حفظ سنگ‌نگاره‌های سد کوچری در منطقه امکان پذیر نیست

گلپایگان-مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: حفظ سنگ‌نگاره‌های سد کوچری در خارج از منطقه کوچری امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، سنگ نگاره‌ها حاصل تلاش و نگهداری چند هزار ساله مردم کوچری گلپایگان است که حفظ این آثار دغدغه مسؤولان و  دوستداران محیط زیست و گردشگری گلپایگان است و باید از انقراض و نابودی این آثار تاریخی جلوگیری شود.

علی بختیار نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی در این خصوص در گفت‌وگو با ایمنا اظهار داشت: پیرامون حفظ سنگ ‌نگاره‌های کوچری جلسه ای در دفتر مهندس بهشتی رئیس پژوهشگاه باستان شناسی و پژوهشکده میراث فرهنگی در تهران با حضور مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان برگزار شد.

وی افزود: پژوهشگاه میراث فرهنگی با همکاری سازمان آب منطقه ای تهران که مجری سد کوچری باید در محل سد مستقر شوند و نسبت به جمع آوری و نگهداری سنگ نگاره‌ها اقدامات لازم را  انجام شود.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اهداف طرح جمع آوری، اسکان و حفظ و نگهداری سنگ‌نگاره‌ها است، افزود: تصمیم نهایی از سوی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری مطرح می‌شود.

دو کاوش به صورت متوالی برای مستندسازی سنگ نگاره‌ها

در ادامه فریدون اله یاری نیز در این خصوص اظهار داشت: طرح‌های انتقال بخشی از سنگ‌نگاره‌های تاریخی گلپایگان به بالادست و کاهش سطح آبگیری سد کوچری برای حفاظت از مابقی این آثار در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در راستای حفاظت، نگهداری و نجات اشیاء و ابنیه تاریخی که در حوزه سد کوچری قرار دارد پژوهکده باستان شناسی میراث فرهنگی کشور قراردادی با سازمان آب منطقه ای کشور منعقد کرده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: تاکنون مطالعات خوبی توسط پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی در این خصوص شده تا جایی که دو کاوش به صورت متوالی برای مستندسازی سنگ نگاره‌ها و سنگ‌های تاریخ منطقه انجام شده است.

وی تصریح کرد: پژوهشگاه قرار بوده به جز مستندسازی، اقداماتی برای حفاظت سنگ نگاره‌ها در قالب قراداد با آب منطقه‌ای انجام دهد اما به دلیل عمل نکردن به تعهدات در موعد مقرر توسط این سازمان محقق نشد.

اله یاری بیان داشت: موضوع حفظ سنگ نگاره‌ها از سوی پژوهشکده باستان‌شناسی به استان اصفهان منتقل شد و از طریق فرمانداری گلپایگان در دادسرای این شهرستان موضوع پیگیری شد و هم اکنون این پرونده در دادگستری در دست بررسی است.

وی خاطر نشان کرد: حفظ سنگ‌نگاره‌های سد کوچری در خارج از منطقه کوچری  امکان پذیر نخواهد بود.

جذب ۷۰۰ میلیون اعتبار برای اجرای پروژه 

کمال الدین کاظمی در این خصوص گفت: در حال حاضر تمام سنگ نگاره‌ها زیر تراز آب قرار ندارند و قسمتی در تراز بالای آبگیری سد قرار دارد.

وی افزود: برای حفظ این سنگ نگاره‌ها با پیگیری نماینده شهرستان گلپایگان و خوانسار  و مدیر کل میراث فرهنگی استان این پروژه در دستور کار قرار گرفت از سوی پیمانکار پروژه‌ سنگ نگاره‌ها که پژوهشگاه میراث فرهنگی است عملیات اجرا می‌شود.

مجری طرح سد کوچری گلپایگان با اشاره به اینکه این پروژه مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است و نماینده گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی برای تأمین و جذب این اعتباراقدامات لازم را  انجام داده است.

وی تأکید کرد: پژوهشگاه میراث فرهنگی مجری این طرح و تمام سنگ‌ها شناسایی شده است به محض پایین رفتن آب سنگ نگاره‌ها جا به جا و از آب جدا خواهد شد.

کاظمی خاطر نشان کرد: براساس تصمیم شورای فنی سازمان میراث فرهنگی میزان مجاز آبگیری سد برای عدم آسیب به این سنگ‌نگاره‌ها مشخص می‌شود. /

کد خبر 313103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.