نظم بخشی به ظرفیت واحدهای تولید کشور، عامل گرانی تخم‌مرغ/نرخ هر عدد تخم‌مرغ ۴۵۰ تومان است

رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار و مادر استان اصفهان گفت: نظم بخشی به ظرفیت تولید واحدهای مجاز در کشور یکی از عوامل گرانی تخم‌مرغ در سال جاری است.

سید شهاب‌الدین افضل در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان طی سال گذشته را یکی از دلیل اصلی گرانی تخم‌مرغ در تیر ماه ۹۶ اعلام کرد و اظهار داشت: با شیوع این بیماری در زمستان سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد از واحدهای مرغ تخم‌گذار استان اصفهان معدوم و صاحبان آن دچار خسارت بسیار شدند.

وی با بیان اینکه با شیوع آنفلوانزا حدود یک سوم ظرفیت مرغ تخم‌گذار در استان اصفهان حذف شده است، افزود: با شیوع این بیماری بیشترین تلفات بخش مرغ تخم‌گذار در استان بود و اکنون که ۱.۵ میلیون ظرفیت مرغ تخم‌گذار شرکت سیمرغ از بین رفته عمده تخم‌مرغ تولیدی اصفهان در داخل مصرف می‌شود.

رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار و مادر استان اصفهان ادامه داد: در حال حاضر برای تغذیه اصفهان تخم‌مرغ سیمرغ را از استان‌های یزد، کرمان و خراسان وارد استان می‌شود.

وی بیان داشت: روند پیش‌بینی تولید ما براساس روند ماه‌ها و سال‌های گذشته ثابت بوده، اما شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان این روند را کاهش داده و تعداد واحدهای تولیدی تخم‌گذار استان اصفهان اکنون به حداقل رسیده است.

افضل تصریح کرد: در استان اصفهان پیش‌بینی تولید سالیانه تخم‌مرغ بالغ بر ۱۰۰ هزار تن است که متاسفانه با شیوع آنفلوانزا بیشترین تلفات بخش مرغ تخم‌گذار در استان بوده است.

وی نظم بخشی به ظرفیت تولید واحدهای مجاز در کشور را یکی دیگر از عوامل گرانی تخم‌مرغ در سال جاری دانست و تصریح کرد: افزایش گرمای شدید در فصول تابستان در افزایش قیمت این کالا بی‌تاثیر نبوده است.

رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار و مادر استان اصفهان یادآور شد: طی ماه‌ها و سال گذشته توزیع تخم‌مرغ واحدهای غیرمجاز در بازار اصفهان سبب افت قیمت‌ها بود، اما اکنون تخم‌مرغ این واحدها با شیوع بیماری آنفلوآنزا دیگر نیست.

وی با تاکید بر اینکه صادرات تخم‌مرغ از استان اصفهان به خارج کشور در سال ۹۶ به صفر رسیده است، گفت: بیشترین صادرات تخم‌مرغ کشور به خارج کشور از این استان انجام می‌شد، اما اکنون صادرات نداریم.

افضل اظهار داشت: در حال حاضر آهنگ تولید در استان به نحوی است که صادرات آن به دیگر استان‌های کشور به حداقل رسیده و این امر طی چندین سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت روز تخم‌مرغ درب مرغداری‌های استان اصفهان بین ۵۰۰۰ تا ۵۱۰۰ تومان است، تصریح کرد: با احتساب سود بنکداری ۲۳ درصد تخم‌مرغ هر شانه ۳۰ تایی درب مغازه ۶۱۰۰ تا ۶۲۰۰ تومان باید فروخته شود.

رییس اتحادیه مرغ تخم‌گذار و مادر استان اصفهان ادامه داد: یک شانه تخم‌مرغ با ۱۸۰۰ تا ۲ کیلو در بازار اصفهان در حال حاضر ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان باید عرضه شود.

وی اضافه کرد: هر عدد تخم‌مرغ درب مغازه ۴۵۰ تومان و در مرغداری‌ها با قیمت‌های اعلام شده حدود ۳۵۰ تومان فروخته می‌شود.

افضل افزود: اکنون به دلیل گرمای شدید در سال جاری بازار مصرف تخم‌مرغ در اصفهان روند کاهشی دارد و هر مقدار از فصول گرما دور شویم مصرف و تقاضا هم افزایش می‌یابد.

کد خبر 313178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.