احیای زاینده رود در انتظار اجرای دقیق طرح 9 ماده ای آب

طرح 9 ماده ای آب از جمله راهکارهایی است که برای اعمال مدیریت واحد بر حوضه زاینده رود ارائه شده و امیدها را برای احیای این رودخانه زنده کرده است.

به گزارش ایمنا، طرح ۹ ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود که در سال ۹۳ با هدف هماهنگی و اعمال مدیریت واحد بر این حوضه آبریز در موضوعات منابع، مصارف و حقابه ها به تصویب شورای آب کشور رسید. در این طرح وزارت نیرو مکلف شد نسبت به تأسیس واحد مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود اقدام کرده و شورای هماهنگی حوزه زاینده رود را با حضور استانداران اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد و معاونان وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت و نمایندگان اصناف کشاورزی برگزارکند.

 تعیین میزان حقابه ها، سهم آبه ها و صاحبان حق اشتراک و حقابه زیست محیطی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی وممنوعیت بارگذاری جدید بر منابع آب زاینده رود تا پیش از تعیین تکلیف در این حوضه نیز از جمله بندهای دیگر این طرح ۹ ماده ای است.

ساماندهی برداشت آب در استان های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز، فراهم کردن تسهیلات لازم برای تغییر شیوه های آبیاری توسط وزارت جهاد کشاورزی در منطقه، انجام مطالعات تونل آبرسانی به اصفهان با عنوان طرح گلاب(انتقال آب) توسط وزارت نیرو از دیگر مفاد طرح ۹ ماده ای آب در حوضه آبریز زاینده رود است همچنین وزارت نیرو باید درباره طرح انتقال آب بهشت آباد که تنها به منظور تأمین آب شرب طراحی شده است، بررسی دقیق انجام داده و ضمن ارزیابی زیست محیطی، طرح را به اجرا در آورد و علاوه بر آن صندوق تأمین خسارت خشکسالی در حوضه آبریز زاینده رود تأسیس شود تا بر اساس آن مصرف کنندگان بخش صنعت که در زمان خشکسالی بدون کاهش سهم خود آب دریافت می کنند باید خسارات کمبود آب سایر مصرف کنندگان حوضه را پرداخت کنند.

رضا امینی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، با اشاره به بازدید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از حوضه زاینده رود، تنها راه احیای این حوضه را، اجرای طرح ۹ ماده ای می داند که، باید سریعتر این طرح اجرایی شود.

وی در ادامه صحبت های خود با تاکید بر عملی شدن قول رئیس جمهوری مبنی بر جاری بودن آب در حوضه زاینده رود می گوید: رئیس جمهور در سفرهای خود به اصفهان این وعده را دادند و با توجه به مشکلات زیست محیطی اصفهان باید این طرح هرچه زودتر عملی شود.

امینی تاکید می کند: عمل به این مهم باعث می شود تا ابنیه تاریخی حفظ، محیط زیست اصفهان سالم و رونق و اشتغال به شهر اصفهان بازگردد.

درباره اهمیت زاینده رود همین بس که با خشک شدن آن نه تنها تمامی فعالیت های اقتصادی و اجتماعی ساکنان اصفهان دچار دگرگونی می شود، بلکه پیامدهای روحی – روانی، زیست محیطی، و حتی سیاسی آن در سطوح منطقه ای و ملی تأثیری ژرف برجای گذاشته است.

زاینده رود از ارتفاعات چلگرد در چهار محال و بختیاری و نیز کوه های فریدونشهر در غرب استان اصفهان سرچشمه گرفته و پس ذخیره سازی در محل دریاچه سد زاینده رود به صورت رودخانه ای واحد به سمت اصفهان و تالاب گاوخونی جاری می شود.

این رودخانه به عنوان بزرگترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران درسال های اخیر با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال با خشکی مواجه شده است.

هم اکنون کمیته ای ۵ نفره به منظور تامین آب کشت های بهاره و پاییزه و نیز تداوم حیات در محدوده محیط طبیعی زاینده رود به شکل مقعطی تصمیم به گشودن دریچه های سد و جاری شدن آب بر روی بستر خشک زاینده رود می گیرد.

حوضه زاینده رود از ۲ استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که ۹۳ درصد از مساحت و ۹۸ درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و۷ درصد از مساحت و دو درصد از جمعیت تحت پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

این رودخانه به عنوان بزرگترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران در چنده دهه گذشته با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال با خشکی مواجه شده بود که این روند طی سال های اخیر با هدف احیای زاینده رود در قالب طرحهای مختلف از جمله طرح ۹ ماده ای کنترل شده و امید به احیای رود تمدن ساز افزایش یافته است.

کد خبر 313074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.