بازارهای صادراتی را پیدا کنیم/ضرورت برندسازی در صنعت

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه باید بازارهای صادراتی را پیدا و به بازارهای جهانی دست یابیم، گفت: ما باید برند صنعت خود را به دنیا معرفی کنیم و نباید دست روی دست بگذاریم.

عبدالوهاب سهل آبادی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر اینکه باید بازارهای صادراتی را پیدا و به بازارهای جهانی دست یابیم، افزود: اتاق بازرگانی برای تحقق این موضوع وارد کار شده و به دنبال شناسایی پتانسیل بازارهای جهانی است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از چالش های مهم استان نرسیدن به موقع تسهیلات مناسب و ارزان قیمت به بخش تولید است، تصریح کرد: متاسفانه تسهیلات بانکی در ایران گران و با بهره بالای ۲۴ درصد، جرائم بالایی دارند که بعضا میزان بهره بانکی به۴۰ درصد می رسد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به ضرورت برندسازی در بخش تولید و صنعت، تاکید کرد: ما باید برند صنعت خود را به دنیا معرفی کنیم و نباید دست روی دست بگذاریم.

وی در خصوص تامین نقدینگی واحدهای تولیدی، افزود: ورود بخش تولید به بورس، کاهش سود سپرده های بانکی و همچنین ارائه تسهیلات بانکی از جمله راهکارهای تامین نقدینگی است.

سهل آبادی به نقش خانه صنعت و معدن ایران در بیان و رفع مشکلات بخش صنعت اشاره کرد و گفت: خانه های صنعت و معدن متشکل از انجمن های صنعتی و معدنی است و این تشکل ها بهره مند از افراد متخصص و آگاه به مشکلات صنعت هستند و توان شناسایی راهکارهای معضلات را دارند.

مردم تشویق به استفاده تولیدات داخلی شوند

به گفته رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، خانه های صنعت از تجمیع تشکل ها در استان ها شکل گرفته است و پیگیر مسائل بسیاری هستند و به دنبال ارائه تولیدات داخلی در بازارهای خارجی هستند از سوی دیگر کالاهای زیادی در کشور تولید می شود که باید به دنبال شناسایی راه های صادراتی آنها باشند.

وی با اشاره به انتظار خانه صنعت و معدن به عنوان موکل بخش صنعت، گفت: مردم ایران باید تشویق به استفاده تولیدات داخلی شوند و به شبکه توزیع و تولید کمک و از ورود کالاهای قاچاق جلوگیری کنند.

سهل آبادی همچنین درباره توسعه پایدار و توجه به صنایع پاک در استان، گفت: یکی از مسائل مهم این بخش، بحث آمایش سرزمین است که تعیین می کند در کدام منطقه، کدام تولید باید پایه ریزی شود، اما متاسفانه در سال های گذشته به این مهم و فاکتورهای زیست محیطی توجه نشده است.

وی افزود: خوشبختانه اکثر صنایع اصفهان در باب محیط زیست، فیلتر شده و تبدیل به صنعت پاک شده اند و در درختکاری و ایجاد فضای سبز کوشا هستند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه بعد از جدایی البرز از تهران، اصفهان با داشتن صنایع بزرگی همچون فولاد، نساجی، سیمان، سنگ، مصالح ساختمان و ... به عنوان بزرگترین استان صنعتی کشور شناخته می شود، افزود: از سوی دیگر در بخش معدن نیز، اصفهان در رده های دوم و سوم کشور قرار دارد و معادن غنی و متنوعی در پهنه های مختلف آن وجود دارد.

به گفته سهل آبادی، معادن سنگ های تزئینی و فراوری بسیاری در استان وجود دارد بنابراین کارخانجات آن نیز در این منطقه فعال است و حتی بیشتر از نیاز کشور و استان این کارخانجات در اصفهان واقع شده اند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در بخش معدن و ماشین آلات آن دچار ضعف هستیم، تصریح کرد: متاسفانه طی چند سال گذشته هنوز کارخانجات سنگ در استان، نوسازی و بازسازی نشده اند.

نبود تسهیلات و نقدینگی عامل عدم بروززسانی واحدهای نساجی

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: با توجه به پتانسیل ها بخش سنگ، این صنعت باید در اصفهان بروز رسانی شود از سوی دیگر کارخانجات فراوری سنگ نیازمند توجه بیشتر هستند تا بتوان به بازارهای صادراتی دست یابند.

وی همچنین به کارخانجات نساجی در استان اصفهان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه چندین کارخانه نساجی در اصفهان نوسازی و ماشین آلات آن به روز شده اند اما صنعت نساجی هر روز در بخش ماشین آلات نوآوری و به روز می شود که ما باید همگام با دنیا حرکت کنیم.

سهل آبادی با بیان اینکه واحدهای نساجی استان به دلیل نبود تسهیلات و نقدینگی هنوز به روز نشده اند، گفت: نساجی استان هنوز نتوانسته اند تمام دستگاه های خود را به روزرسانی کند البته فعالان این صنعت تلاش های بسیاری در این راستا داشته اند.

وی در ادامه به صنعت سیمان در استان اصفهان اشاره کرد و بیان داشت: اصفهان یکی از بزرگترین استان های سیمانی کشور است که کارخانجات بزرگی در آن قرار دارند و استان نیز از این حیث دارای رتبه های بالایی در کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه به دلیل رکود ساخت و ساز، صنعت سیمان نیز راکد شده است، گفت: متاسفانه بخشی از تولیدات سیمان به دلیل رکود صنعت ساختمان، به فروش نمی رسد؛ از سوی دیگر در صادرات سیمان نیز دچار مشکل و معضلاتی هستیم.

ضعف در حمل و نقل ریلی و جاده ای عامل عدم موفقیت تولید و صنعت در صادرات

وی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل ضعف در حمل و نقل ریلی و جاده ای، در صادرات بخش تولید و صنعت خوب عمل نمی کنیم.

سهل آبادی در ادامه به صنعت فولاد استان اشاره کرد و اظهار داشت: صنعت فولاد اصفهان به دلیل وجود فولاد مبارکه، صنایع پایین دستی و فولادهای کوچک شرایط نسبتا خوبی را دارد به گونه ای که فولاد مبارکه به نوعی آبروی استان اصفهان است. از سوی دیگرشرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از کارخانجات مطرح جهانی با تولیدات کیفی و استاندارد، بازاریابی مناسب و ... همواره افتخار استان است. از سوی دیگر امروز ذوب آهن اصفهان دچار مشکلات بسیاری است.

وی افزود: در مقطعی از زمان، چندین هزار نیروی انسانی به ذوب آهن اضافه شد و از سوی دیگر طرح سبا از این کارخانه جدا شد که امروز این مجموعه دچار مشکلات بسیاری شده است؛ البته دولت باید از این کارخانه حمایت کند همچنین بخش خصوصی نیز با سرمایه گذاری در ذوب آهن، شرایط سودآوری آن را فراهم کند.

کد خبر 312968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.