آلستوم فرانسه در ایران قطار می‌سازد

شرکت آلستوم فرانسه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، قرار داد تاسیس شرکت مشترکی را امضا کرده‌اند که بنا بر آن این شرکت فرانسوی در ایران قطار و واگن خواهد ساخت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، این همکاری سه جانبه بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، آلستوم فرانسه و شرکت ایریکو (شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان) شکل گرفته است

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه امضای این قرار داد گفته است «مدیریت پروژه ساخت دو هزار واگن مترو به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار شده و با افزایش توانمندسازی داخلی از طریق مشارکت‌های بین المللی به دنبال اجرای این پروژها هستیم. البته در کنار همکاری با آلستوم با شرکت زیمنس آلمان هم کار می‌کنیم و این شرکت قصد دارد در این زمینه در ایران سرمایه گذاری و انتقال فناوری را بررسی کند».

منصور معظمی مدیر عامل سازمان گسترش توضیح داده است که «مطابق برنامه ششم توسعه و تاکید دولت برای توسعه صنعت ریلی، مصوبه شورای اقتصاد برای ساخت دو هزار دستگاه واگن مترو به تصویب رسید که ایدرو به عنوان مجری طرح برگزیده شد». او افزوده است «بین هشت تا ۱۰ هزار واگن در کشور مورد نیاز است، اما یکی از مشکلات فعلی نبود توان ساخت داخلی با استفاده از منابع مالی و دستیابی به آخرین فناوری‌های روز است».

وی همچنین از انعقاد قرارداد دیگری با حمایت وزارت صنعت در بخش واگن‌های مورد نیاز راه‌آهن ایران خبر داده‌است.

شرکت آلستوم، یک شرکت فعال چندملیتی فرانسوی است که در زمینه برق و صنعت حمل‌ونقل فعالیت می‌کند. پیش از انقلاب ایران، در سال ۱۳۳۸، این شرکت نیروگاه طرشت (برق آلستوم) را در منطقه طرشت و محدوده خیابان ستارخان تهران ساخته بود.

تاسیس شرکت مشترک برای پروژه‌های ریلی بین ایدرو، شرکت آلستوم فرانسه و ایریکو (شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان) با سهم سرمایه گذاری ۲۰، ۶۰ و ۲۰ درصدی امضا شده است و قرار است در کارخانجات ایریکو واقع در ابهر، عملی شود.

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، گفته «قرار است هزار دستگاه واگن مورد نیاز مترو با مشارکت آلستوم فرانسه و آخرین فناوری‌های روز جهان ساخته شود و با توجه به سهم ۶۰ درصدی آلستوم، خواستار صادرات واگن علاوه بر تامین نیاز داخلی هستیم».

هم‌اکنون از اروپا شرکت‌های آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی سعی دارند در صنعت ریلی ایران سرمایه گذاری کنند.

برای توسعه خطوط سریع‌السیر در ایران شرکت‌های آلمانی هم سرمایه گذاری خواهند کرد قرار شده‌است آلمانی‌ها شش پروژه از جمله افزایش سرعت قطار تهران‌-تبریز و همچنین حمل و نقل حومه‌ای تهران و تبریز را در ایران پیاده‌سازی کنند.

از سوی دیگر شرکت‌هایی از آلمان تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه سیگنالینگ قطار اصفهان-شیراز و همچنین کرمان-زاهدان امضا کرده‌اند.

یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت راه‌آهن و شرکت تالس در زمینه محور پرسرعت تهران-قم-اصفهان، ایجاد چارچوب همکاری بین شرکت راه‌آهن و شرکت زیمنس در زمینه سیگنالینگ و همچنین یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت راه‌آهن و شرکت زیمنس در زمینه ارتقای سرعت محور قطار تهران-تبریز از مهم‌ترین قراردادهای راه‌آهن در ایران برای تحول خطوط ریلی است.

گزارش‌ها حاکیست که در کنار شرکت‌های آلمانی و ایتالیایی شرکت‌های فرانسوی هم بخش دیگری از توسعه راه‌آهن ایران را بر عهده خواهند گرفت.

کد خبر 312775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.