دانشگاه علم و صنعت بر کلیه مراحل احداث فاز ۳ مترو اصفهان نظارت کامل داشته است

نماینده دانشگاه علم و صنعت و مشاور امین سازمان میراث فرهنگی گفت: دانشگاه علم و صنعت به عنوان ناظر بر کلیه مراحل طراحی و ساخت و اجرا و پس از اجرا وظیفه نظارت را بر عهده گرفت تا این مراحل را به عنوان نماینده میراث فرهنگی کنترل و نتایج را مورد ارزیابی قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا محمد حسن اسماعیلی  در مراسم تست ارتعاشات فاز سوم خط یک مترو اصفهان  با بیان اینکه در ابتدای فعالیت چالش هایی با میراث فرهنگی به وجود آمد گفت:  پیرو این موضوع سازمان میراث فرهنگی جهانی یونسکو، ایکوموس و سازمان میراث فرهنگی کشور با قطار شهری اصفهان جلساتی برگزار و مقرر شد تمهیداتی را تعبیه کنند و در اصل با ارائه مطالب فنی احداث خط مترو را در دستور کار قرار بدهند.

وی اظهار داشت: با توجه به تجربیاتی که در دنیا وجود داشت این مساله از لحاظ فنی شدنی بود و دانشگاه علم و صنعت به عنوان ناظر بر کلیه مراحل طراحی و ساخت و اجرا و پس از اجرا این وظیفه را بر عهده گرفت تا این مراحل را به عنوان نماینده میراث فرهنگی کنترل و نتایج را مورد ارزیابی قرار دهد.

وی افزود: در قسمت روسازی و قسمت میانی که شامل ریل و تراورزها و خط ریلی است سیستم کاهنده ارتعاشاتی زیر ریل برای اولین بار در کشور با سوابق اجرایی بسیار در دنیا و با نظارت دانشگاه علم و صنعت تعبیه و اجرایی شد.

وی با بیان این مطلب گفت: در قسمت خط روسازی شکل سیستم خط از این مخزن کاملا متفاوت است و لایه های ارتجاعی سبزرنگ که روی خط مشاهده می شوند به همراه یک سیستم تعریقی به ریل متصل شده است.

وی همچنین ابراز کرد: کل مجموعه ی سیستم بتونی روسازی بر روی یک ضایعه ارتجاعی شناور است که قابل مشاهده نیست و زیر خط ریلی است.

نماینده دانشگاه علم و صنعت افزود: مجموعه ی این سیستم طراحی شد و دانشگاه علم و صنعت نظارت را در همه مراحل اجرا برعهده داشت و کلیه گزارش ها در قالب زبان انگلیسی و فارسی به سازمان ایکوموس و سازمان میراث فرهنگی جهانی ارائه شد و نتایج مورد ارزیابی قرار گرفت و ارتعاشات ضبط شد.

اسماعیلی با اشاره به این مطلب که آیا سیستم روسازی در اثر زمان ممکن است فرسوده و دچار لرزش شود گفت: همزمان با این سیستم قرار شد که یک سیستم پایش دائمی ارتعاشات ایجاد شود.

وی در ادامه افزود: سیستم مانتورینگ بر روی سه سازه تاریخی "سی و سه پل"، "مدرسه چهارباغ" و "سردرخیمه گاه" که جزء مکان هایی است که قرار بود در اصل حفاظت شوند نصب و تست هایی که به منظور جانمایی و تعیین مشخصات فنی سیستم پایش دائم انجام می شود را انجام می دهد.

وی یاد آور شد: همکارانی در حال حاضر در مدرسه چهارباغ مستقر هستند و سنسورها را نصب کرده و همزمان با حرکت با قطار میزان لرزش و تغییرات ایجاد شده را ثبت می کنند.

مشاور امین سازمان میراث فرهنگی گفت: در گام بعدی در کنار خط،  ارتعاشات نیز ثبت می شوند و نتیجه ی این تست امروز مشخص کننده تعبیه  و جانمایی محل سنسورها است که در آینده می توانیم سیستم پایش را بر روی ابنیه تاریخی مستقر کنیم.

وی تصریح کرد: سیستم پایش به این معنا است که آنلاین می توانید وضعیت بناهای تاریخی را مشاهده کنید که به چه شکل است و دیگر هیچ ابهام و پرسشی پیش نمی آید زیرا به صورت آنلاین نتایج مشاهده می شوند و این داده ها ریپورت می شوند و دارای سطح کاربری است و مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی می توانند داده ها را مشاهده کنند و داده ها آماده برای تحویل کنترل و پایش هستند.

محمد حسن اسماعیلی گفت: همچینین سیستم آلارم نیز تعبیه شده است و به محض اینکه از حد مجاز بین المللی خارج شود این سیستم اخطار می دهد که قابل رکورد است.

 وی همچنین با بیان اینکه یک سیستم کاهنده ی ارتعاشات پیاده شده است افزود:  همزمان سیستم مانتورینگ مستقر خواهد شد و در آینده نزدیک این مجموعه به عنوان  الگویی برای بقیه شهرها و برای  سیستم های قطار شهری که خطوط در بخش ارتعاشات مشکل دارند شامل متروی شیراز، محور زند و متروی تبریز باشد./

کد خبر 312768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.