تیغ سانسور رسانه‌ها بر فرصت‌های اجتماعی اصفهان!

«اصفهان در هیچ کدام از آسیب‌های اجتماعی رتبه اول را ندارد و آماری که از سوی افراد اعلام می‌شود باید مستندات لازم را داشته باشد.» این‌ها بخشی از سخنانی است که اخیرا استاندار اصفهان در جمع خبرنگاران اعلام کرده است.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، زرگرپور استاندار اصفهان با اشاره به دین‌باوری مردم اصفهان می‌گوید: میزان آسیب‌های اجتماعی در این استان از متوسط کشور پایین‌تر است، اصفهان در طلاق رتبه هجدهم، در اعتیاد رتبه نوزدهم و در حاشیه‌نشینی رتبه بیستم کشور را دارد. 

او ادامه می‌دهد: وضعیت بهتر استان اصفهان نسبت به دیگر استان‌ها، نتیجه اعتقادات فرهنگی و مذهبی مردم این استان است اما همین میزان آسیب‌های اجتماعی هم برای استان اصفهان با قدمت فرهنگی و تدین، قابل قبول نیست.  

اما چه شد که استان اصفهان با چنین قدمت فرهنگی در سال‌های اخیر، فضای رسانه‌ای و کارشناسی مناسبی برای بیان واقعیت‌ها، کاستی‌ها و نقاط ضعف حاکم در حوزه اجتماعی خودش را هم ندارد؟

به نظر می‌رسد چندی است رسانه‌های این استان به جای پرداختن به کارکرد اصلی خودشان، سیاسی شده‌اند و از اولویت اصلی خود که بیان مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی شهر و انتقال آن به مسئولان است، دورند. مگر نه اینکه رسانه‌ها نه تنها بازتاب‌دهنده نظرات مردم به حاکمیت و نقدکننده ضعف‌ها و آسیب‌های حاکمیت هستند، بلکه وظیفه اظهار نظر و اطلاع‌رسانی در مورد به‌روزترین مشکلات فرهنگی و اجتماعی را هم دارند.

اصفهانی‌ها محتاط و محافظه کارند!

غلامرضا رحیمی، دبیر کمیته فرهنگ رسانه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، فضای اجتماعی اصفهان را دچار رودرواسی می‌داند و می‌گوید: متاسفانه زایش و تحول خبری که نیاز دنیای امروز است بین خبرنگاران اصفهان دیده نمی‌شود و صرفا شاهد اطلاع‌رسانی‌های روزمره و مصاحبه‌های عادی مسئولان هستیم.

او با انتقاد از رویکرد اجتماعی و فرهنگی حاکم در این استان اظهار می‌کند: فرهنگ مردم اصفهان، محتاطانه و محافظه‌کارانه است و خبرنگارانی هم که می‌توانند با جریان روز پیش بروند و آن را نقد یا تحلیل کنند، در رسانه‌های وابسته به ارگان‌ها فعالیت می‌کنند این در حالی است که خبرنگاران تهران خبرهایی با ارزش خبری کم منتشر می‌کنند تنها به این خاطر که رسانه با خبرنگار همراه است و از او حمایت می‌کند.

دست به عصا رفتن خبرنگاران اجتماعی به دلیل نداشتن استقلال مالی!

منصور گلناری، عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا از نبود امنیت شغلی برای خبرنگاران انتقاد می‌کند و می‌گوید: آستانه تحمل برخی از مسئولان در استان اصفهان پایین است و وقتی مطلبی منتشر می‌شود خیلی سریع موضع‌گیری و برخورد می‌کنند در صورتی که آگاه‌سازی مردم نتیجه مثبتی دارد و باید نقاط کور جامعه گفته شود.

او تصریح می‌کند: نبود یا ضعف تخصص، ضعف تجربه، ندانستن راه و روش اصولی و استفاده نکردن از ظرفیت علمی و دروازه‌بانی خبر دلیل دیگر سانسور مشکلات اجتماعی اصفهان است.

این روزنامه‌نگار با اشاره به وابسته بودن رسانه‌ها به آگهی ادارات و ارگان‌ها ادامه می‌دهد: متاسفانه بعضی از روزنامه‌ها یا خبرگزاری‌ها ابزار لازم برای استقلال مالی را ندارند لذا خبرنگاران این رسانه‌ها مجبورند دست به عصا راه بروند تا به هیچ ارگانی برنخورد.

گلناری با انتقاد از تقسیم‌بندی ارشاد برای اختصاص آگهی‌ به مطبوعات اظهار می‌کند: این تقسیم‌بندی باعث شد برخی از مطبوعات درآمد مطمئن داشته باشند پس نیازی به اطلاع‌رسانی و زحمت کشیدن برای مردم نمی‌بینند و برخی دیگر نیز چون درآمدشان حذف شد، حاضرند از هر راهی درآمد کسب کنند.

استعداد ملی و بین‌المللی شدن اتفاقات اجتماعی در اصفهان!!

او معتقد است: برخی از خبرنگاران دغدغه اطلاع‌رسانی ندارند و صرفا مطلب منتشر می‌کنند چون درآمدشان تامین است و میلی به ارتقا ندارند پس حس رقابتی بین سرویس‌ها رخ نمی‌دهد و همین امر باعث ایجاد روزمرگی برای سرویس‌های اجتماعی شده است.

این عضو هئیت مدیره خانه مطبوعات با ارائه پیشنهاداتی جهت رفع این مشکلات می‌گوید: اداره کل ارشاد اصفهان باید بخش تحلیل محتوا ایجاد کند و بر اساس رشد، به روز بودن و تاثیرگذار بودن و پرداختن به مشکلات اجتماعی تامین شوند تا در اینصورت رسانه‌ها به مشکلات مردم بپردازند.

گلناری محافظه‌کاری را آفت یک جامعه می‌داند و اظهار می‌کند: اصفهان جو خاصی دارد و انتشار هر اتفاق می‌تواند در آن استعداد ملی و بین المللی شدن پیدا کند، درست است که شاید تهدیدها برای خبرنگاران اجتماعی بیشتر شود اما این موضوع یک امتیاز و فرصت برای آنها است  و اینگونه می‌توانند مخاطب بالایی جذب و کسب درآمد کنند.

خبرنگاران کلانشهر اصفهان باید بتواند حقایق اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای را بنویسند و با دیدن کاستی‌ها فریادشان را روی کاغذ بیاورند، در واقع این خبرنگاران باید علاوه بر شناسایی نیازها و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی این استان، پیشنهاد و راهکاری علمی و عملی لازم را به مسئولان ارائه دهند تا مشکلات کاهش یابد و مسئولان درصدد تقویت نقاط قوت فرهنگی و اجتماعی اصفهان برآیند.

کد خبر 312473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.