بر روشنی چشم پیمبر صلوات/دختران برکت زندگی‌اند

خداوند جایگاه دختران را با نزول سوره کوثر بلندمرتبه داشت آنگاه که به ابتران عالم ثابت کرد که نسل پیامبر اسلام را توسط دختری که جهان به یمن وجود او و برای او خلق شده بود ادامه خواهد داد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، روز اول ذی‌القعده مصادف با میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) روز دختر نامگذاری شده است؛ و یکی از  اساسی‌ترین مقوله‌های حیات بشری در همه دوران‌ها خصوصاً دوران فعلی، مسئله توجه به تربیت دختران است و میزان توجه هر چه بیشتر به این مقوله، نشانگر نیازمندی دختران به برخورداری از تربیت خاص با الگو یا الگوهایی مناسب برای رسیدن به سلامت همه جانبه، پویایی و تعالی است.

دختران از مقام و حرمت خاصی برخوردارند

در قرآن کریم و سوره نحل آیه ۵۸ و ۵۹ آمده است: هنگامی که به آنان (مردم قبل از اسلام) مژده تولد دختر داده می‌شد صورتشان سیاه رنگ شده و مملو از خشم و غضب و اندوه می‌شدند و از قوم و قبیله خود به خاطر این مژده بدی که به آنها داده می‌شد خویشتن را پنهان می‌کردند و این پرسش مطرح می‌شد که آیا این ننگ را بر خود بپذیرند و دختر را نگه دارند یا او را در زیر خاک زنده به گور کنند.

اما در وسائل الشیعه در خصوص جایگاه دختران از دیدگاه اسلام آمده است: دختران (پیش از آنکه به همسری درآیند و به افتخار مادری نایل شوند) از مقام، حرمت و حقوق خاصی برخوردار هستند.

دختر نشانی از خوش یمنی و خوش قدمی

پیامبراسلام (ص) فرموده است: بهترین فرزندان شما دختران هستند و علامت خوش قدمی زن آن است که اولین فرزندش دختر باشد، دختران بخشش خداوند هستند و خداوند دختران را هبه و بخشش نامیده است. بنابراین شکر خداوند را باید بجا آورد.

در منابع اسلامی نقل شده یکی از یاران پیامبر(ص) در خدمت آن حضرت نشسته بود که به او خبر دادند: همسر شما دختر آورده است او ناراحت شد. پیامبر که این منظره را دیدند فرمودند: زمین جایگاه او و آسمان سایه‌بان او و روزی او هم با خداست، پس چرا تو ناراحت شدی؟ او همچون گلی است خوشبو که تو از او بهره می‌بری.

از پیامبر اسلام (ص) نقل شده که فرمودند: «نعم الولد البنات» دختران مهربانی کنندگانند، کمک رسانندگانند، انس گیرندگانند، برکت دهندگانند و در روایت دیگری آمده است «خیر اولادکم البنات» هر کسی دختران تحت تکفل خود را پرورش دهد تا بزرگ شوند و از دسترنج خویش به آنها بدهد خداوند با این عمل بهشت را برای او واجب فرموده است.

همچنین در نهج‌الفصاحه آمده است، رسول مکرّم اسلام (ص) با سخنان و برخورد عملی با دختر بزرگوارشان علاوه بر شناساندن مقام و عظمت اهل‌بیت(ع) و تأکید بر ادامه سلسله ولایت و امامت از طریق دختر خود، می‌خواستند به تمام انسانها ثابت کنند که در آخرین دین الهی، «دختران و زنان» از کرامت و جایگاه خاصّی برخوردارند.

آن فرستاده بزرگوار میزان سنجش و ارزش مردان را در نوع برخورد و تعامل با زنان و دختران دانسته و می‌فرمودند: «بهترین شما (مردان) کسی است که برای زنان و دخترانش بهترین باشد.

کریمه اهل بیت، شفیعه روز جزا

از میان فرزندان بزرگوار حضرت امام موسی بن جعفر(ع)، دو فرزند ایشان یعنی حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) و حضرت فاطمه کبری (ع) ملقّب به معصومه، از ویژگی‌های خاص برخوردار بوده‌اند تا ادامه دهنده خطّ امامت بعد از پدر باشند.

آن حضرت به همراه امام رضا (ع) هر دو در دامان پاک یک مادر بزرگوار به نام حضرت نجمه خاتون (س)، رشد و پرورش یافته اند و این در حالیست که پدر بزرگوارشان پیوسته در زندان هارون الرشید به سر می بردند و سرانجام در همان زندان، هنگامی که حضرت معصومه (س) در سن ده سالگی بود، به شهادت رسیدند و از آن زمان به بعد حضرت معصومه (س) تحت مراقبت برادرش امام رضا (ع) قرار گرفت.

حضرت معصومه (س) در زبان دانشمندان و فقیهان گرانقدر شیعه، به عنوان «کریمه اهل بیت» نامیده می شود. از میان بانوان اهل بیت، این نام زیبا تنها به آن حضرت اختصاص یافته است. اسامی و لقب‌هایی که برای حضرت معصومه(س) ذکر شده؛ به قرار ذیل است: طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)؛ بِرّه (نیکوکار)؛ رشیده (حد یافته)؛ تقّیه (پرهیزگار)؛ رضّیه (خشنود از خدا)؛ مرضیّه (مورد رضایت خدا)؛ سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)؛ سیده رضیّه مرضّیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)؛ سیدهُ نساء العالمین (سرور زنان عالم). هم چنین محدثّه و عابده از صفات و القابی است که برای حضرت معصومه (س) عنوان شده است.

بالاترین جایگاه شفاعت، از آن رسول گرامی اسلام است که در قرآن کریم، از آن به «مقام محمود» تعبیر شده است. همین طور دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم اسلام، شفاعت گسترده‌ای دارند که بسیار وسیع و جهان شمول است و می‌تواند همه اهالی محشر را فرا گیرد. این دو بانوی عالیقدر، صدیقه اطهر، حضرت فاطمه زهرا(س) و شفیعه روز جزا، حضرت فاطمه معصومه(س) هستند.

در مورد شفاعت گسترده حضرت زهرا(س) همین بس که شفاعت، مهریه آن حضرت است و به هنگام ازدواج، پیک وحی طاقه ابریشمی از سوی پروردگار آورد که در آن خداوند مهریه فاطمه زهرا را، شفاعت گنهکاران از امت محمد (ص) قرار داد، این حدیث از طریق اهل سنت نیز نقل شده است. پس از فاطمه زهرا (س) از جهت گستردگی شفاعت، هیج بانویی به شفیعه محشر، حضرت معصومه(س) نمی‌رسد.

بر همین اساس است که حضرت امام جعفر صادق(ع) فرمودند: «با شفاعت او، همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند». یکی دیگر از ویژگی‌های حضرت معصومه (س)، ورود زیارتنامه‌ای از سوی امامان معصوم (س) درباره ایشان است که پس از حضرت فاطمه زهرا (س)، او تنها بانوی بزرگواری است که زیارت مأثور دارد. بانوان برجسته‌ای چون: آمنه بنت وهب، فاطمه بنت اسد، خدیجه بنت خویلد، فاطمه ام‌البنین، زینب کبری، حکیمه خاتون و نرجس خاتون که هیچ شک و تردیدی در مقام بلند و جایگاه رفیع آنها نیست. هیچ کدام زیارت مأثور از سوی معصومان (س) ندارند و این نشان‌دهنده مقام والای این بانوی گرانقدر اسلام است.

الگوسازی برای دختران ویژگی مهم نامگذاری روز دختر

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان درموضوع نامگذاری روز دختر و تاثیراین نامگذاری  بر دختران به خبرنگار ایمنا گفت: این نامگذاری می‌تواند چند موضوع حائز اهمیت را در جامعه مورد توجه قرار دهد اول اینکه شخصیت حضرت معصومه (س) و ابعاد شخصیتی ایشان در جهت الگوسازی برای گروه مهمی از جامعه به عنوان دختران پیشرو و تحول آفرین مطرح شود.

اثنی‌عشران در ادامه تصریح کرد: این نامگذاری توجه همه را به سمت گروهی از جامعه که دختران هستند جلب می‌کند چرا که دختران امروز ما در واقع مادران فردای این جامعه‌اند و تربیت صحیح آنها تضمین موفقیت جامعه آینده است.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری اصفهان در اشاره به سایر آثار مثبت این نامگذاری گفت: از دیگر فواید این نامگذاری معرفی جایگاه و مقام دختران دردین اسلام، تاکید بر نقش دختران در فرهنگ ایران اسلامی، هویت‌یابی و خودشناسی دختران، گسترش فرهنگ خودباوری، حیا و حجاب در میان دختران، اصلاح نگرش‌های جامعه، خانواده و رسانه‌ها نسبت به دختران است.

اثنی‌عشران رسیدن به توسعه پایدار هر جامعه‌ای را در گرو توانمندسازی زنان جامعه می‌داند و می‌گوید:

توانمندسازی دختران ابعاد مختلفی را دربرمی‌گیرد که شامل توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی است و درکل تربیت دختران توانمند به منزله ساختن جامعه‌ای توانمند است.

دختران توانمند عهده‌دار مسئولیت‌های سخت آینده‌اند

دکتر بتول جعفری استاد الهیات دانشگاه به خبرنگار ایمنا گفت: با توجه به روحیه دختران، تبریک گفتن روزهای خاص به آنها برایشان بسیار مسرت‌بخش و شادی‌آفرین است مثل روز تولد که البته سالروز تولد افراد خاص مانند حضرت معصومه که روز دختر نامگذاری گردیده یادآور خصوصیات والای این بزرگوار است و اینگونه مناسبتها باید به عنوان نشانه‌ای جهت پیدا کردن راه صحیح زندگی از راه نادرست به آنها کمک کند.

این استاد دانشگاه‌های اصفهان در برشمردن ویژگی‌های یک دختر نمونه به ایمنا گفت: یاد خداوند، ایمان، پاکی و پاکدامنی، تقواپیشگی، راست گویی، حجاب و پوشش مناسب، پرهیز از خودنمایی و خودآرایی، آشنا بودن به حقوق زنان و دختران، اهمیت به بهداشت فردی، سلامت و ورزش، آشنایی با علوم روز دنیا از قبیل سواد رسانه‌ای و سوادمجازی از ویژگی‌های یک دختر تواناست.

دکتر جعفری در اشاره به مسئولیت‌های دختران توانمند در جامعه گفت: وقتی دختران توانمند در آینده در جایگاه‌های مختلف عهده‌دار هرگونه مسئولیتی از قبیل مشاغل مختلف، همسر شدن، تربیت فرزندان و ... گردند می‌توانند به نحو احسن و با بهره‌وری بسیارعالی آن مسئولیت را انجام داده و به عنوان نیمی از جمعیت جامعه در پیشبرد اهداف جامعه نقش صحیح خود را ایفا نمایند.

این استاد الهیات در خاتمه در موضوع الگوگیری دختران از حضرت معصومه (س) گفت:  با توجه به اینکه حضرت معصومه (س) دارای ویژگی‌ها و فضایل فراوانی بوده‌اند الگو قرار دادن ایشان برای دختران، می‌تواند در جهت تربیت صحیح و انسانی آنان بسیار مفید بوده و موجب شود دخترانی توانمند، متفکر، پرهیزگار، سالم و آگاه برای نیل جامعه به اهداف عالی تربیت شوند.

کد خبر 312421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.