خیز جدید رژیم صهیونیستی برای یهودی کردن مسجد الاقصی

رژیم صهیونیستی، مسئولین اردنی نگهداری مسجد الاقصی را از قدرت خلع و نیروها و تجهیزات خود را در این مسجد بزرگ مسلمانان مستقر کرده است؛ اقدامی که مستقیما مخالف حقوق و تعهدات بین المللی است.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- اعظم ملایی: در هفته های اخیر، سرزمینهای اشغالی و به ویژه مسجد الاقصی، صحنه خشم  و اعتراضات گسترده مسلمانان ضد اسرائیل در اعتراض به اعمال محدودیت های بی سابقه علیه فلسطینیان در قدس، نصب  گیت های الکترونیک و دوربین در ورودی های مسجد الاقصی بوده است. در پی کشته شدن سه نظامی صهیونیست در هفته های گذشته، رژیم صهیونیستی بیش از ۱۵ هزار نظامی را در سراسر قدس مستقر کرده است تا این شهر عملا به یک پادگان نظامی تبدیل شود. با این وجود این امر هم نتوانست مانع از حضور مسلمانان در نماز جمعه شود و آنها نماز را در مقابل مسجد الاقصی اقامه کردند. هر چند این اقدام اعتراضی بدون تنش و برخورد به پایان نرسید و یورش نظامیان صهیونیست به نمازگزاران دستکم ۴ شهید و بیش از ۲۰۰ مجروح برجای گذاشت.

مسجدالاقصی در بخش جنوب شرقی بخش قدیمی اورشلیم واقع شده است و تا سال اول هجری، قبله اول مسلمانان بوده‌است. مسلمانان به‌مکانی که مسجدالاقصی و قبه الصخره در آن واقع شده‌اند، «حرم‌الشریف» می‌گویند. در این مکان، سابقا پرستش‌گاه اورشلیم و هیکل سلیمان قرار داشت که مقدس‌ترین مکان مذهبی برای پیروان یهودیت است. به باور یهودیان، بقایای مهم‌ترین معابد دین یهود در زیر مجموعه مسجدالاقصی قرار گرفته است و بنابراین برخی تندروهای یهودی برای تخریب مسجدالاقصی و احیای آن معبد تلاش می‌کنند .

به دلیل اختلافات دامنه داری که بر سر تولیت این مسجد بین مسلمانان و یهودیان وجود داشت، در سال ۱۹۹۴ میلادی، دولت پادشاهی اردن تولیت رسمی مجموعه مسجدالاقصی را بر عهده گرفت. بر اساس پیمان‌نامه‌ صلحی که در این سال میان اسرائیل و اردن بسته‌شد، مقرر شد تا عبادت یهودی‌ها در محوطه مجموعه مسجدالاقصی منع شود و یهودیان تنها اجازه حضور در مقابل دیوار غربی این مسجد را داشته باشند. با این وجود طی سالهای گذشته، مقام های رژیم صهیونیستی بارها بحث تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی را مطرح کرده اند و حتی محدودیتهای زمانی فراوانی برای بانوان فلسطینی برای ورود به این مسجد ایجاد کرده‌اند.

در روزهای اخیر نیز رژیم صهیونیستی با مظلوم نمایی در رابطه با تهدیدات امنیتی،  اقداماتی در راستای نصب گیت‌های الکترونیکی در محوطه مسجدالاقصی و  ممانعت از ورود نمازگزاران فلسطینی به این مسجد انجام داده که نشان می دهد رژیم صهیونیستی در صدد است اختیار و کنترل کامل مسجدالاقصی را بر عهده بگیرد. چنانکه  مقامات این رژیم افرادی که از طرف اداره اوقاف اردن مسئول نگهداری مسجد الاقصی بودند را برای اولین بار از مسئولیتشان خلع و سربازان خود را جایگزین آنان کردند «آوی دیختر» رئیس کمیسیون امور خارجی و امنیت کنست اسرائیل نیز تاکید کرده است که «این تفکر که اوقاف اسلامی متولی جبل الهیکل (مسجدالاقصی) است به پایان رسیده است. در مسجد الاقصی هیچ قدرتی بین المللی وجود ندارد و تنها دولت اسرائیل و پلیس آن بر مسجد الاقصی تسلط دارند!»این موضوع برخلاف تمام قطعنامه‌های سازمان ملل و گامی اساسی برای سیطره بر این مسجد است و سبب تظاهرات مسلمانان در برخی کشورهای اسلامی ازجمله مالزی، اردن، یمن و ترکیه مردم در اعتراض به هتک حرمت قبله اول مسلمانان و سرکوب نمازگزاران فلسطینی شده است.

در همین زمینه، دکتر مسعود اخوان عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر، رئیس فعلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و رئیس سابق سازمان بسیج حقوق دانان نیز معتقد است: حفظ حرمت مسجدالاقصی به دلیل اینکه یک مکان فرهنگی و میراث مشترک بشری است، طبق حقوق بین الملل و همه کنوانسیونهای بین المللی الزامی است. حال که رژیم صهیونیستی در مقاطع مختلف و با بهانه های گوناگون اقدام به نقض تعهدات بین المللی و  هتک حرمت این مکان مقدس می کند، همه کشورهای اسلامی و در رأس آنها جمهوری اسلامی ایران باید با شکایت از اقدامات غیر قانونی این رژیم به نهادهای قضایی بین المللی و طرح آن در سازمان کنفرانس اسلامی محکم و قاطع در برابر اقدامات تجاوزکارانه این رژیم بایستند».

کد خبر 312202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.