماندها با کارخانه مپنا قرار دادی بستیم تا کارخانه هاضم را در شهر اصفهان تاسیس کنند.

وی افزود: این کار باعث می شود تا ۶۰۰ تن از این زباله ها در این کارخانه بازیافت شوند و ۲۵۰ تن دیگر در کارخانه سیمان استفاده می شود. همچنین قرار است باقیمانده این پسماند به گازوئیل تبدیل شود که با ادامه این روند هیچ پسماندی در شهر اصفهان وجود نخواهد داشت.

مصور با اشاره به سرویس های بهداشتی شهر اصفهان گفت: یکی از عوامل نارضایتی توریسم ها نبود سرویس های مناسب در شهر بود و با تصویب طرح جامعی قرار است این موضوع بر اساس اولویت مکان های تاریخی ساماندهی شوند.

وی افزود: قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰ هیچ کمبودی در این حوزه نداشته باشیم.

وی با اشاره به پروژه های زیبا سازی شهری گفت: ۴۹۶ آبنما، ۲۸۹ تندیس، ۴۸۰ زمین بازی، ۱۰۱ پروژه نور پردازی و ۱۵۶ نماد شهری در این دو سال اخیر نصب و احداث شده است.

هزینه ۲.۵ میلیارد تومانی مدیریت بحران

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به مدیریت بحران گفت: در ۲ سال اخیر ۲.۵ میلیارد تومان برای مدیریت بحران هزینه شده است.

مصور در ادامه با اشاره به تعدد دکل ها مخابراتی افزود: این موضوع به اپراتورهای همراه اطلاع داده شده و بسیاری از این ها در ۲ سال اخیر تجمیع شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان  با اشاره به معضل تکدی گری در شهر اصفهان گفت: ۳۲ درصد از متکدیان شهر مربوط به افراد خارج از شهر است و تا زمانی که همه سازمان ها به وظیفه خود در این مورد عمل نکنند این مشکل حل نمی شود.

مصور با اشاره به طرح ساماندهی شبکه های دفع آب شهری گفت: این موضوع در دست کار است ولی بعضی از روان آب ها را نمی توان کنترل کرد و در برخی حالات اگر این آبها جمع آوری شود به خاک و محیط زیست آسیب وارد می شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به نظارت بر شرکت های خدمات شهری گفت: از این شرکت ها نظارت مستمری صورت می گیرد و در صورت بروز مشکلی سریعا این مسائل رفع خواهند شد.

چاه های غیرمجاز باید پلمپ شوند

وی با اشاره به پلمپ چاه های غیرمجاز گفت: مدیران در شرکت آب منطقه ای اعتقاد دارند چاه ها باید پروانه داشته باشد، اما در آن سالها اخذ پروانه معمول نبوده است. با این حال ما از قانون اطاعت می کنیم ولی باید کل چاه های شهر هم که به صورت غیر مجاز فعالیت می کنند پلمپ شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به فعالیت بیش از ۲۶۰ خودرو حمل بازیافت در شهر اصفهان گفت: این ماشین ها به صورت دوره ای تعمیر می شوند چرا که برخی از این ماشین ها دودزا هستند اما نسبت به سال ۹۴،  ۳۰ درصد از آلاینده های این ماشین ها کم شده است، اما ما باید نظارت جدی تری روی این موضوع داشته باشیم.

هنوز مکان یابی شهرک طلا صورت نگرفته است

وی با اشاره به ساخت شهرک طلا که قرار بود در سال ۹۴ اجرایی شود گفت: استانداری اعلام کرد شهرداری بر اساس قوانین باید از فعالیت کارگاه های طلا سازی که گازهای سمی به هوا وارد می کنند جلوگیری کند و شهرداری هم به این کار اهتمام ورزید.

مصور ادامه داد: در جلسه ای دیگر با استانداری قرار شد شرکت شهرک های صنعتی، شهرکی برای این موضوع جانمایی کند و شرکت شهرک علویجه را پیشنهاد داد.

وی افزود: از طرفی واحدهای صنفی طلاساز هم اعلام کرده اند شهرک علویجه بسیار دور است و متاسفانه تا به امروز این کارگاه های آلاینده زا در شهر فعال هستند و هیچ مکان دیگری جانمایی نشده است.

بهره برداری از پساب توسط شهرداری طبق قانون است

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به پیامی که در فضای مجازی در مورد عدم اجازه شهرداری در بهره برداری از پساب است، گفت: اجاز بهره برداری از پساب نص صریح قانون است و البته یکی از مطالبات شهرداری ها نیز هست.

وی افزود: شخص نویسنده این پیام نهایتا باید نص قانون را برای رسیدن به خواست خود تغییر دهد و ما در این موضوع از هیچ کسی جز قانون پیروی نمی کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به خروج زباله های منازل خارج از نوبت گفت: این مشکل ریشه در مسائل فرهنگی دارد اما سازمان پسماند برای جمع آوری بهتر پسماند طرح مخازن زیرزمینی را در ۶ منطقه شروع کرده است که اگر جواب مثبتی دریافت شد در سایر مناطق هم نصب می شوند.

مصور با اشاره به نیروگاه خورشیدی اصفهان گفت: شرکت برق قرار بود هر کیلووات برق را ۸۰۰ تومان بخرد در صورتی که این هزینه یکباره به ۶۰۰ تومان کاهش یافت، از این رو این نرخ تضمینی مانع از ادامه فعالیت نیروگاه های خورشیدی شده است ولی به صورت صد در صدی این کار هم منحل نشده است.

کد خبر 313296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.