مصرف برق اهواز بیشتر از سه استان/صنعت برق به زانو درآمد

مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان گفت: برق منطقه ای اهواز سه هزار و ۶۵ مگاوات مصرف دارد که سه استان روی هم رفته مصرف برق کمتری نسبت به اهواز دارند.

به گزارش ایمنا، محمود دشت بزرگ در نشست خبری با تبریک ولادت حضرت معصومه (س) اظهار کرد: با توجه به اینکه در شرایط گرما و فصل تابستان که مرتبط با مصرف انرژی است، این جلسه را برگزار کردیم.

وی در ارتباط با جایگاه ویژه صنعت برق خوزستان گفت: خوزستان در صنعت برق پیشرو بوده و قدمت صنعت برق در کشور به نوعی با صنعت نفت گره خورده و خواستگاه آن در خوزستان است.

مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان ادامه داد: اولین نیروگاه برق آبی خاورمیانه، اولین نیروگاه حرارتی خاورمیانه، اولین خط ۱۳۲ کیلوولت بین شهری در ایران ، اولین نیروگاه آبی بزرگ ایران، اولین خطوط فشار قوی ۲۳۰ کیلوولت ایران، اولین رینگ ۱۳۲ و ۲۳۰ کیلوولت شهری، اولین پست GIS ایران، اولین گروه های خط گرم فشار قوی ایران را در خوزستان داشتیم.

دشت بزرگ تصریح کرد: صنعت برق خوزستان و کهگیلویه و بویراحمر را مدیریت می کنیم که ۱۸۰۰ کیلومتر مربع وسعت آنها است. در ۹ ناحیه به این دو استان ارائه خدمات داریم.

وی افزود: ۱۳ هزار و ۲۰۰ مگاوات برق منصوبه داریم؛ در بخش انتقال و فوق توزیع نیز ۲۸ هزار مگاولت آمپر است و جایگاه ما از این حیث رتبه دوم در کشور است. طول خطوط انتقال بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مدار و پیک بار تاکنون در سال جاری در ۲۸ تیر ماه رخ داده که ۸ هزار و ۲۲۰ مگاوات بوده است.

مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان بیان کرد: رده و جایگاه صنعت برق خوزستان نسبت به سایر استان ها گفت: ۵ درصد مساحت کشور در بین ۱۶ شرکت برق منطقه، هفت درصد جمعیت، ۱۸ درصد ظرفیت قدرت برق منصوبه که رتبه اول از این حیث، در حوزه مصرف برق ۱۵ درصد کل کشور در حوزه برق منطقه ای خوزستان و کهگیلویه و بویراحمر است که رتبه دوم را داریم.

دشت بزرگ با اشاره به اینکه از نظر طول خطوط رتبه ششم را داریم، گفت: با چهار برق منطقه ای اصفهان، باختر، غرب و فارس تبادل داریم. همچنین از طریق دو خط انتقال به عراق برق صادر می کنیم. در مجموع ۲۵ خط تبادل برق با خارج از استان و کشور داریم.

صنعت برق به زانو درآمد

وی عنوان کرد: صنایع در استان در حال توسعه است و ۱ هزار و ۴۳۴ دیماند تقاضای برق برای مشترکانی داریم که قرار است فعالیت برقی خود را در استان خوزستان شروع کنند.

مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان یادآور شد: در سال ۹۵ تعداد ۲۹ بار از پیک سال ماقبل عبور و در سال جاری نیز ۱۵ مرتبه از پیک بار مصرف نسبت به سال قبل عبور کردیم. در سال های گذشته هرگز عبور از پیک مصرف بار در فصل بهار را نداشتیم ولی امسال در خرداد ماه از پیک سال ۹۴ عبور کردیم.

دشت بزرگ اضافه کرد: از ۴۰۰ مگاوات پیک مصرف خود را در خوزستان شروع کرده و امروزه به هشت هزار و ۲۲۰ مگاوات رسیدیم. همچنین متوسط رشد بار ما در ۶ سال گذشته ۴/۵ درصد بوده است.

وی در ارتباط با شستشوی پست های اولویت دار در نواحی مختلف گفت: شستشوی ۳۳ پست انتقال و ۶۷ پست فوق توزیع را برنامه ریزی کردیم ولی در نهایت ۱۱۷ پست را شستشو دادیم.

مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان ادامه داد: اتفاقی که با گرد و غبار بهمن ماه سال گذشته رخ داد واقعا صنعت برق را به زانو درآورد و پدیده داخلی صنعت برق نبوده و مسئله تحمیلی از بیرون بود.

مصرف برق اهواز بیشتر از سه استان

دشت بزرگ با اعلام این خبر که پیش بینی هشت هزار و ۶۲۹ مگاوات مصرف برق را برای سال جاری در خوزستان انجام شده تشریح کرد: برای دماهای بالای ۴۸ درجه سانتیگراد ۱۱۲ مگاوات رشد بار در شبکه داریم و این مسئله فشار شدیدی را به تجهیزات وارد و آنها را تحت تنش قرار داده و ریسک بهره وری را افزایش می دهد.

وی بیان کرد: تعداد روزهای دمای ۴۷ درجه و یا بالاتر ۷۹ روز در سال قبل بوده و تعداد روزهای با دمای ۴۹ درجه و بالاتر ۴۳ بار بوده است. در سال جاری نیز ۴۸ بار دمای ۴۷ درجه بالاتر را از اول خرداد تا ۳ مرداد و روزهای بالای ۴۹ درجه در همین بازه زمانی نیز ۳۱ روز بوده است.

مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان خبر داد: برق منطقه ای اهواز سه هزار و ۶۵ مگاوات مصرف دارد که سه استان روی هم رفته مصرف برق کمتری نسبت به اهواز دارند.

دشت بزرگ با اعلام این مطلب که برای اولین بار در کشور یک روال مدیریتی را رایج کردیم، در ارتباط با راهکارهای مدیریت مصرف در خوزستان گفت: شروع پیک ظهر از ساعت ۱۳ تا ۱۷ است و برای کاهش بار که بخشی از آن مصارف اداری بود نسبت به تعطیلی ادارات از ساعت ۱۳ اقدام کردیم.

وی عنوان کرد: روز گذشته صحبتی را مدیرکل هواشناسی داشتیم که شرایط دما را برای کل هفته آینده پیش بینی و در صورت ادامه روند گرمای بالای ۵۰ درجه با هماهنگی مدیریت بحران برای هفته آینده تعطیلی ادارات در ساعت ۱۳ نیز برای ادارات لحاظ می کنیم.

عدم همکاری بخش خصوصی و صنایع/ تقاضای ساخت ۱۳ نیروگاه

مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان اظهار کرد: بخش خصوصی و برخی از صنایع مشارکت خوبی را در تعطیل شدن ساعت ۱۳ نداشتند و اگر صدمه ای به شبکه برق وارد شود آنها نیز مصون نخواهند ماند. مسئله برق یک بحث اجتماعی است و تقاضای همکاری بیشتری را برای اجرای این طرح داریم؛ انتظار داریم حداقل ۲۰۰ مگاوات از پیک مصرف را با اجرای طرح تعطیلی ساعت ۱۳ کاهش بدهیم.

دشت بزرگ اضافه کرد: به دنبال توسعه صنعت برق در خوزستان هستیم و پیامدهای این خدمات  را تا چند سال آینده شاهد خواهیم بود.

وی در ارتباط با مصارف خانگی ۵۹ درصد مصرف برق خوزستان خانگی است ولی میانگین کشوری ۳۳.۷، در مصرف عمومی خوزستان ۱۰.۵۷ ولی میانگین کشوری ۹.۳۶، در صنعتی ۱۰.۴۷ و در کشور ۳۱.۵۲، در کشاورزی ۱۱.۳۴ ولی میانگین کشور ۱۶.۷، سایر مصارف ۴.۲۶ و میانگین کشوری ۷.۲۶ و در روشنایی معابر ۳.۴۶ و میانگین کشوری ۲.۰۷ است.

مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان در ارتباط با برنامه های پیش بینی شده برای کاهش پیک بار گفت: کاهش ساعات اداری اولین مورد است که در این زمینه پیش بینی شده تا تعطیلی ادارات تا پایان شهریور ماه در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه، کمیته بحران استانداری با هماهنگی شرکت برق منطقه و اطلاعات سازمان هواشناسی نسبت به تعطیلی ساعت ۱۳ ادارات در روزهایی که پیش بینی می شود دمای بالای ۴۹ درجه داشته باشند، اقدام کند.

دشت بزرگ اضافه کرد: مدیریت بار صنایع نیز دیگر پیشنهاد است بنابراین با عقد تفاهمنامه با صنایع در زمان های اوج بار و بر اساس اعلام نیاز دیسپاچینگ، صنایع نسبت به کاهش بار خود اقدام و ضمن بهره مندی از پاداش همکاری می توانند در ساعات کم باری نسبت به افزایش بار خود از میزان دیماند اقدام کنند.

وی خبر داد: ۱۳ متقاضی ساخت نیروگاه تجدیدپذیر و مولدهای مقیاس کوچک با یک هزار و ۴۰۰ مگاوات ظرفیت داریم. با توجه به ظرفیت های خوزستان انتظار جدیت بیشتر از سرمایه گذاران را داریم که فقط ۹ مورد دارای قرارداد خرید تضمینی برق هستند.

فرش قرمز برای سرمایه گذاران برق

مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان یادآور شد: برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می کنیم و حداکثر همکاری خود را با آنها برای سرمایه گذاری در صنعت برق خواهیم داشت.

دشت بزرگ افزود: یک هزار و ۶۲۰ مگاوات از سال ۹۳ تاکنون به ظرفیت نیروگاهی استان اضافه کردیم؛ بخش بخار نیروگاه ماهشهر نیز امیدواریم تا دو سال آینده به بهره برداری برسد. همچنین اوایل امسال شاهد افتتاح بخش بخار نیروگاه بهبهان باشیم.
وی بیان کرد: ۱۰ هزار مگاوات مجوز احداث نیروگاه در خوزستان داریم که فرصت بسیار مغتنمی برای استان هست و اگر محقق شود به قطب بزرگ تولید برق در کشور تبدیل می شویم.

مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان در ارتباط با لیست پروژه های اولویت دار انتقال و فوق توزیع در سال های ۹۴ الی ۹۷ گفت: سال گذشته حدود ۸۰۰ مگاولت به ظرفیت اضافه شد که نسبت به سال ماقبل دو برابر بود. همچنین در سال ۹۴ ساخت هفت پست و چهار خط، سال قبل ساخت ۱۶ پست ۹ خط و سال جاری نیز ساخت ۱۲ پست و پنج خط برنامه ریزی شد.

پیش بینی اجرای ۲۴۲ پروژه/ ساخت ۱۶ پست GIS

دشت بزرگ خبر داد: تعداد ۲۴۲ پروژه خط و پست انتقال و فوق توزیع با اعتباری بالغ بر ۳۹۰۰۸ میلیارد ریال مصوب شده است. ساخت ۱۶ پست به صورت GIS خواهد بود که این مسئله با توجه به تغییر اقلیم خوزستان و ورود فاکتور ریزگرد و گرد و غبار در معادلات استانی هست تا بتوانیم مقاوم سازی را برای مقابله با این پدیده شوم در استان داشته باشیم.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۱۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در زیرساخت های صنعت برق خوزستان داشتیم که در سال جاری و سال های آینده قابل توجه تر خواهد بود.

مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان بیان کرد: بیش از دو هزار و ۵۰۰ مگاولت آمپر تا سال ۹۸ به ظرفیت موجود اضافه می کنیم؛ هیچ دوره ای در صنعت برق خوزستان این اتفاق رخ نداده که چنین ظرفیتی را اضافه کنند. همچنین یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر در سه سال آینده به طول شبکه برق استان اضافه و یک هزار میلیارد تومان پیش بینی سرمایه گذاری در صنعت برق خوزستان داریم.

۱۲۰ میلیارد تومان مطالبه برق/ نیاز به توسعه برق

دشت بزرگ عنوان کرد: همانطور که تأمین برق مصرف کننده های صنعتی را داریم متقابلا از آنها تقاضای پرداخت به موقع صورت حساب را داریم؛ در حال حاضر بیش از ۱۲۰میلیارد تومان از مشترکان خود مطالبه داریم.

وی در پایان گفت: در مناطقی مثل شمال شرق (شهرهای باغملک، ایذه، دهدز، اندیمشک و شوش) و جنوب (شهرهای آبادان و خرمشهر) نیاز به توسعه داریم و انتظار می رود که محل بند ه تبصره ۶ اعتبار خوبی را به برق منطقه ای خوزستان اختصاص دهند.

منبع: مهر

کد خبر 312602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.