مراقبت های پرستاری در منزل باعث کاهش هزینه های بیمارستانی می‌شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: باید همکاری تیمی و هدفمند را در نظام سلامت و خدمات اجتماعی تقویت کنیم چرا که جامعه نیازمند ایجاد این همکاری و تعامل است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، دکتر حیدر علی عابدی در دومین همایش ملی پرستاری جامعه نگر با تاکید بر این که توسعه و رشدخدمات پرستاری در منزل موجب کاهش هزینه های مردم و خلوت شدن بیمارستانها می شودع گفت: به دنبال این رویکرد جدید در وزارت بهداشت شاهد یک تحول فکری مهم در وزارت بهداشت هستیم و باید منتظر باشیم که تخت های بیمارستانی خلوت شوند و ساختار جدیدی برای ارتباط بین خدمات سلامت در درون بیمارستان و خارج از بیمارستان ایجاد شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این که پرستاران در مراکز خدمات پرستاری در منزل می توانند از امکانات جدید در فضای مجازی استفاده کنند، گفت: به عنوان مثال می توانند، عکس بیمار یا نوار قلب بیمار را از طریق فضای مجازی برای پزشک ارسال کنند و دستور پزشک را بگیرند و مطابق آن عمل کنند.

عابدی با اشاره به این که موضوع پرستاری در منزل از سال 65 در ایران مطرح شده بود و مسئولان آن زمان با وجود پیگیری های صاحبنظران حوزه پرستاری کشور، قانع نشدند، افزود: این موضوع ساکن ماند تا در دولت یازدهم، مسئولان وزارت بهداشت ساماندهی این حوزه را شروع کردند و در تمام طول سالیان گذشته مردم به خاطر این بی توجهی متضرر شدند.

وی با تاکید بر این که نیاز مردم به مراقبت در منزل یک نیاز واقعی است و از طرفی هم با کمبود شدید نیروی پرستار در کشور مواجه هستیم ، افزود: از مسئولان وزارت بهداشت می خواهیم برای توسعه دانشکده های پرستاری برنامه های جدی تری را لحاظ کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این که اکنون جامعه با مسئله تک تخصصی شدن خدمات پزشکی مواجه شده است، گفت: در حال حاضر هیچ کدام از متخصصان حوزه های تخصصی نمی توانند کاردیگری را انجام دهند، این ضعف باید از بین برود و در حوزه خدمات پرستاری نیز باید شاهد توسعه این خدمات به حوزه بهداشت عمومی باشیم.

وی با تاکید بر این که ورود پرستاران به حوزه خدمات مراقبتی جامعه نگر نشانه یک تحول فکری است، گفت: نمی توانیم خدمات پرستاری در منزل و پرستاری جامعه نگر را از سایرخدمات اجتماعی و حتی رفاهی جدا و تفکیک کنیم و این خدمات با هم تداخل دارند.

عابدی گفت: باید همکاری تیمی و هدفمند را در نظام سلامت و خدمات اجتماعی تقویت کنیم چرا که جامعه نیازمند ایجاد این همکاری و انسجام است.

وی بر لزوم ارتقای فرهنگ سلامت در بین مردم تاکید کرد و گفت: علت اینکه این همه بیماری های قلبی و دیابت در کشور افزایش یافته و حتی بروز پدیده هایی مانند ربودن کودک 8 ساله از کنار منزل را میبینیم، این است که هماهنگی و همکاری تیمی را در بخش های مختلف کشور شاهد نیستیم و به خصوص آموزش همگانی برای ارتقای فرهنگ سلامت کافی نیست و هنوز مردمانی توانمند که بتوانند به درستی از خودشان مراقبت کنند را شاهد نیستیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این که پرستاران می توانند در ارائه خدمات اجتماعی و مراقبتی نقش داشته باشند، افزود: باید ارتباط سیستمی مناسبی بین پرستاران و پزشکان خانواده برقرار شود.

وی در پایان گفت: انتظار این است که دولت و دستگاه های اجرایی برای رفع این مشکلات تلاش کنند و بنده به عنوان عضوی از مجلس با شناختی که از مجلس دارم می دانم مجلس در این زمینه به دولت کمک می کند

کد خبر 313135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.