قاچاق موضوعی لاینحل در اقتصاد کشور/حجم واقعی قاچاق ۲۰ میلیارد دلار است/تناقض در اعلام آمار

درحالیکه کارشناسان اقتصادی معتقدند حجم واقعی اقلام قاچاق به کشور ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا از ۱۲.۶ میلیارد دلار قاچاق کالا به کشور دفاع می کند.

به گزارش ایمنا، بر اساس قانون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مرجع رسمی است که آمار قاچاق را اعلام کند اما شخصا آمار را اعلام نمی کند بلکه دستگاه های مختلف آمار را ارائه می دهند. از سال ۹۲ تا ۹۳ آمار صعودی بوده است. امسال حدود ۱۲.۵ میلیون قاچاق داشته ایم.

براین اساس شامگاه گذشته نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در برنامه تیتر امشب، با اشاره به اینکه کشور ما از سال های دور با پدیده قاچاق همراه بوده و سال ۱۳۱۲ اولین قانون مبارزه با قاچاق به تصویب رسیده است، اظهار داشت: با توجه به تبعات منفی اجتماعی قاچاق؛ ساختارهایی که در اقتصاد طراحی کرده ایم و تا زمانی که فرایند ها اینگونه باشد قاچاق ادامه خواهد داشت.  

فرید موسوی با تاکیر بر اینکه بحث ما این است که کشور ما به عزم جدی در امر مبارزه با قاچاق رسیده است و مقام معظم رهبری نیز بر کاهش قاچاق و مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید داشته اند، تصریح کرد: آمار رسمی واردات ۱۸ درصدی را کاهش نشان می دهد و حقوق ورودی ما نشان دهنده کاهش ۷ درصدی تعرفه ها بوده است. میانگین کاهش تعرفه ها را  داشته ایم و در نظام جامع مالیاتی و مناطق آزاد گمرک مستقر شده و نقش مهمی در روند مبارزه داشته است. روند مبارزه وجود داشته اما مطلوب نبوده است.  

مناطق آزاد بستر قاچاق کالا هستند

وی بیان داشت: عزم جدی در مبارزه با قاچاق کالا دیده می شود و نباید نادیده گرفته شود. سازمان گمرک زحمات زیادی در مبارزه با روند قاچاق کالا و ارز کشیده است. از سال ۹۲ به بعد تعداد ایکس ری ها در گمرک افزایش یافته است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی با انتقاد بر اینکه رقم قابل توجهی از اسکله های دریایی ما تحت نظارت هیچ نهادی نیستند و شناورهای ما ثبت نشده اند که اینها بستر های قاچاق را فراهم می کنند، تاکید کرد: متاسفانه مناطق آزاد بستر قاچاق کالا هستند و رقم قابل توجهی از قاچاق کالا از طریق همین شناورها ممکن است وارد شده باشد.

وی گفت: ۷۵ درصد ورود کالاهای قاچاق از مبادی رسمی را نمی توان پذیرفت چون در رابطه با افزایش نظارت ها این رقم بالایی است.  
به گفته موسوی، نزدیک ۲ تا  ۲ و نیم میلیون تن قاچاق بوسیله کولبران اتفاق می افتد بقیه از طریق مبادی دیگر اتفاق می افتد بنابراین باید گفت که مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک عزم ملی می طلبد.

قاچاق همچنان گره ناگشودنی کشور است

حجت الله عبدالملکی کارشناس اقتصادی با اشاره اینکه قاچاق کالا مسئله جدی است که فعلا حل ناشدنی مانده است، گفت: روند مبارزه با قاچاق کالا به کشور رو به بهبود است اما ما معتقدیم که باید با سرعت بیشتری جلوی آن را بگیریم.

حجت الله عبدالملکی با اشاره به تشکیک آمار ۱۲.۵ میلیاردی قاچاق کالا به کشور، افزود: به عقیده من مقدار واقعی قاچاق کالا به کشور ۲۰ میلیارد دلار است نه ۱۲.۵ میلیارد دلار، به لحاظ وجدانی هم این آمار قابل قبول نیست شاهد این ادعا هم مشکلات کشور در زمینه رکو و بیکاری است.

وی با بیان اینکه شکاف عرضه کل و تقاضای کل بدترین روش برای ارزیابی میزان قاچاق کالا به کشور است، گفت: این روش دقیقی نیست زیرا تنها ۲ درصد خطا در این روش به معنای ۱۰ میلیارد دلار اختلاف در آمار نهایی است، روش منطقی این است که کشورهای جهان آمار رسمی شان در مورد صادرات کالا به ایران را با آمار گمرک مقایسه کینم.

این کارشناس اقتصادی افزود: گمرک اعلام می کند که آمار ورود و خروج اقلام را دارد و در کنار آن آمار کوله بران را هم دارد، حال چرا گمرک آمار کانتینرهای ورودی و خروجی به کشور را به صورت شفاف اعلام نمی کند؟

نزدیک به ۷۵ درصد قاچاق اقلام به کشور از مبادی اصلی است

وی تاکید کرد: این عدم شفافیت به خوبی نشان می دهد که نزدیک به ۷۵ درصد قاچاق اقلام به کشور از مبادی اصلی است، این درحالیست که این آمار توسط دستگاه داخلی قابل کنترل است، حال مسئولین جواب دهند.

عبدالملکی با بیان اینکه ترخیص کنندگان حرفه ای اقلام قاچار با دریافت مبالغی قادرند این اقلام قاچاق را از گمرک ترخیص کنند، افزود: آنچه که قاچاق را به مسئله جدی تبدیل کرده موضوعات فنی مانند ایکس ری و ... نیست بلکه آن عزم جدی برای مبارزه با قاچاق کالاست است که در دولت وجود ندارد، و ذکر آمار ۱۲.۵ میلیارد دلار عملا پاک کردن صورت مسئله است.
مشخص شدن ۱۸ گروه کالای اساسی قاچاق به کشور

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا مهمان تلفنی برنامه با اشاره به ۲۴ روش علمی برای برآورد اقتصاد پنهان در دنیا وجود دارد، گفت: اقتصاد پنهان اقتصادی است که آمار آن در هیچ جایی ثبت نمی شود ولی در حقیقت وجود دارد.

قاسم خورشیدی افزود: دقیق ترین روش های ارزیابی اقتصاد پنهان در دنیا که ضریب خطای کمی هم دارد روش برآورد بین عرضه و تقاضا است، که این امر در دستگاه های مختلف از جمله در بانک مرکزی و مرکز آمار و غیره دائما درحال رصد است.

وی با بیان اینکه این ستاد در سنوات گذشته تلاش کرده تا حجم قاچاق در کشور را برآورد کند، گفت: حجم کل این اقتصاد پنهان براساس برآوردهای دقیقی که صورت گرفته است رقم ۱۲.۶ میلیارد دلار در سال ۹۵ بوده است، که این رقم بسیار بزرگی است و به معنای وجود وفور یک چنین اقلام قاچاقی در جای جای کشور است.

به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا، دولت یازدهم با مجموعه اقداماتی که انجام داده توانسته روند ورود اقلام قاچاق به کشور را کند کند.

وی با بیان اینکه بررسی اقلام در این ستاد به صورت کالا به کالا است، از ۱۸ گروه کالایی اساسی قاچاق به کشور خبر داد و افزود: آمارهای این ۱۸ کالا بسیار دقیق است و آمار این کالا را به صورت دقیق پایش می کنیم.

برآورد حجم اقلام قاچاق به کشور سناریو محور است

خورشیدی با انتقاد از روش تفاضل صادرات اقلام سایر کشورها با واردات کشور مقصد به عنوان شیوه ای نامناسب برای ارزیابی میزان حجم قاچاق کالا به کشور، گفت: در مجموع معافیت های قانونی برای واردات کالا به کشور، ما به عدد ۹ میلیارد دلار می رسیم  که از این میزان باید ۲ میلیارد دلارش به صورت قانونی وارد و ۷ میلیارد دلار مابقی به صورت معافیتی وارد کشور می شود که در هیچ جایی هم ثبت نمی شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد حجم اقلام قاچاق فعلی به کشور نتیجه سوء استفاده از همین رویه هاست، بیان داشت: برآورد حجم اقلام قاچاق به کشور سناریو محور است، متاسفانه گمرک در سال ۹۴ براساس مدلی که از سوی آقای عبدالملکی به عنوان روشی دقیق برای ارزیابی میزان قاچاق کالا به کشور مطرح می شود به حجم ۷ میلیارد دلار اقلام قاچاق به کشور رسید درحالی که حجم واقعی واردات کالای قاچاق به کشور ۱۵ میلیارد دلار بوده است.

به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا، ستاد روی نظرات کارشناسی و اطلاعات موجود برآورد دقیقی دارد و بر اساس اطلاعات دقیق، در نظر گرفتن همه متغیرها و مداخلات مختلف به عدد دقیق ۱۲.۶ میلیارد دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه حداکثر کالایی که در سال ۹۵ به صورت قاچاق وارد کشور شده کمی بیشتر از ۳۰ درصد و از مبادی اصلی بوده است گفت: این میزان حدودا ۴ میلیارد دلار است و بقیه اقلام قاچاق از سایر مبادی، خلا های مرزی، کوله بری، ته لنجی، تجارت چمدانی و غیره وارد کشور شده است.

امروز قاچاق ته لنجی سازمان یافته است

خورشیدی افزود: امروز قاچاق ته لنجی سازمان یافته است که بنام کوله بر و به کام قاچاقچی دانه درشت تمام می شود.  

ساسان شاهویسی دیگر کارشناس اقتصادی در تماس تلفنی، گفت: در برآوردها برای محاسبه قاچاق کالا تفاوت زیادی در الگوها بخصوص الگوهای اقلیمی وجود دارد. یک متغیر بزرگ بعنوان کاهنده در اقتصاد به نام رکود وجود دارد بنابراین نباید بگوییم که چون نرخ رکود کاهش پیدا کرده نرخ قاچاق کاهش یافته است. در نگاه دقیق آمارها مشخص می شود.  

وی بیان داشت: نرخ بالاتر باید مد نظر باشد چون مولفه های موجود نشان دهنده کاهش ۵۰ درصدی قاچاق نیست. کاهش ۵۰ درصدی در یک دوره ۴ ساله عدد معقولی نیست.

 شاهویسی درباره میزان واردات کالای قاچاق، اظهار داشت: به جهت حفظ منافع ملی باید خوشحال باشیم که آسیب های اقتصادی برطرف شده باشد. واقعیت این است که بخش عمده ای از آسیب شناسی قاچاق به قابلیت های برمی گردد. اگر یکبار یکی از خودروهای لوکس را آتش بزنند قاچاقچی متوجه می شود که برخورد ها جدی است.

کد خبر 312586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.