تولید ۵۰ هزار تن زباله در روز/ دفع تنها یک چهارم به صورت بهداشتی

معاون عمرانی وزیر کشور گفت: در کشور بیش از ۵۰ هزار تن زباله به صورت روزانه تولید و فقط یک چهارم آن به صورت بهداشتی دفع و کنترل می شود و مابقی آن شرایط دفع بسیار نگران کننده ای دارد.

به گزارش ایمنا، هوشنگ خندان دل شامگاه پنجشنبه در نشست با شوراهای جدید شهری و روستایی خوزستان در سالن شهید علی هاشمی استانداری اظهار کرد: برای بهبود امور ارائه خدمات به مردم مقرر شده تا در شهرها و روستاها شوراهای برگزیده مردم مستقر شوند.

وی خطاب به برگزیدگان پنجمین دوره شورای شهر و اعضای منتخب شورای روستاها گفت: شما برگزیدگان پنجمین تجربه از این درس هستید؛ مفتخریم که در کشوری زندگی می کنیم که با وجود قرار گرفتن در منطقه پرآشوب (در برخی از کشورهای مستقر در منطقه مردم حتی تجربه یک بار رأی انداختن در صندوق های آرا را نداشتند) حتی در حوزه شوراهای شهر و روستایی پنجمن تجربه خود را پشت سر می گذاریم.

گردش ۶۰ هزار میلیاردی مدیریت شهری در کشور

وی ادامه داد: تجربه ای که هر بار تکرار شده کوله باری از یافته های جدید را در مقابلمان قرار داده و شرایطی را ایجاد کرده که بهتر بتوانیم از این وضعیت به نفع مردم بهره مند شویم.

معاون عمرانی وزیر کشور تصریح کرد: در سال گذشته قریب به ۶۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی در حوزه مدیریت شهری داشتیم؛ سال گذشته یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه مدیریت شهری هزینه شده است.

خندان دل با اشاره به اینکه هنگام نظارت بر مدیریت دستگاه های اجرایی باید بدانید آنها خدوم هستند، خطاب به حاضران جلسه گفت: شما باید شهر را با نشاط و شادابی روبرو کنید چون رمز موفقیت های بعدی امید و شادی است که اعضای شوراهای شهر باید نحوه به ارمغان آوردن آن را برای شهروندان تعیین کنند.

وی بیان کرد: ما در کارهای بسیار مهمی که در دوران انقلاب انجام دادیم هرگاه که توانستیم اعتماد و همراهی مردم را جلب کنیم قطعا موفق بوده ایم و اگر اینطور نمی شد نشانه هایی از عدم موفقیت در امور برای ما هویدا می شود.

تورم نیروی انسانی در شهرداری ها و غفلت از خدمات رسانی

معاون عمرانی وزیر کشور ادامه داد: در طی چهار دوره قبلی بعضا با این مشکل روبرو بودیم که برخی از اعضای شورای شهر به این نکته توجه نمی کردند اگر شهرداری با تورم نیروی انسانی روبرو شود چگونه ناکارآمد شده و این ناکارآمدی چگونه بر اعتماد مردم اثر منفی گذاشته و این اثر منفی چگونه می تواند باعث سلب اعتماد شود.

خندان دل عنوان کرد: در کشور به ازای هر یک پست سازمانی در شهرداری ها بین سه تا پنج نفر نیروی انسانی به کار گرفته شده و این به معنای تورم نیروی انسانی است؛ در این صورت بخش های بسیار قابل توجهی از اعتبارات شهرداری که باید برای ارائه خدمات به مردم هزنیه شود را صرف پرداخت حقوق به نیروی انسانی می کنند.

وی اضافه کرد: با این تورم نیروی انسانی به جای بهبودی در حمل و نقل، ساخت میدان، پیاده روسازی مناسب، افزایش سرانه فضای سبز و کارهای دیگر شهری شاهد پرداخت اعتبارات برای حقوق افراد به کار گرفته شده خواهیم بود و به همین جا ختم نمی شود و در نهایت باعث بروز فساد (ام الامراض) می شود.

معاون عمرانی وزیر کشور اظهار کرد: با استخدام یک نفر اضافه در شهرداری باعث ناراحتی یک شهر خواهیم شد که اعضای شورای شهر باید به مردم ثابت کنند که تحت تأثیر ضوابط و نه روابط عمل می کنند.

تغییر بیش از ۴۲ درصد شهرداران در دوره چهارم

خندان دل افزود: پرهیز از مداخله در امور اجرایی یکی از مسائلی است که اعضای شورای شهر و روستاها را به آن توصیه می کنم. تأیید و تصویب چارچوب اقدامات را باید انجام و اجرایی کردن آن را به شهرداری بسپارند.

وی تأکید کرد: اعضای شورای شهر و روستا نباید در عقد قرارداد، نوع اجرا، انتخاب پیمانکار و موضوعاتی از این قبیل مداخلات داشته باشند چون آسیب هایی را برای نظام شورای شهر به وجود می آورد؛ در سال های قبل مشکلات عدیده ای ایجاد و بعضا منجر به انحلال شورای شهر هم شده است.

معاون عمرانی وزیر کشور گفت: در مدیریت شهری منابع مالی قابل توجهی مصرف می شود و تأیید اعتبارات هزینه شده با شورای شهر هست و این وظیفه بسیار سنگین بر عهده آنها قرار گرفته چون هرگونه تعللی در این زمینه ضربات سنگینی را در پی دارد.

خندان دل توصیه کرد: موفقیت در گروی این است که اعضای شورای شهر ابتدا یک چشم انداز و افق بلند مدت تر تعیین و کارها را بر اساس برنامه ریزی انجام دهند. اگر به این موضوع توجه نشود آنگاه دچار روزمرگی شده و ممکن هست کارهای متناقض انجام و باعث ناامیدی مردم شوند.

انتخاب شهردار اولین کار منتخبان شهر

وی خطاب به حاضران گفت: مهمترین کاری که باید در بدو ورود انجام دهید، انتخاب شهردار است. متأسفانه در دوره قبل تعداد قابل توجهی از افرادی که به عنوان شهردار انتخاب شده بودند در طول دوره تغییر کردند؛ در دوره چهارم بیش از ۴۲ درصد شهرداران با رأی عدم اعتماد و یا دلایل مشابه تغییر کردند که در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر از ۵۰ درصد هم بیشتر بود.

معاون عمرانی وزیر کشور تشریح کرد: کار کردن در حوزه مدیریت شهری یک کار حرفه ای است و برای انتخاب شهردار باید یک کاربلد این حرفه را انتخاب کرد که آموزش لازم را در این حوزه داشته باشد. مدیریت شهری و هر خدمتی که در آن هست (فضای سبز، حمل و نقل، نظافت، پسماند، زیباسازی، ساخت و ساز) همه کار حرفه ای هستند و فقط از دست کسانی برمی آید که آشنایی واقعی با این موضوعات داشته باشند.

خندان دل ادامه داد: شهرها با چالش های جدی مواجه هستند که موضوع پسماند یکی از آنها است؛ در شهرهای کشور بیش از ۵۰ هزار تن زباله به صورت روزانه تولید و فقط یک چهارم آن به صورت بهداشتی دفع و کنترل می شود و مابقی آن شرایط دفع بسیار نگران کننده ای از نظر شیرابه تولید کننده (اثرگذار بر آب های زیرزمینی)، فضای اشتغال (اثرگذار بر بهداشت مردم) را ایجاد کرده است.

وی خطاب به اعضای شورای شهر و روستاهای منتخب خوزستان گفت: موضوع حمل و نقل به ویژه در شهرهای بزرگ مسئله بسیار مهمی است و بی توجهی به این حوزه باعث اتلاف وقت مردم شده و موجبات آلودگی هوا و صوتی را فراهم می کند. بنابراین باید به اختصاص صحیح منابع مالی توجه جدی داشته باشید.

معاون عمرانی وزیر کشور در پایان توصیه کرد: موضوع ایمنی در مورد حریق، سیل و یا زلزله بسیار حائز اهمیت است و خیلی جا دارد که بیشترین وقت خود را معطوف به این موضوعات کنید؛ برخی مواقع موضوعات اغواکننده بر سر راه اعضا قرار می گیرد که باید نسبت به آن بی توجه و بیشترین توجه خود را روی مسائل شهری از جمله تاب آوری شهر در مقابل مخاطرات، حمل و نقل، مقابله با پسماند و پیامدهای منفی آن متمرکز کرد.

کد خبر 312965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.