تولید ۱۰۲ میلیون تنی سیمان در افق ۱۴۰۴/حمل و نقل، بزرگترین مانع صادرات صنعت سیمان است

مجری و برگزارکننده سومین نمایشگاه صنعت سیمان اصفهان با تاکید بر اینکه تولید سیمان کشور در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴، باید به ۱۰۲ میلیون تن برسد، گفت: مهمترین مانع صادرات سیمان، حمل و نقل ریلی و به نوعی حمل و نقل ترکیبی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا محمود بندرچی ظهر امروز در نشست خبری سومین نمایشگاه بین المللی صنعت سیمان اصفهان، پیرامون برپایی این نمایشگاه، بیان داشت:  سال ۹۳ برای نخستین بار با تعامل با شرکت نمایشگاه‌های اصفهان، نمایشگاه سیمان و صنایع وابسته در اصفهان برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه بعد از دو دوره برگزاری نمایشگاه سیمان در سال های ۹۳ و ۹۴، این نمایشگاه به دلیل تداخل و نزدیکی با نمایشگاه فولاد، در سال ۹۵ در شیراز برگزار شد، اظهار داشت: امسال برای چهارمین دوره به اصفهان برگشتیم و سومین نمایشگاه شهریور ماه در اصفهان برگزار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت رستاک پاد ویژن افزود: به دلیل اینکه ۷۰ درصد زنجیره تأمین سیمان در اصفهان است اولویت ما برگزاری نمایشگاه سیمان در این استان است.

وی هدف از برپایی این نمایشگاه را تجهیز کارخانجات سیمان عنوان کرد و افزود: بیش از ۷۰ کارخانه سیمان فعال در کشور وجود دارد که در کنار آن ۱۵ پروژه در حال انجام است.

بندرچی با بیان اینکه تولید سیمان کشور در سال ۹۵ نسبت به دو سال قبل از آن، ۶ درصد کاهش یافته است، تاکید کرد: در حال حاضر تولید سیمان کشور ۶۴ میلیون تن است.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب صادرات سیمان، گفت: بازارهای صادراتی خوبی برای سیمان در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، آسیای میانه، پاکستان، افغانستان، آفریقا و و حتی اروپا داریم.

به گفته مجری و برگزارکننده سومین نمایشگاه صنعت سیمان اصفهان، به ترتیب کشورهای چین، آمریکا، هند و ترکیه از تولیدکنندگان عمده سیمان در دنیا هستند که بالاتر از ایران قرار دارند و کشورمان در جایگاه پنجم است.

وی با تاکید بر اینکه تولید سیمان کشور در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴، باید به ۱۰۲ میلیون تن برسد، بیان داشت: امیدواریم با کمک سازمان صنعت و اتاق بازرگانی، سمیناری با موضوع بررسی شرایط رکود بازار سیمان در داخل و بازارهای جدید برای صادرات در کنار نمایشگاه برگزار کنیم.

بندرچی با بیان اینکه کشور عراق با تولید سیمان و گذاشتن عوارض ۴۵ درصدی، مسیر صادرات این محصول را برای ما بست، تاکید کرد: ما باید به سمت بازارهای جدید از جمله افغانستان برویم.

وی با اشاره به رکود بازارهای داخلی، ابراز امیدواری کرد: با رشد صنعت ساختمان، صنعت سیمان نیز رشد یابد؛ البته در سال گذشته شاهد رشد یک درصدی در حوزه تولید و مصرف صنعت سیمان بودیم.

مدیرعامل شرکت رستاک پاد ویژن همچنین به قرارداد بخش سیمان با وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: روکش‌های غلتکی بتنی به جای آسفالت، قراردادی است که با وزارت راه بسته شده و به صورت آزمایشی در جاده گلستان اجرایی شده است و امیدواریم در آینده تمامی جاده‌ها از این روکش استفاده کنند چرا که عمر بیشتر، آلودگی کمتر و بهره‌وری بالا از جمله مزیت‌های روکش‌های غلتکی بتنی نسبت به آسفالت است.

وی با تاکید بر اینکه مشکل اساسی صنعت سیمان کشور حمل و نقل است، بیان داشت: مهمترین مانع صادرات سیمان، حمل و نقل ریلی و به نوعی حمل و نقل ترکیبی است؛ متاسفانه حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی در برخی گلوگاه ها با یکدیگر هماهنگ نیستند.

بندرچی در ادامه هدف از برگزاری نمایشگاه را تجهیز کارخانه‌های سیمان دانست و افزود: ایجاد ارتباط موثر میان ذی نفعان از دیگر اهداف برپایی این نمایشگاه است.

به اعتقاد وی، ۷۰ درصد واحدهای تولیدی وابسته به صنعت سیمان باید علاوه بر ارتباط موثر با یکدیگر، بومی سازی شوند.

مجری و برگزارکننده سومین نمایشگاه صنعت سیمان اصفهان در خصوص تولیدکنندگان سیمان در مناطق مرکزی کشور، بیان داشت: تولیدات کارخانجات مناطق مرکزی کشور بیشتر برای نیاز داخل است چرا که از مرزها دور هستند مگر اینکه تولیدکننده نوع خاصی از سیمان باشند.

وی با اشاره به اینکه در نمایشگاه سیمان امسال ۱۲۰ مشارکت کننده داخلی و خارجی حضور دارند، گفت: ۱۰۰ کمپانی داخلی و ۲۰ خارجی در زیرگروه‌های گفته شده در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی سیمان، معدن، صنایع، فرآوری، مواد معدنی و خدمات وابسته حضور خواهند داشت.

به گفته بندرچی، کارخانجات سیمان، شرکت‌های مهندسان مشاور سازه، خدمات فنی و مهندسی، ماشین سازان، تأسیسات آب‌رسانی، فیلتراسیون و محیط ‌زیست، اتوماسیون صنعتی، لوازم آزمایشگاهی، قطعات ریخته‌گری، کیسه‌های سیمان، معادن و شرکت‌های بازاریابی از جمله زیرگروه‌های نمایشگاه هستند.

 وی در پایان با اشاره به آمار تولید سیمان در ۱۱ ماهه سال ۹۵، اظهار داشت: در این مدت زمان ۴۹ میلیون و ۵۷۹ هزار  تن سیمان در کشور تولید شده که نسبت به دو سال قبل این تاریخ ۶.۴ درصد کاهش تولید داشته ایم.

مجری و برگزارکننده سومین نمایشگاه صنعت سیمان اصفهان اضافه کرد: در این تاریخ، ۶ میلیون و ۳۵۱ هزار و ۸۵۲ میلیون تن سیمان به خارج از کشور صادر شده است.

کد خبر 312558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.